Tikající bomba: 20 % řidičů s vadou zraku jezdí často bez brýlí

Zhruba jedna pětině těch řidičů, kteří nosí v běžném životě dioptrické brýle, nebo kontaktní čočky, vyjíždí často na silnici bez nich. Buď proto, že si brýle zapomněli, anebo zapomněli nasadit kontaktní čočky. Že se stávají velkou hrozbou provozu, je nabíledni.

Kolik dopravních nehod je zaviněno špatným zrakem řidič? Podle Romana Budského, vedoucího BESIPu i nového šéfa Dopravní policie Tomáš Lercha, statistika nehod, které byly zaviněny špatným zrakem řidič, neexistuje. Ani u nás, ani v zahraničí.

„Řidič, který přehlédl večer dopravní značku, protože trpí nějakou oční vadou, při výslechu po nehodě většinou uvede jiný důvod, protože si nechce přidělávat problémy,“ míní Roman Budský.

Od loňského roku sice existuje zákonná povinnost lékaře hlásit vadu zraku u pacienta, který vlastní řidičský průkaz, neexistuje však žádná centrální evidence, kde by si to dopravní inspektoráty, police, či jiné instituce mohly ověřit.

Paradoxně tak může řidič s některou z hlavních vad vidění jezdit i 42 let, aniž by musel navštívit lékaře. Povinná je zdravotní prohlídka v 18 letech při prvním možném termínu získání řidičáku, potom až v 60 letech.

Přitom k velkému počtu zhoršení zraku, tzv. pozdní krátkozrakosti, dochází mezi 19 až 25 lety.

„V případě, že uchazeč o řidičák byl na prohlídce v 18 letech, do 19 let složil zkoušky a zrak se mu začal zhoršovat až poté, nic ho nedonutí, pokud se nerozhodne on sám, aby vyhledal odbornou péči,“ zdůrazňuje Roman Budský.

Vedle klasické krátkozrakosti, nejtypičtější oční vady, se vyskytuje především dalekozrakost, astigmatismus, nebo poruchy binokulárního vidění (každé oko samostatně vidí dobře, ale spolu oči „nespolupracují“).

 

Špatná korekce zraku se rovná požití alkoholu, či jiné návykové látky. To je hodnocení Ivany Urválkové z Mezinárodního sdružení optiků a optometriků.

 

U starších řidičů se postupem let projevuje stařecká vetchozrakost, kterou podle optometrika Matěje Skrbka není vadou v pravém slova smyslu. Vetchozraký řidič však může mít potíže přečíst, či vůbec rozpoznat údaje na přístrojové desce. Nemusí tak například vůbec zjistit, jakou rychlostí ve skutečnosti jede.

To vše je podle něho důvod, proč se letos BESIP, Dopravní policie a Sdružení optiků rozhodli ke společné akci, při které budou mít řidiči možnost dobrovolně si nechat vyšetřit zrak na mobilních stanovištích.

Měření zraku se bude provádět postupně celkem na 18 místech celé České republiky (poprvé 22. dubna v Bosonohách) v rámci kontrolních akcí policie.

„Policie nemá ze zákona povinnost měřit kvalitu zraku řidičů, rozhodnutí bude ponecháno zcela na jejich vůli,“ upozorňuje Tomáš Lerch za policisty.

Klepněte pro větší obrázek
 
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků