50
Fotogalerie

Toyota Aygo přichází se známou technikou [první jízdní dojmy]

Po ženevské premiéře přichází nová kolínská trojčata na trh. V menším předstihu jsme nedaleko Amsterdamu vyzkoušeli první z nich – Toyotu Aygo.

Kapitoly článku:


Ačkoliv se mluví o nové generaci, přesnější by možná bylo označení „důkladný facelift“. Nové Aygo stojí na stejném základu a používá stejný motor jako předchozí generace. Vše se ale samozřejmě dočkalo řady úprav tak, aby byl nejmenší model v české nabídce japonské automobilky lepší.

Zatímco rozvor náprav zůstal nezměněn, délka narostla o 25 mm. Pět milimetrů z této hodnoty připadlo na přední převis karoserie, zbytek má na svědomí zadní převis. Karoserie je zároveň o pět milimetrů nižší, o osm milimetrů byl zvětšen rozchod kol na obou nápravách.

Také celková šířka se nezměnila, přesto Toyota uvádí o 40 mm více místa v úrovni loktů. O deset milimetrů narostla délka prostoru mezi pedály a středem zadního sedáku, přední a zadní cestující mají mezi sebou pouze o jeden milimetr více. Sedí se o 10 mm níže, prostor nad hlavou přibral sedm milimetrů. Kromě jiného za to může vyboulená střecha, která zároveň vylepšuje aerodynamiku.

_DSC1166.JPG_DSC1173.JPG_DSC1175.JPG_DSC1184.JPG_DSC1164.JPG_DSC1168.JPG
Aygo už nechce být roztomilé. Ve velkém míří na mladé lidi. Tomu odpovídá jak design, tak velké možnosti individualizace. 

Zavazadelník je objemnější. Dostal navíc 29 litrů, takže máte v základu k dispozici 168 litrů. Kromě nepatrně delší zádi má toto na svědomí výše položený kryt zavazadelníku.

Toyota Aygo celkově zhubla. Automobilka uvádí díky různým opatřením úsporu dvanácti kilogramů. Karoserie je ovšem tužší. Přidáno bylo 112 nových svarů. Dohromady byste jich na karoserii našli 544. Pracovalo se rovněž na odhlučnění.

Litrový tříválec taktéž zůstal, Toyota ovšem snížila tření v motoru a tím také spotřebu. Nová verze používá kromě jiného recirkulaci výfukových plynů, pracuje s tzv. Atkinsonovým cyklem, úpravy se dočkal také například systém vstřikování nebo sání. Mimochodem sání bylo vylepšeno i s ohledem na výraznější zvuk motoru, který se údajně zákazníkům líbil. Později dorazí také výkonnější jednotka s objemem 1,2 l původem od PSA.

Z praktického pohledu je nejdůležitější nižší spotřeba a jiný průběh točivého momentu. Ten má výraznější nástup v rozmezí od 1200 do 2000 ot./min a potom zhruba od 2800 do 4400 ot./min. Namísto původních 93 Nm je aktuálně k dispozici 95 Nm. Výkon vzrostl o 1 kW na 51 kW.

_DSC1282.JPG 
Upravený motor nabízí nepatrně lepší parametry a hlavně jiný průběh točivého momentu.

K dispozici je pětistupňová manuální převodovka, kterou lze nahradit pětistupňovým robotem X-Shift. Toyota Aygo bude vznikat v klasickém provedení a v ekologické verzi. Ta má vylepšenou aerodynamiku (kryty podvozku, přední spoiler), pneumatiky se sníženým třením a prodloužené převody (třetí, čtvrtý a pátý stupeň).

Prodloužené převody byste našli také při porovnávání X-Shift se základním manuálem. Robotizovaná převodovka ovšem dostala zkrácený stálý převod. Důležitá věc: ekologická verze se v ČR prodávat nebude. Pro úplnost ale dodejme, že všechna auta, která byla na mezinárodní prezentaci osazená manuálem, prošla právě těmito ekologickými úpravami.

A jaké jsou ceny a naše první dojmy? Vše najdete v následující kapitole.

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Doporučujeme

Články odjinud