60
Fotogalerie

Test: Volvo V60 T6 - rychle, nikoli nejrychleji

Kapitoly článku:


Králem na silnici? Zatím jen zbožné přání.

Takže nadupaný motor bychom měli, jenže rovně umí jezdit každá amerika, a tak by to pro větší zábavu chtělo i trochu jistoty do zatáček. V případě více než třísetkoňového motoru je základním předpokladem alespoň částečného úspěchu dobrá trakce, což v praxi celkem nevyhnutelně znamená aplikaci nějaké formy pohonu všech kol. V60 stejně jako jiná Volva sází na osvědčený Haldex, pochopitelně že v nejaktuálnějším provedení. Praktický účinek této nezbytnosti je jasný - vnímání vrozené nedotáčivosti 1 741 kg těžkého macka je potlačena a když dojde na lámání chleba, fyzikální zákony vyšoupnou auto ze zatáčky nekompromisně celým bokem a vyspělý systém stabilizační DSTC s tím zejména na horších površích zmůže jen pramálo.

Upřímně, u V60 T6 (a také S60) je sice zřetelně cítit pokrok směrem k preciznějším jízdním vlastnostem, přímé porovnání s rychlými kombíky Audi, a BMW by asi nedopadlo úplně nejlépe. Samozřejmě se nabízí otázka, proč tahle auta vůbec poměřovat, svou PR aktivitou si na sebe však Volvo upletlo bič. Jednoduše řečeno, chápání V60 jako nekompromisního dravce silnic rozmetavšího zavedené pořádky není na místě. Jakkoliv je pocit z řízení o hodně lepší než u jeho vláčných předchůdců i současníků, je to v první řadě stále Volvo, což znamená, že pro toho kdo nehledá extrémní zážitky je V60 s nadupaným šestiválcem veskrze příjemné auto, které se nemusí trápit s nějakými mindráky neboť je na silnici lepší než většina běžných aut střední třídy.

ex.JPG  exP1097550upr.JPG  exP1097553upr.JPG  exP1097561upr.JPG     

Hlavně žádné násilí, asi tak nějak by mělo znít jeho motto. Šedesátce je vlastní plavná jízda po nerovnostech, důstojná plavba krajinou nebo střemhlavá jistá jízda rychlostmi nad 200 km/h v přímém směru. Posádka je přitom jen minimálně rušena a může si v klidu užívat génia loci vymazleného interiéru. Jak dojde na zatáčky, úsměv na tváři vůdce torpédového plavidla se poněkud zúží. Vedle přeci jen měkčího naladění podvozku, na kterém sedí třeba také Mondeo, S80 a V70 (platforma EUCD), je tu hlavně problematické řízení. Volant sice zpočátku budí nadějný dojem relativně velkým odporem posilovače, první série „esíček“ ale v plné nahotě odhalí mizivou zpětnou vazbu od kol, takže jistota, že auto opravdu pojede tam, kam by se vám líbilo, je z velké části ta tam. Pokud tedy vykružujete nějakou rychlou „srdcovku“, vyžaduje přidržení plynu nízko u podlahy i patřičnou dávku osobní statečnosti. Plně na výši jsou naopak dostatečně účinné i snadno dávkovatelné brzdy.

Bezpečnostní arzenál

Těžko si představit Volvo jinde, než v čele bojovníků za vyšší aktivní bezpečnost. Vedle obligátních airbagů, stabilizace a spol. se vše podstatné točí okolo komplexu systémů City Safe, které umí zabránit čelní srážce se statickými a pohybujícími se objekty, nově i s chodci. Dokud nejedete rychleji než 35 km/h, dokáže V60 po vyčerpání všech elektronických výstrah úplně zastavit, z vyšších rychlostí alespoň ubere tak, aby následky srážky byly co možná nejmenší. Opravdu to funguje, i když zkoušky vyžadují zatraceně pevné nervy. Na vysoké úrovni funguje adaptivní automat, který umí nejen sledovat bezpečný odstup od auta jedoucího před vámi, ale i zcela zastavit a znovu se rozjet na předvolenou rychlost. Z už tradičních pomocníků nechybí systém sledování objektů v mrtvém úhlu vnějších zpětných zrcátek (systém BLIS) a stejně tak kvílivý Lane Departure Warning, alias strážce toho správného jízdního pruhu.

Charismatický pohodář

Nový stejšn od Volva je neobyčejně charismatické auto se silným motorem a neodolatelným osobním kouzlem, jehož proklamovaný sportovní naturel je zapotřebí brát vážně hlavně v kontextu s ostatními automobily značky Volvo. Podstata je taková, že V60 je v první radě rodinný dostavník, které jen tak mimochodem taky jede dvěstěpadesát a zrychluje jako smyslů zbavený, kdykoliv si zamanete.

Dokonalosti se blížící jízdní vlastnosti v extrému však hledejte jinde. Na vině je především nepovedené gumové řízení s minimální odezvou od kol a vláčnější naladění podvozku, tedy podstatné věci, které ve výsledku vytváří obraz jízdního zážitku. Sportovně stylizované V60 T6 dominuje tradičně na poli aktivní bezpečnosti a nabídne také vypiplaný interiér, který poskytuje dostatek prostoru pro mladé úspěšné rodiče se dvěma nedospělci na zadních sedačkách.

Pozitivní dojmy každopádně převládají už jen proto, že V60 okolo sebe šíří nakažlivou veselou atmosféru, ačkoliv osazení skvělým třílitrem lze ve světle popsaných dojmů označit spíš za rozkošnický zážitek. Tomu odpovídá i sebevědomá základní cenovka 1 350 000,- Kč za testované provedení.

exP1097555upr.JPG  end.JPG  endP1097562upr.JPG  endP1097566upr.JPGendP1097582upr.JPG  endP1097583upr.JPG  endP1097587upr.JPG  

Volvo

Volvo je švédský výrobce osobních a nákladních automobilů, autobusů a stavebních strojů. Vznikl v roce 1915, od 1944 používá současný název.

V roce 1999 Volvo prodalo svoji divizi osobních automobilů Fordu. Ten ji v roce 2010 postoupil čínské společnosti Geely Automobile.

Volvo S90 • Volvo S60 • Volvo V60 • Volvo XC90 • Volvo XC60 • Volvo XC40

Doporučujeme

Články odjinud