Toyota Celica - sport pro masy (64x foto)

Cenově dostupná kupé nejsou v současné době údajně v módě, ale dřív byla nabídka sportovně laděných vozů otázkou prestiže.

Čistokrevné sportovní automobily byly vždy velmi drahé, ale motoristé milovali jejich atraktivní styl, zvuk a dynamiku. Marketingová oddělení automobilek proto rychle objevila na trhu místo pro velkosériově vyráběné automobily se sportovním designem, výkonnými motory a sportovně laděným podvozkem. U Toyoty se rozhodli tímto směrem vydat v prosinci 1970.

Úspěšný debut

První Toyota Celica vyráběná v letech 1970 až 1977 byla technicky příbuzná s modelovými řadami Carina a Corona a mnohé její stylistické detaily nezapřely inspiraci Fordem Mustang.

Celica si podobně jako Mustang získala ihned značnou oblibu u zákazníků a také absolvovala první zkoušku ohněm ve světových soutěžích.

Klepněte pro větší obrázek
Mezi dnes již klasické sportovní vozy patří i japonská modelová řada Toyota Celica.

Druhá generace z roku 1977 zůstala u dvou karosářských variant se stupňovitou nebo splývavou zádí. Po ní následovala zatím poslední Celica s pohonem zadních kol, která se vyráběla v letech 1981 až 1985 nejen jako dvoudveřové kupé a třídveřový liftback, ale i jako otevřený kabriolet.

Poprvé se na scéně objevují modely Celica poháněné přeplňovanými motory, které se staly základem pro nasazení speciálu skupiny B do světových rallye, který byl úspěšný zejména v afrických soutěžích.

Vavříny v soutěžích

Čtvrtá generace vozů Celica z druhé poloviny 80. let získala ve světových soutěžích několik vavřínů, na něž navázala pátá a šestá Celica v 90. letech. Celkem Celica GT-Four získala dva tituly mistra světa v rallye v kategorii konstruktérů a čtyři mistrovské tituly v hodnocení jezdců.

Všechny tři zmíněné generace byly i nadále k dispozici ve třech karosářských variantách. Místo zadního pohonu měla ovšem Celica od roku 1985 pohon předních kol, o něco později následoval pro špičkové verze GT-Four pohon všech kol.

Zatím poslední, sedmá generace vozů Celica usilovala o zákazníky od července 1999 do dubna 2006, a to pouze jako třídveřový liftback s výrazně klínovitým tvarem. Toyota vůz výrazně zmenšila, odlehčila a vsadila výhradně na atmosféricky plněné motory 1,8 litru.

Žel zájem o tyto vozy zdaleka nedosahoval úrovně předchůdců, a tak Toyota vyřadila Celicu na dlouhé roky z nabídky. Toyota se však vrátí ke sportovnímu kupé na přelomu letošního a příštího roku s novinkou na základě konceptu FT-86 s motorem boxer a pohonem zadních kol.
 

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  


 

Toyota Yaris 0.998
Rok výroby: 2012
Stav: 133 600 km
Cena: 110 000 Kč
Toyota Avensis 2.231
Rok výroby: 2012
Stav: 116 855 km
Cena: 290 000 Kč
Toyota Corolla 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 141 091 km
Cena: 65 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků