Toray Teewave: další Murrayův elektrosporťák

Legendární konstruktér Gordon Murray představuje další ze svých elektromobilů. Tentokrát jde o jen 850 kg těžký sportovní vůz.

Zřejmě nikomu z milovníků automobilů nebude jméno Gordona Murraye neznámé, pod jeho vedením vznikl například slavný supersport McLaren F1. V posledních letech se však soustředí na vývoj a výrobu elektromobilů, z poslední doby si vzpomeneme třeba na zajímavé městské minivozy T.25 a T.27. Posledně zmíněný model se světu představil teprve letos v červnu, ale již nyní je zde další kousek. Nese jméno Toray Teewave AR.1 a vznikl ve spolupráci Gordonovy firmy Gordon Murray Design Limited a společnosti Toray Industries Inc.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

U Murraye tento prototyp figuruje pod kódovým označením T.32 a jde o dvoumístný sportovní automobil, jenž vzniknul během pouhých devíti měsíců. Využívá nosné struktury karoserie vyrobené technologií Toray z uhlíkových kompozitů, z nichž je vyrobena také deformační zóna přídě. Elektrická pohonná soustava vychází ze systému používaného u jistého užitkového elektromobilu, ale Gordon Murray ji výrazně vylepšil a přizpůsobil potřebám nového použití. Vůz AR.1 je svojí povahou blízký například Lotusu Elise. Jeho pohotovostní hmotnost činí 850 kg (z toho 240 kg připadá na akumulátory), což je údajně o nějakých 400 kg méně než u konkurenční Tesly Roadster.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Použitý elektromotor dosahuje nejvyššího výkonu skromných 64 koní (47 kW) a točivého momentu 180 Nm, který je dostupný hned při rozjezdu. Napájen je z li-ionového akumulátoru 16 kWh, jenž lze do plna dobít za šest hodin. Žádné oslnivé dynamické parametry ale nečekejte. Toray Teewave zrychlí z klidu na 100 km/h za 11,4 s, dosáhne nejvyšší rychlosti 147 km/h a na jedno nabití ujede přibližně 186 km/h. Přednostmi tohoto prototypu mají být kromě lehké stavby také nízko uložené těžiště a špičkové jízdní vlastnosti.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 120 097 km
Cena: 125 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 220 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

dnes | Jiří Švamberk | 8 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků