Tikající bomba: 20 % řidičů s vadou zraku jezdí často bez brýlí

Zhruba jedna pětině těch řidičů, kteří nosí v běžném životě dioptrické brýle, nebo kontaktní čočky, vyjíždí často na silnici bez nich. Buď proto, že si brýle zapomněli, anebo zapomněli nasadit kontaktní čočky. Že se stávají velkou hrozbou provozu, je nabíledni.

Kolik dopravních nehod je zaviněno špatným zrakem řidič? Podle Romana Budského, vedoucího BESIPu i nového šéfa Dopravní policie Tomáš Lercha, statistika nehod, které byly zaviněny špatným zrakem řidič, neexistuje. Ani u nás, ani v zahraničí.

„Řidič, který přehlédl večer dopravní značku, protože trpí nějakou oční vadou, při výslechu po nehodě většinou uvede jiný důvod, protože si nechce přidělávat problémy,“ míní Roman Budský.

Od loňského roku sice existuje zákonná povinnost lékaře hlásit vadu zraku u pacienta, který vlastní řidičský průkaz, neexistuje však žádná centrální evidence, kde by si to dopravní inspektoráty, police, či jiné instituce mohly ověřit.

Paradoxně tak může řidič s některou z hlavních vad vidění jezdit i 42 let, aniž by musel navštívit lékaře. Povinná je zdravotní prohlídka v 18 letech při prvním možném termínu získání řidičáku, potom až v 60 letech.

Přitom k velkému počtu zhoršení zraku, tzv. pozdní krátkozrakosti, dochází mezi 19 až 25 lety.

„V případě, že uchazeč o řidičák byl na prohlídce v 18 letech, do 19 let složil zkoušky a zrak se mu začal zhoršovat až poté, nic ho nedonutí, pokud se nerozhodne on sám, aby vyhledal odbornou péči,“ zdůrazňuje Roman Budský.

Vedle klasické krátkozrakosti, nejtypičtější oční vady, se vyskytuje především dalekozrakost, astigmatismus, nebo poruchy binokulárního vidění (každé oko samostatně vidí dobře, ale spolu oči „nespolupracují“).

 

Špatná korekce zraku se rovná požití alkoholu, či jiné návykové látky. To je hodnocení Ivany Urválkové z Mezinárodního sdružení optiků a optometriků.

 

U starších řidičů se postupem let projevuje stařecká vetchozrakost, kterou podle optometrika Matěje Skrbka není vadou v pravém slova smyslu. Vetchozraký řidič však může mít potíže přečíst, či vůbec rozpoznat údaje na přístrojové desce. Nemusí tak například vůbec zjistit, jakou rychlostí ve skutečnosti jede.

To vše je podle něho důvod, proč se letos BESIP, Dopravní policie a Sdružení optiků rozhodli ke společné akci, při které budou mít řidiči možnost dobrovolně si nechat vyšetřit zrak na mobilních stanovištích.

Měření zraku se bude provádět postupně celkem na 18 místech celé České republiky (poprvé 22. dubna v Bosonohách) v rámci kontrolních akcí policie.

„Policie nemá ze zákona povinnost měřit kvalitu zraku řidičů, rozhodnutí bude ponecháno zcela na jejich vůli,“ upozorňuje Tomáš Lerch za policisty.

Klepněte pro větší obrázek
 
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Ford Mondeo 1.8
Rok výroby: 2005
Stav: 124 553 km
Cena: 60 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

dnes | Radek Pecák | 17 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků