Ticho je nepřítel, řekli inženýři Audi a vymysleli zvuk pro elektromobil

Technici a inženýři Audi vstoupili na dosud neprobádané území. Hledali zvuk, který by se nejlépe hodil k prototypu „nehlučného“ sportovního elektrického Audi R8.

Na čas se proměnili v muzikanty. Při hledání toho správného zvuku totiž používali i hudební nástroje, hlavně elektrické klávesové, a mixážní pulty.

Cíl byl jasný: zajistit, aby chodci ve městě byli včas varováni, když by se k nim blížil elektromobil. Elektrické motory jsou totiž na rozdíl od těch klasických tiché, pohybující se vozidlo je tak v nízkých rychlostech neslyšné. 

"Museli jsme přesvědčit mnoho lidí, že potřebujeme vyvinout něco zcela nového, než jsme se do toho mohli pustit,“ řekl zvukový inženýr a skladatel Rudolf Halbmeir. Ten se na vývoji podílel společně s týmem svých spolupracovníků, mezi nimiž byli i Axel Bombach a Lars Hinrichsen.

A výsledek? 

Přišli s umělým zvukem, který místy připomíná „kňourání“ a „bzučení“ smíchané s nízko položeným „vrčením“. Podle záměru tvůrců by ten zvuk měl evokovat „předení“ motoru. 

Zvuk je přenášený reproduktorem umístěným na podvozku. Ale to jen do okamžiku, než vůz dosáhne rychlosti 30 km/h. Pak se auto „odmlčí“.

Inženýři Audi to zdůvodnili tím, že při vyšší rychlosti pneumatiky už vydávají dostatečně velký hluk přitahující pozornost.

Americká novinářka Christina Rogersová v této souvislosti přišla se zajímavým postřehem. Zvuk, který vymysleli specialisté automobilky Audi, se jí zdál povědomý. „Chvíli jsem nad tím hloubala a pak jsem na to přišla. Možná mne na to navedlo i jméno toho auta - e-tron. Ano, už jsem ten zvuk slyšela ve filmu Tron,“ řekla.

Jestli měla pravdu, si můžete ověřit na druhém videu, na němž je krátká sekvence z filmu Tron.

Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 74 258 km
Cena: 740 000 Kč
Audi A3 1.968
Rok výroby: 2003
Stav: 133 268 km
Cena: 65 000 Kč
Audi A6 2.698
Rok výroby: 2010
Stav: 182 951 km
Cena: 220 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků