Kapitoly článku:
Hlavní zbraní je interiér
Mám-li jmenovat největší přednost Volkswagenu Passat osmé generace, pak to je jednoznačně interiér. Nabízí všechno, co byste od auta střední třídy mohli chtít. Passat je precizně zpracovaný, velice prostorný a u kombi se těšte také na obří zavazadelník.
Opět ale můžeme zopakovat to, co jsme říkali o designu. Všechno je strohé, pro někoho možná nudné. A tak je nejvýraznějším prvkem interiéru lišta tvářící se jako jeden obří výdech ventilace. Jenže jak známo, na design auto nejezdí a když se podíváme na praktickou stránku věci, slabá místa se hledají velice těžko.
Opět strohé tvary, ale na druhou stranu o třídu lepší materiály i zpracování než u Fordu Mondeo
Z pozice řidiče je všechno tak, jak má být. Testované auto nedostalo příplatkový digitální přístrojový štít, takže jsme se museli spokojit pouze s tím základním, ale to mně osobně vůbec nevadí. Přehlednější uspořádání přístrojového štítu, než je toto základní, těžko naleznete.
Passat dostal relativně mělkou palubní desku (minimálně při srovnání s Mondeem), středový panel není otočený na řidiče a celé to díky tomu dává pocit vzdušnosti a všudypřítomného prostoru. Sedačky bych označil za maximálně vyhovující (v naší specifikaci ještě s masáží, kterou lze získat i k VW Golf) a všechno je tam, kde to být má. Až na jednu drobnost.
Kdo si nepřiplatí 12 300 Kč, ten Active Info Display nedostane. Ale z praktického pohledu nechybí základnímu přístrojovému štítu vůbec nic.
Už jsem to pozoroval u více automobilů a nejde mi do hlavy, proč si tuto drobnost nese i nový Passat. Řeč je o nastavení intenzity osvětlení přístrojového štítu. To nemáte nikde po ruce, takže svítí buď hodně (s denním svícením), nebo málo, když rozsvítíte celá světla. Možná jsem detailista, ale při dlouhých jízdách, během kterých se stmívá, si postupně ubírám osvětlení štítu. Někteří k tomu dají pod volant jeden drobný ovladač, jiní na to mají kolík na přístrojovém štítu. Passat na to má menu schované v multimediálním systému. Moc praktické to není.
Vy to ovšem Passatu nakonec stejně odpustíte. Za prvé je zde všechno ostatní perfektně zpracované, za druhé tu máte místa na rozdávání a je úplně jedno, kam se zrovna posadíte. Je zajímavé, že ve srovnání s Mondeem má Passat zhruba o dva centimetry užší interiér, ale v praxi byste vsadili boty na to, že tomu je přesně naopak.
Důvodem je bohaté obložení interiéru u nového Fordu, kdy je posádka uvnitř tak trochu utopená. Passat je střízlivější a má i větší okna. Interiér je tak světlejší, vzdušnější, příjemnější.
Vpředu nebo vzadu, je to úplně jedno. Hodně místa ve všech směrech je všude. Vzadu zaujme hlavně nabídka podélného prostoru pro kolena, která je vskutku velkorysá.
Kde Passat válcuje konkurenci, to je podélný prostor. Se svými 190 cm si za sebe sednu tak, že mám před koleny zhruba šesticentimetrovou rezervu a dost místa zbývá také nad hlavou. Potěší i mnoho prostoru pro nárty pod přední sedačkou, naopak prostřední zadní cestující se musí smířit s velkým tunelem. Podle našeho měření má Passat pro zadní cestující přibližně o pět centimetrů podélného místa více než nové Mondeo, což je velký rozdíl.
Potěší pak ještě navíc jednoduché nastupování. Zadní dveře jsou už od pohledu dost dlouhé. Vstupní otvor má ve svém nejširším místě plných 839 mm. Kromě spousty místa uvnitř se do Passatu také velmi pohodně nastupuje. Zdá se, že je tohle auto předurčeno pro dlouhé a vysoce komfortní cesty.
Zavazadelník připíše další body
Potvrzuje to i obří zavazadelník. Volkswagen udává jako základní objem 650 litrů, což je o rovných 150 litrů více, než kolik nabízí Ford Mondeo Kombi. Pokud necháte zadní sedadla k dispozici cestujícím, nabídne Passat plochu dlouhou 1172 mm. Po sklopení jsou k dispozici hnedle dva metry téměř rovné plochy. Zavazadelník má navíc pravidelný tvar, nechybí ani háčky na tašky a oka na uchycení nákladu. Po sklopení dostanete objem 1780 litrů.
Zavazadelník má pravidelný tvar, více než dostatečný objem a ukrývá plnohodnotnou rezervu. Co víc si přát?
Pod dnem jsme našli plnohodnotné rezervní kolo. U výbavy Highline je lité, základní výbava používá ocelové. Pokud by tam nebylo, můžete podlahu přehodit po vycvaknutí příslušných zarážek ještě o patro níže. Takto ale najdete v ceníku pro obě dostupné výbavy poznámku o nefunkční podlaze zavazadelníku. Mimochodem možnost pořídit pouze sadu na lepení jsme nenašli ani mezi příslušenstvím.
Šikovná je taktéž možnost otevřít zavazadelník máchnutím nohy pod nárazníkem, což už známe z dob minulých. Je to přirozeně věc za další příplatek. Konkrétně zaplatíte 18 400 Kč.