Toyota Celica - sport pro masy (64x foto)

Cenově dostupná kupé nejsou v současné době údajně v módě, ale dřív byla nabídka sportovně laděných vozů otázkou prestiže.

Čistokrevné sportovní automobily byly vždy velmi drahé, ale motoristé milovali jejich atraktivní styl, zvuk a dynamiku. Marketingová oddělení automobilek proto rychle objevila na trhu místo pro velkosériově vyráběné automobily se sportovním designem, výkonnými motory a sportovně laděným podvozkem. U Toyoty se rozhodli tímto směrem vydat v prosinci 1970.

Úspěšný debut

První Toyota Celica vyráběná v letech 1970 až 1977 byla technicky příbuzná s modelovými řadami Carina a Corona a mnohé její stylistické detaily nezapřely inspiraci Fordem Mustang.

Celica si podobně jako Mustang získala ihned značnou oblibu u zákazníků a také absolvovala první zkoušku ohněm ve světových soutěžích.

Klepněte pro větší obrázek
Mezi dnes již klasické sportovní vozy patří i japonská modelová řada Toyota Celica.

Druhá generace z roku 1977 zůstala u dvou karosářských variant se stupňovitou nebo splývavou zádí. Po ní následovala zatím poslední Celica s pohonem zadních kol, která se vyráběla v letech 1981 až 1985 nejen jako dvoudveřové kupé a třídveřový liftback, ale i jako otevřený kabriolet.

Poprvé se na scéně objevují modely Celica poháněné přeplňovanými motory, které se staly základem pro nasazení speciálu skupiny B do světových rallye, který byl úspěšný zejména v afrických soutěžích.

Vavříny v soutěžích

Čtvrtá generace vozů Celica z druhé poloviny 80. let získala ve světových soutěžích několik vavřínů, na něž navázala pátá a šestá Celica v 90. letech. Celkem Celica GT-Four získala dva tituly mistra světa v rallye v kategorii konstruktérů a čtyři mistrovské tituly v hodnocení jezdců.

Všechny tři zmíněné generace byly i nadále k dispozici ve třech karosářských variantách. Místo zadního pohonu měla ovšem Celica od roku 1985 pohon předních kol, o něco později následoval pro špičkové verze GT-Four pohon všech kol.

Zatím poslední, sedmá generace vozů Celica usilovala o zákazníky od července 1999 do dubna 2006, a to pouze jako třídveřový liftback s výrazně klínovitým tvarem. Toyota vůz výrazně zmenšila, odlehčila a vsadila výhradně na atmosféricky plněné motory 1,8 litru.

Žel zájem o tyto vozy zdaleka nedosahoval úrovně předchůdců, a tak Toyota vyřadila Celicu na dlouhé roky z nabídky. Toyota se však vrátí ke sportovnímu kupé na přelomu letošního a příštího roku s novinkou na základě konceptu FT-86 s motorem boxer a pohonem zadních kol.
 

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  


 

Toyota Avensis 2
Rok výroby: 2005
Stav: 137 730 km
Cena: 64 000 Kč
Toyota Yaris 0.998
Rok výroby: 2012
Stav: 133 600 km
Cena: 114 000 Kč
Toyota Avensis 2.231
Rok výroby: 2010
Stav: 170 266 km
Cena: 184 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 48 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků