Toyota iQ EV: elektromobil jen pro 100 „šťastných“

Koncern Toyota do Paříže přiveze konečné provedení svého elektromobilu odvozeného ze sériového modelu Toyota iQ. Od skutečně velkosériové výroby však nakonec upustil…

Elektrickou energii považuje většina z nás (chtě nechtě) za dlouhodobou perspektivu v pohonu automobilů, ale její invazi pod kapoty našich aut zatím i přes vehementní stimulace ze strany ekologů brání celá řada dosti zásadních překážek. Předně, aktuální akumulátory jsou těžké, drahé a vozům neumožňují potřebný jízdní dosah, jímž by mohly konkurovat automobilům s konvenčními spalovacími motory nebo hybridními soustavami. Dalším problémem je nedostatečným způsobem se rozvíjející infrastruktura dobíjecích stanic.

Zajímavosti | Elektromobily | Toyota | Premiéry | Palivo

Toyota FT-EV III: elektrická verze modelu iQ

Je tu však také samotná relativizace samotné „ekologičnosti elektromobilů“ prostým konstatováním, že i tu elektřinu je třeba nějak vyrobit, což vynikne zvláště při myšlenkách o potenciálním masivním nástupu elektromobilů do provozu. A tak elektromobily do prodejů majestátně vstupují a v tichosti je opouštějí, za čerstvý příklad poslouží zastavení výroby vozů Peugeot iOn a Citroën C-Zero z letošního srpna.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Toyota iQ EV jako finální verze studie FT-EV III pro omezenou sériovou výrobu

A právě neslavnému osudu většiny elektromobilů se zřejmě Toyota se svojí novinkou pokouší zabránit tím, že na poslední chvíli změnila plány a vyrobí jen 100 těchto strojů, které nabídne výhradně zákazníkům ve své domovině a USA. Viceprezident Toyoty Takeshi Uchiyamada k tomu celkem racionálně uvedl: „Možnosti dnešních elektromobilů neodpovídají požadavkům zákazníků, jde přitom hlavně o omezený dojezd, cenu a dobu dobíjení baterií.“

Elektromobily | Byznys | Peugeot | Citroën | Názory

Peugeot iOn a Citroën C-Zero: další elektro-experiment končí?

Nová Toyota iQ EV přesto oslaví svoji premiéru na nadcházejícím autosalonu v Paříži. Připomeňme, že tento model vychází z koncepční studie Toyota FT-EV III, jež se prvně ukázala vloni v Tokiu a následně také letos v Ženevě. Pohonná jednotka byla vyšlechtěna z aktuální generace hybridního ústrojí Hybrid Synergy Drive (HSD).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Na povrchu karoserie modelu Toyota iQ EV, na podvozku i v její samotné struktuře došlo k řadě úpravám snižujícím hmotnost a aerodynamické odpory

Elektromotor dosahuje výkonu 63 koní (47 kW) a točivého momentu 163 Nm a napájen je z li-ionových akumulátorů 12 kWh pracujícími s napětím 277,5 V. Doplněn je redukčním převodem a dojezd vozu má prodloužit rekuperace brzdné energie. Podle Toyoty vozy iQ EV zrychlí z klidu na 100 km/h za 14 s a dosáhnou nejvyšší rychlosti 125 km/h, přičemž podle normy NEDC vykáží průměrný dojezd 85 km na jedno nabití.  

Toyota

Toyota iQ: nové detaily, české ceny

Novinka nabídne svým uživatelům trojici jízdních režimů. Zatímco stupeň D omezuje spotřebu energie na minimum a stupeň B maximalizuje účinek regenerativního brzdění (zásadní rozdíl mezi nimi jsme však nenašli), režim S má nabídnout nejvyšší možnou úroveň dynamiky. Na plnou kapacitu lze akumulátory z běžné sítě 230 V dobít zhruba za 3 hodiny, přičemž použití zvláštní nabíječky umožní oživit baterii alespoň na 80 % její kapacity za 15 minut.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Napájecí kabel se připojuje do zdířky v přední části karoserie

Aby nijak neomezovaly prostor pro posádku a její zavazadla, jsou akumulátory umístěny pod podlahou zhruba v místech, v nichž mívají konvenční Toyoty iQ výfukovou soustavu. Vnějšími rozměry je Toyota iQ EV takřka stejná jako standardní iQ. Stojí tedy na podlahové plošině s rozvorem náprav 2 000 mm a je 1 680 mm široká a 1 505 mm vysoká, prodloužila se jen délka karoserie, a to o 135 mm.

Toyota

Toyota iQ 2011: novinky pro nejmenšího

S ohledem na plánovanou minimalizaci nárůstu hmotnosti instalací těžkých akumulátorů byly některé části struktury karoserie nahrazeny díly vyrobenými vysokopevnostní oceli, a tak je Toyota iQ EV nakonec „jen“ o 125 kg těžší než Toyota iQ. Úprav doznaly také povrchové části karoserie, jejichž cílem bylo snížit jízdní odpory.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Upravený interiér odráží černo-bílé zbarvení karoserie a vyznačuje se především novým přístrojovým štítem

Plochy ventilačních otvorů v přídi byly omezeny na nejnutnější minimum, změnilo se tvarování krátké kapoty i zpracování oblasti zadních sloupků s přesahy zadního okna. Aerodynamické vlastnosti vozu dále zlepšuje zcela plochý podvozek. Kabel pro nabíjení baterie se nachází pod víkem vlevo od firemního loga na přídi.

Elektromobil Toyota iQ EV navíc přidává nové přední světlomety s malými mřížkami na vnitřní straně pro vedení chladicího vzduchu k akumulátorům a vestavěnými LED pro denní svícení. Všimneme si také dvoubarevného, černo-bílého lakování, speciálních litých ráfků a nových zadních svítilen se sadami LED pro obrysová a brzdová světla.

Toyota Avensis 2
Rok výroby: 2005
Stav: 137 730 km
Cena: 64 000 Kč
Toyota Yaris 0.998
Rok výroby: 2012
Stav: 133 600 km
Cena: 114 000 Kč
Toyota Avensis 2.231
Rok výroby: 2010
Stav: 170 266 km
Cena: 184 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků