Test Volvo V50 2,0 D Powershift: TDI DSG po švédsku

Moderní diesel, rychlá převodovka, praktičnost kombi a prestiž Volva. To je hotový poklad. Skutečně?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Designem neurazí, Švédská účelnost
  2. Osvědčený dvoulitr, A jak řazení?, Naměřená dynamika
  3. V klidu do zatáčky, Cenami vzhůru, Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie

Volvo V50 určitě nepatří k horkým hitům v nižší střední třídě. Nabízí ale jeden z nejagilnějších podvozků v tomto segmentu a kromě toho spoustu technických fines směřujících k větší bezpečnosti posádky. Faceliftovaný kombík jsme podrobili podzimnímu testu s pohodlnou a relativně úspornou kombinaci dvoulitrové nafty a šestistupňového dvouspojkového automatu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Designem neurazí

Nad designem Volva V50 jsem se rozněžňoval již před pár lety. Nijak výrazně se od té doby nezměnil. Změnila se optika předních světlometů, pár křivek, ale nic dramatického nečekejte. Kombík tak trochu vypadá jako kajak s mohutnou přídí a zakulacenou zádí, která je v kontrastu k mohutné přídi poměrně nevýrazná. Klenutí zádi má ale na svědomí fakt, že kombík zdaleka nevypadá jako švédské krabice z vrcholných osmdesátých let.

Vrátíme-li se pár let zpátky, již původní malé kombíky od Volva byly vždy daleko kulatější a modernější než velké kombíky sedmičkové a osmičkové řady. V devadesátých letech si Volvo vypomohlo společnou podvozkou platformou s Mitsubishi Carisma, však si také oba modely byly podobné. Po kapitálovém vstupu Fordu bylo vše jinak a v rámci optimalizace nákladů na vývoj Ford nabídl to nejlepší z vlastní stáje - podvozkovou platformu z Focusu a motory společné s francouzským koncernem PSA. Tak se zrodilo i naše naftové kombi.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nebeská modř před bouřkou Švédovi sluší a dodává mu elegantní esprit luxusního křižníku menších rozměrů. Když si vedle sebe postavíme větší V70 a menší V50, nepoměr velikosti nás až zarazí. Zatímco V70 hýří rozměry, V50 je nečekaně malá. Nejbližší švédský konkurent Saab 9-3 je oproti Volvu o jednu třídu výše, však jej také GM pozicuje do střední třídy. Také vedle Octavie Combi působí malé Volvo hubeně.

Příď dává na odiv mohutný nárazník se sportovně vyhlížejícím spoilerem a Záď působí jako moderní jachta pro pět osob. Zvláště její klenutí do oblouku s plně integrovaným zadním nárazníkem (zůstal jen nákladový schod s plastovou plochou proti oděru) připomíná řešení malých kombíků ve vizionářských padesátých letech minulého století.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Vzadu nemohou chybět klasické koncové svítilny Volvo a hrdý nápis Volvo na pátých dveřích. Detaily v podobě elegantní čiré optiky předních světlometů, vícepaprskových litých kol nebo vnějších zpětných zrcátek s integrovaným ukazatelem směru jen dokreslují luxusní nádech celého vozu. Jak jsme na tom uvnitř?

Švédská účelnost

Švédové vždy překvapí svým inovativním a odlehčeným nábytkem. Nejinak tomu je v interiérech automobilů. Jak je na to naše Volvo V50? K testu jsme obdrželi vůz se základními materiály v interiéru, žádná kůže ani mahagon se nekonají. Přesto působí stylově a vzdušně.

Při nastupování si poprvé uvědomujeme kompaktní rozměry vozu. Kdo je zvyklý nastupovat do své V70 stylem rozvalení se k domácím gauči, ten tvrdě narazí. V tomto případě o zesílený středový sloupek. Klasická snaha Volva o bezpečnost se projevuje zesílenou konstrukcí střechy, ale také právě stísněnějším interiérem. Přesedali jsme právě z prostorné V70 a ten pocit je opravdu znatelný.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Kombinace vysoce kvalitních měkčených plastů a lepené dřevěné dýhy působí útulně. Palubní deska je sice trochu šedivá, ale její ergonomie je bezchybná a již dávno předčila ergonomii malých BMW trojkové řady. Zatímco v BMW řidič dlouho hledá, ve Volvu je hned jako doma. Strohost masivu palubní desky oživuje dnes již tradiční středový panel umístěný volně ve vzduchu, aniž by se svou zadní hranou dotýkal palubní desky. Toto řešení přinesla právě dvojčata S40/V50 a dnes jej mají všechny modely mimo nejstarší vyráběný model, SUV XC90, které se bez výraznější změny vyrábí od roku 2002.

Středový panel v našem voze je navíc oživen parádní dřevěnou dýhou. Zpočátku bádáme, zda se nejedná o další čínský švindl, který s oblibou aplikují některé světové automobilky, ale dřevo je skutečně pravé. Kdo nevěří, může se jít přesvědčit do autosalonu s vrtačkou...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Sezení na předních sedadlech je pohodlné a z hlediska zdraví páteře nekompromisní. Rozvalitější otcové rodin zvyklí na francouzské gauče budou bědovat nad stavbou předních sedadel, ale ti, kteří jsou zvyklí na germánský styl sezení „na lesním posezu“ budou z Volva naprosto nadšeni.

Na zadních sedadlech je místa pro tři děti nebo dva dospělé. Cestující vpředu se musejí uskrovnit a posunout svá sedadla dopředu, ale pak i vzadu zažívají klasický švédský komfort. Příjemný textilní potah chladí i v parném subtropickém jaru, které Čechy a Moravu nedávno zasáhlo. Ergonomie sedadel je bezchybná, středová loketní opěrka slouží také jako úložná schrána a rodiče malých dětí ušetří za dětskou sedačku, protože dvě dětské sedačky jsou vtipně integrovány do sedáku zadních sedadel. Tomu říkáme švédský servis.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zavazadlový prostor má základní objem 417 litrů. Není to na kombík věru mnoho, ale prostor je příjemně dostupný a bez hluchých míst. Po sklopení zadních sedadel lze vyzískat až 1 307 litrů objemu. Jednu drobnost bychom Volvu vytkli. Při sklápění zadních sedadel je třeba nejprve odklopit sedáky, až teprve sklápět opěradla. U většího modelu se tak děje jedním pohybem společně, u menšího modelu zkrátka nezbylo dost místa.

Nákladový prostor vzniklý po sklopení sedadel zcela jistě postačí k převozu automatické pračky, pokud si zrovna nekoupíte nejdražší model od Miele a poněkud impozantními rozměry. Také představa, že by někdo chtěl v parném letním dni improvizovaně přespat vzadu u vody je nereálná. Na rozdíl od většího modelu je zde místo spíše na mrtvolu, než pro živého člověka. Navíc majitelé Volv jistě nespí v autě, ale koupí si ten nejhezčí pokoj v romantickém hotýlku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Designem neurazí, Švédská účelnost
  2. Osvědčený dvoulitr, A jak řazení?, Naměřená dynamika
  3. V klidu do zatáčky, Cenami vzhůru, Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie
Volvo V70 1.999
Rok výroby: 2010
Stav: 229 543 km
Cena: 185 000 Kč
Volvo V50 1.997
Rok výroby: 2008
Stav: 201 561 km
Cena: 85 000 Kč
Volvo V70 2.401
Rok výroby: 2004
Stav: 175 933 km
Cena: 80 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

28.  3.  2017 | Milan Lažanský | 53 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

28.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků