Toyota GT86: když nemůžeš, ještě dvakrát můžeš

Tohle okřídlené zvolání měl rád náš trenér fotbalu v dorostu. A já jsem si na něj vzpomněl teď, po letech, na katalánské závodní dráze Parc Motor Circuit za volantem nové Toyoty GT86. Na sportovní kupé s uspořádáním 2+2 totiž sedělo naprosto přesně…
Seznam kapitol
  1. Čistý sporťák; Bez turba; Shoda dvou géniů; Pneumatiky pro Priuse; Číslo 86 žije; Místo epilogu
  2. Hlas inženýra; Spojenectví se Subaru, Technické údaje; Kompletní fotogalerie

„Tlač to, neubírej!“ z hlasu sedmatřicetiletého závodníka Carlose, který seděl vedle mne a radil mi, jak projíždět okruh, čišela rozmrzelost. Očividně jsem nejel podle jeho představ. Spíše při zdi, než v rozletu…  A to už jsem měl za sebou tři kola na čtyři kilometry dlouhé závodní dráze.

„Nestrhávej ho. To auto si to užívá, když mu povolíš. Nebrzdi prudce. Nepřidávej splašeně. Využívej celou trať. Podívej, jak je široká!“ 

Klepněte pro větší obrázek
Vůz má skvělý součinitel aerodynamického odporu Cd pouhých 0,27.  

Na jeho slova jsem dal až ve čtvrtém kole. Najednou jsem trati, ale hlavně autu, s kterým jsem před tím ujel nějakých sto padesát kilometrů po horských okreskách v okolí Barcelony, přišel na chuť. Zjistil jsem totiž (konečně), že ho můžu tlačit do zatáček s dvojnásobnou silou… Přesně podle slov mého bývalého trenéra.

A sporťák s mírami 4240 mm x 1775 mm x 1285 (!) mm a rozvorem 2570 mm na 17" litých kolech v zatáčkách najednou popíral fyzikální zákony.

Nemalou zásluhu na tom měla i jeho hmotnost. Vozy této třídy s dvoulitrovým motorem váží kolem 1300 kg. U Toyoty GT86 se ručička váhy zastavila na čísle 1239 kg.

Čistý sporťák

To, co inženýři od Toyoty a Subaru slíbili (nový vůz je jejich společné dílo), splnili. Nabídli plnokrevníka nijak ohromujících výkonů, ale skvělých jízdních vlastností.

Hlavní konstruktér Tetsuya Tada a jeho kolega ze Subaru Toshio Masudou se rozhodli, že jejich dílo bude čistým sporťákem - bude mít uspořádání s pohonem zadních kol, motor bez přeplňování (schopný dosáhnout litrového výkonu 100 k) a běžné pneumatiky.

Už dopředu zamítli velký těžký motor s vysokým zdvihovým objemem.

Bez turba

GT86 jako jediný vůz na světě přichází s nezvyklou kombinací: s kompaktním vysokootáčkovým zážehovým motorem konstrukce boxer bez přeplňování (je umístěn vpředu)a pohonem zadních kol.

Nově vyvinutý dvoulitrový motor od Subaru s nejnovějším systémem přímého vstřikování paliva od Toyoty je unikátní. Je to celosvětově první plochý motor s protiběžnými písty a technologií D-4S (zkratka znamená Direct Injection 4-Stroke, nebo-li čtyřdobý zážehový motor s přímým vstřikováním).

Klepněte pro větší obrázek
Volant má průměr 365 milimetrů. Menší se ještě ve vozech značky Toyota neobjevil. 

Tato technologie se samostatným vstřikováním přímo do válců a do sacího kanálu zajišťuje v závislosti na otáčkách motoru přímé vstřikování paliva do válců pod vysokým tlakem i klasické vstřikování do sacího kanálu respektive pouze přímé vstřikování do válců. Nasávaný vzduch se proto rovnoměrně mísí s palivem v celém rozsahu otáček motoru. To se odráží v lepší odezvě na stisknutí plynového pedálu a vyšším výkonu i točivém momentu v celém spektru otáček motoru.

Shoda dvou géniů

K tomu oba konstruktéři namixovali další ingredience, jejich společným jmenovatelem je slovo nízký. Auto má nízkou hmotnost, nízkou setrvačnost a nízké těžiště (nabízí nejnižší posaz řidiče – pouhých 400 mm, to je dokonce o 7 mm nižší než u modelu Porsche Cayman).

Má ideální rozložení hmotnosti 53:47 a extrémně nízké těžiště – pouhých 460 mm.

Touhle alchymií směřovali Tada s Masudou k jedinému: zkonstruovat vůz s co nejlepším kilogramovým výkonem. Vůz živý, dynamický, s dostupnou výkonovou charakteristikou. S naprosto přesným ovládáním.

Zavrhli však nejen turbo, ale snažili se omezit na minimum i zapojení elektroniky, elektronických řídících jednotek.

Pneumatiky pro Priuse

A další libůstkou, kterou si konstruktéři dovolili, bylo, že auto postavili na klasické pneumatiky z modelu Prius. Ty mají rozměr 215/45 R17.

Sportovnější pneumatiky zavrhli podle svých slov v zájmu „jedné ze základních priorit vývoje GT86: radosti z jízdy“.

To samozřejmě ale nikomu nebrání v tom, když by se chtěl rozhodnout pro široká sportovnější kola. Ostatně pro ně byl koncipován i zavazadlový prostor. Po sklopení zadních sedadel se tam vejdou přesně čtyři sportovní „gumy“. (Anebo dva bagy – poznámka pro golfisty.)

Klepněte pro větší obrázek
Nedělené opěradlo zadních sedadel lze sklopit do roviny.

Toyota jinak tradičně používá víko náboje kola o průměru 60 mm, u G86 však bylo zmenšeno na 49 mm. Výsledek je patrný na první pohled – paprsky vypadají delší, opticky se zvětšila i celá kola. Navíc se snížila hmotnost a podle slov techniků z Toyoty bez negativních dopadů na tuhost. 

Číslo 86 žije

Na závěr zbývá ještě odhalit tajemství obestírající název vozu. Číslo 86 odkazuje na legendární model Corolla Levin AE86, na jeho ojedinělé jízdní vlastnosti.
Při vývoji měl vůz interní kódové označení 086A. Čtvercová charakteristika 86 x 86 (vrtání x zdvih) se u motoru konstrukce boxer ukázala jako ideální. Ostatně tohle už si u Toyoty vyzkoušeli. Třeba zrovna předchůdce Celica nebo model MR2 vykazovaly stejnou čtvercovou konfiguraci jako GT86.

A u nového sporťáku šli v Toyotě s hrátkami ohledně číslovky ještě dále. Třeba i vnitřní průměr chromových koncovek výfuku GT86 činí přesně 86 milimetrů.

Místo epilogu

Co vůz opravdu uměl jsem zjistil, až když jsem skončil svoji jízdu na okruhu. Byl jsem celkem pyšný, ale to trvalo jen pár sekund. Carlos mi totiž nabídl, že mi "předvede" jedno svoje kolo. Tam kde jsem já jel "za tři", on jel "za čtyři". A pod plným plynem. Ukazoval, jak skvěle vyladěný podvozek vůz měl. 

Ten auťák mohl pod jeho vedením v zatáčkách ne dvakrát, ale třikrát. Minimálně…

Klepněte pro větší obrázek
Ideální nářadí k driftování...
 
Následující kapitola
Toyota Avensis 1.995
Rok výroby: 2005
Stav: 172 019 km
Cena: 90 000 Kč
Toyota Corolla 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 141 091 km
Cena: 70 000 Kč
Toyota Auris 1.598
Rok výroby: 2007
Stav: 187 478 km
Cena: 75 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 46 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků