62
Fotogalerie

Test VW T6 Multivan 2.0 BiTDI 4Motion: Dodávka za všechny prachy

Kapitoly článku:


Jízda: Tady hra na SUV končí

Klidně si dovedu představit, speciálně u stylového Generation Six, zákazníka, který dá přednost právě tomuto Multivanu před nějakým velkým podobně drahým SUV. Vždyť vůz vypadá dobře, poutá pozornost, může mít bohatou výbavu a je velmi prostorný. Jenže jak dojde na jízdu, hra na SUV definitivně končí, respektive právě zde se naplno ukáže užitkový původ vozu.

Ale nejde ani tak o výkon. Testovaný naftový čtyřválec vybavený dvojitým přeplňováním nabízí 150 kW (204 k) při 4000 ot./min a 450 Nm dostupných od 1400 do 2400 ot./min. Přirozeně tu v zájmu všeobecné čistoty ovzduší najdeme i systém vstřikování močoviny.

_DSC0940.jpg_DSC0934.jpg
Dvakrát přeplňovaný naftový čtyřválec má dost výkonu na to, abyste s touto krabicí uháněli 200 km/h. Samozřejmě při svižnější jízdě vinou velkého odporu vzduchu fofrem roste spotřeba

Dynamika při rozjezdech je slušná, a to i díky pohonu všech kol. Ostatně podívejte se na naměřené hodnoty zrychlení a bude vám jasné, že na tom Multivan vůbec není špatně. I proto, že lze naftový motor točit za hranici čtyř tisíc, aniž by výrazně ztrácel dech. Na udávaných 10 sekund potřebných pro zrychlení z nuly na 100 km/h jsme se ale nedostali. 

Volkswagem T6 Multivan 2.0 BiTDI 4Motion: zrychlení
0-50 km/h (s) 3,8
0-100 km/h (s) 11,42
0-130 km/h (s) 19,95
30-50 km/h (s) 2,07
50-70 km/h (s) 2,69
80-130 km/h (s) 12,05
multivan_vs_passat.jpg
V grafu vidíte porovnání testovaného Multivanu s VW Passat 2.0 TDI 110 kW. Zatímco v prvních chvílích vítězí díky kratším převodům a pohonu 4x4 Multivan, později už jeho vyšší výkon na rychle rostoucí odpor vzduchu nestačí

A špatně na tom agregát není, ani co se odhlučnění týká. Přibližně do 150 km/h je v interiéru velmi slušné ticho a diesel jako takový je příkladně kultivovaný. Při 130 km/h točí motor zhruba 2500 ot./min a na palubě je vše v naprostém pořádku. Jenže Multivan je přece jen dost vleká krabice, takže s rostoucí rychlostí se přihlásí o slovo aerodynamický hluk a velmi rychle vyroste spotřeba.

Volkswagem T6 Multivan 2.0 BiTDI 4Motion: odchylka rychloměru
Zobrazovaná rychlost Rychlost dle Vboxu
50 km/h 48 km/h
90 km/h 85 km/h
130 km/h 123 km/h

Zatímco v běžném provozu se budete pohybovat kolem devíti litrů, při 150 km/h už to bude dvanáct. Jen pro představu, maximální rychlost je 199 km/h a jak jsem si vyzkoušel, Multivan s ní nemá příliš velké problémy. Jen potřebuje od 150 km/h trochu času, než se takto rozjede. Dobrý dojem z jízdy dělá i převodovka. Šestistupňový manuál je přesný a páka je naprosto ideálně při ruce. Jen se připravte na tužší spojku.

_DSC0981.jpg_DSC0959.jpg
Když na to přijde, může být tento Multivan i docela rychlý dálniční expres. Díky dostatečnému výkonu nebo třeba adaptivním tlumičům vůz výborně maskuje svůj užitkový původ, který ale nakonec prozradí jízda po nerovných cestách

Až potud budete charakter osobního auta Multivanu věřit, jeho problém leží trochu jinde. Jde o komfort podvozku, který je spíše průměrný. A to navzdory přítomnosti adaptivních tlumičů. Ano, čtete dobře, i dodávka dnes může mít nastavitelné tlumiče na obou nápravách. Rozdíly mezi jednotlivými režimy nejsou zas až tak patrné, ale poznáte je.

Bohužel, ať si vyberete cokoliv, pokaždé, když přejedete nějakou větší nerovnost, o tom budete velmi dobře vědět. Situace se vylepší v momentě, kdy vůz více naložíte, ale pořád to nebude úplně ono. Nechci za to Multivan odsuzovat, je to přece dodávka, nicméně je dobré na tuto skutečnost pamatovat ve chvílích, kdy budete na vůz nahlížet jako zájemci o prostorný osobák. Jestli plánujete častější cesty v jednom nebo ve dvou, na nerovných cestách to s komfortem nebude úplně slavné.

Řízení jako takové není špatné a to samé platí rovněž o brzdách. Trochu jsem se obával, co se s Multivanem stane ve chvíli, kdy při více než 130 km/h zašlápneme brzdový pedál a učiníme tak několikrát za sebou, ale Multivan nakonec „pouze“ s ledovým klidem zastaví. Výsledek si můžete prohlédnout v tabulce a v grafu pak vidíte opět srovnání s menším koncernovým sourozencem. Se Škodou Superb. 

Volkswagem T6 Multivan 2.0 BiTDI 4Motion: brzdění
50-0 km/h (s) 1,5
50-0 km/h (m) 9,13
100-0 km/h (s) 2,77
100-0 km/h (m) 35,72
130-0 km/h (s) 3,54
130-0 km/h (m) 60,41
mult_vs_superb.jpg
Multivan (červená křivka) nebrzdí vůbec špatně. V grafu vidíte srovnání s dalším koncernovým vozem - se Škodou Superb 2.0 TDI 110 kW

Celkově je Multivan Generation Six zajímavý vůz, který se na cestách jen tak něčeho nezalekne. Díky pohonu všech kol může jezdit bez větších starostí na blátě nebo na sněhu, díky adaptivním tlumičům ho tolik nepřekvapí rychlejší jízda nejen po dálnicích, ale ani v zatáčkách. S přimhouřeným okem jde opravdu o klasické osobní auto. Nejvíce bodů poztrácí v nabízeném pohodlí. Ať chcete, nebo ne, je to prostě dodávka. Ano, je luxusně zabalená, strašlivě luxusně zabalená, ale pořád dodávka. Schopnost pohlcovat nerovnosti nepatří k věcem, kterými by se mohl Multivan chlubit. 

_DSC0902.jpg_DSC0946.jpg

Doporučujeme

Články odjinud