Tlumení torzních kmitů: účinná zbraň proti vibracím

Klikový hřídel spalovacího motoru se otáčí s více či méně výraznými nepravidelnostmi. K jejich „odstraňování“ slouží především systémy tlumení torzních kmitů.

Torzní kmitání vzniká v důsledku rytmického sledu taktů naprázdno a k jeho odstraňování slouží obecně torzní tlumiče, případně dvouhmotové setrvačníky. Hlavní účel tlumení torzních kmitů spočívá bezesporu ve zvýšení jízdního komfortu, snížení hlučnosti a prodloužení životnosti některých komponentů, například převodovky.

Klepněte pro větší obrázek
Dvouhmotový setrvačník zvyšuje jízdní komfort tlumením vibrací.

V poslední době však komponenty v hnacím řetězci, které mají za úkol tlumit vibrace, získávají na významu také v úsilí o snižování spotřeby paliva.

Optimalizovaný průběh točivého momentu moderních motorů totiž stále častěji umožňuje plnohodnotný provoz i v extrémně nízkých otáčkách jen málo nad hranicí volnoběhu. V oblasti nejnižších otáček jsou však běžné motory náchylné k velkým vibracím, což praktické využívání tohoto rozsahu otáček velmi limituje.

Toto omezení pomáhá nově odstraňovat tzv. odstředivý kyvadlový tlumič torzních kmitů, s nímž přišla v roce 2008 společnost LuK v rámci vylepšení konstrukce svých dvouhmotových setrvačníků vyráběných již od roku 1985. Dvouhmotový setrvačník umožňuje od sebe vzájemně oddělit primární setrvačné síly na straně motoru a sekundární setrvačné síly na straně převodovky.

Klepněte pro větší obrázek
Kyvadlový tlumič torzních kmitů představuje nový milník ve vývoji kapalinového měniče točivého momentu, neboť přináší snížení spotřeby paliva a zároveň zvýšení jízdního komfortu.

Spojení mezi motorem a převodovkou je zajišťováno pružinovou tlumicí soustavou. Oblouková pružina uvnitř dvouhmotového setrvačníku je mnohem delší, a tím i účinnější než běžně používané pružiny v torzním tlumiči spojky.

Kyvadlo jako účinný doplněk

Odstředivý kyvadlový tlumič torzních kmitů zaujal ve dvouhmotovém setrvačníku LuK místo konvenčního vnitřního tlumiče s pružinami. Kyvadlový tlumič, který mění svou přirozenou frekvenci v závislosti na otáčkách, je připevněn k přírubě dvouhmotového setrvačníku, přičemž nezbytná efektivní tuhost kyvadla během provozu je vytvářena působící odstředivou sílou.

Klepněte pro větší obrázek
Průřez dvouhmotovým setrvačníkem.

Ke snížení vibrací v převodovce o více než 60 % stačí kyvadlo o hmotnosti jednoho kilogramu. Kyvadlový tlumič funguje jen jako doplněk, který však účinně umožňuje eliminovat téměř veškeré zbývající vibrace v hnacím řetězci.

Klepněte pro větší obrázek
Dvouhmotový setrvačník s kyvadlovým tlumičem.

Poprvé se tato technika objevila ve vozech BMW 330d a BMW 320d EfficientDynamics Edition, v současnosti se s ní lze setkat také v motorech dalších značek, například Audi.

Od loňského roku se odstředivý kyvadlový tlumič torzních kmitů objevuje také v kombinaci s kapalinovým měničem točivého momentu u samočinných převodovek. V novém typu měniče je odstředivý kyvadlový tlumič umístěn na turbínovém kole a pracuje v olejové komoře. Stále přítomný pružinový tlumič vyrovnává při uzavřené přemosťovací spojce hlavní porci vibrací, zbytek má na starosti odstředivý kyvadlový tlumič.

 

Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 74 258 km
Cena: 740 000 Kč
Audi A3 1.968
Rok výroby: 2003
Stav: 133 268 km
Cena: 65 000 Kč
Audi A6 2.698
Rok výroby: 2010
Stav: 182 951 km
Cena: 220 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků