Tloušťka za volantem je při nehodě smrtící. Riziko je až o 81 procent vyšší

Specialisté z kalifornské univerzity spočítali, jaký vliv má nadváha řidičů na následky dopravních nehod.

Jste-li člověk, který má velmi vysokou nadváhu (obezita 3. stupně), pak máte o 81 procent vyšší pravděpodobnost, že při automobilové nehodě zemřete, než člověk s normální, případně lehce zvýšenou hmotností.

Vyplývá to z nejnovější studie vědců kalifornské univerzity. Podrobně rozebrali 3400 dopravních nehod a zjistili, že už při obezitě prvního stupně, kterou charakterizuje Body Mass Index (BMI) v rozmezí od 30 do 34,9, vzrůstá riziko usmrcení řidičů o více než pětinu.

Návod, jak si BMI vypočítat, najdete zde

Pokud je objem vaše těla ještě větší (charakterizuje ho BMI mezi 35 - 39,9), pak fatální následek hrozí s pravděpodobností o 51 procent zvýšenou oproti normálu. A jestliže jste ještě nad touto hodnotu BMI, zvýší se hrozba náhlého ukončení života o dalších třicet procent.

Zajímavosti | Život řidiče

Nový bodový systém: Více se bude trestat nedání blinkru a jízda ve vraku

Ještě větší míra rizika je u žen. "V případě obezity prvního stupně vzrůstá pravděpodobnost jejich usmrcení o dalších 36 procent a u těch ještě tělnatějších dosahuje dvojnásobku, upozorňuje Roman Budský z Týmu dopravní bezpečnosti.

Důvodem, proč jsou osoby s nadváhou při havárii hůře chráněny, je podle Budského hlavně skutečnost, že ochranné prvky v současných automobilech jsou konstruovány tak, aby zajistily bezpečí pro co možná největší vzorek populace. A třeba v Evropě je lidí s normální hmotností, případně mírně zvýšenou, přes 80 procent ze všech obyvatel.

I když obézní lidé použijí bezpečnostní pás (což ale často nedělají), enormní tuková vrstva na jejich břiše způsobí, že v případě nárazu pás zafunguje daleko později než u řidiče s normální hmotností, což pak zvyšuje riziko zejména vnitřních zranění.

Podle současných statistik je v USA nyní v porovnání světovým průměrem daleko více obézních lidí. Zatímco celosvětový průměr obezity je u dospělých lidí 13 procent, v USA je to 36,5 procenta. Průměr v EU je 15,9 procenta, Česko je ovšem nad touto hranicí. Devatenáctiprocentní zastoupení obézních jedinců v populaci nás v rámci EU řadí na nelichotivé šesté místo.

Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2007
Stav: 162 312 km
Cena: 65 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2009
Stav: 151 924 km
Cena: 75 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků