Těžké váhy českých silnic přijíždějí. Bojte se!

Jedním z nezanedbatelných parametrů, které rozhoduje o jízdních vlastnostech vozu, je jeho váha, chcete-li hmotnost. Čím těžší auto, tím větší kinetická energie, tím větší zátěž pro brzdy a jiný styl jízdy, zvláště v zatáčkách a pak také reakce v krizových situacích. Přesto jsou mezi zákazníky oblíbené.

Oblibu si získaly hlavě proto, že jsou nepřehlédnutelné svými rozměry a na první pohled i hmotností. Řidičům dávají pocit, že jsou v nich více chráněni při nehodě, než v miniautě.

Na druhou stranu mají majitelé malých vozů před střetem s těmito tanky silnic nemalé obavy. Velký vůz také znamená, že například při defektu pneumatiky si drobnější muži a ženy s desítky kilogramů těžkým kolem sami neporadí.

Které automobily na českých silnicích patří mezi bumbrlíčky?

Pomineme-li prodloužené verze luxusních limuzín pro výjimečné události a jako pojízdné reklamy nočních klubů, jako je Lincoln Lincoln TC120, či prodloužené varianty mercedesů a jiných značek, můžete na českých silnicích potkat těžké váhy, které jsou většinou k mání u dealerů a dalších prodejců.

Nejtěžším (zatím) běžně se vyskytujícím vozidlem, které přesahuje většinu hmotnostních standardů, však patří Hummeru, dnes již neexistující automobilce (poslední vozy byly vyrobeny v roce 2010). Nejvyšší povolená hmotnost typu H1 je 4672 kg, novější model H2 je o více než půl tuny lehčí - 3901 kg. Pohotovostní hmotnost Hummeru H1 je lehce na 3 tuny, ještě pět metráků a k jeho řízení byste potřebovali řidičák pro vozy nad 3,5 tuny.

Z aut, která jsou v běžné nabídce, je na hmotnostním vrcholu Toyota Land Cruiser – ta může vážit s náplněmi, cestujícími a zavazadly až 3350 kg. Maximální povolenou hmotnost nad 3 tuny má ještě osm dalších vozů, většinou z kategorie luxusních. je mezi nimi například Mercedes-Benz řady R a GL, Cadillac Escalade, Land Rover Discovery, Bentley Mulsanne, Range Rover Sport, Audi Q7 a Mitsubishi Pajero.

V „kategorii“ od 2,5 tuny do 3 tun najdete například Bentley Continental Flying Spur, Rolls-Royce Phantom, Jeep Grand Cherokee, VW Touareg a další – žebříček uzavírá s 2575 kg BMW 7 Hybrid.

Jen pro srovnání. Škoda 100 měla před čtyřiceti lety maximální hmotnost 1215 kg, původní Fiat 500 si i s cestujícími vystačil s 840 kg. Dnešní Hyundai i10 je těsně pod hranicí 1400 kg, malý Citroën C1 se bez 10 kg vejde pod 1,200 tuny.

Top 5 (maximální povolená hmotnost)

1.Toyota Land Cruiser3350 kg
2.Mercedes-Benz GL3250 kg
3.Land Rover Discovery 43230 kg
4.Cadillac Escalade3220 kg
5.Bentley Mulsanne3200 kg
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2003
Stav: 172 195 km
Cena: 92 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2003
Stav: 142 369 km
Cena: 60 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

včera | Milan Lažanský | 46 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

včera | Stanislav Kolman | 16 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků