Kapitoly článku:
- Vystupuje z řady, T5 + AWD + Summum…, Neotřelý vzhled
- Přístrojový štít TFT, Vše pro spotřebu, LKA, ACC a další vychytávky…
- City Sefety v praxi, Samočinné parkování
- Motory natočit!, A vystupujeme, Technické údaje, Naměřené hodnoty
- Fotogalerie (stručná)
- Fotogalerie (kompletní, 117x foto)
City Sefety v praxi
Při delších cestách na méně frekventovaných silnicích je ACC mimořádně příjemným prvkem (v kombinaci s automatickou převodovkou je V40 navíc standardně opatřen funkcí Queue Assist zajišťující i samočinné fungování v kolonách včetně zastavování). Ale nevýhody jsou stále stejné: adaptivní režim nelze samostatně deaktivovat a na D1 s ohledem na hustotu provozu a jeho tempo tempomat ACC nevyužijete.
Odstup od vpředu jedoucího vozidla lze regulovat v pěti úrovních
Pokud například kamión ukončuje předjíždění jiného a začíná se řadit před něj, normálně by již člověk šlapal na plyn, nebo manuálně přepínal konvenční tempomat na R, nicméně ACC s akcelerací počká ještě několik vteřin, až se nákladní auto zařadí a zcela odkryje jízdní dráhu. Navíc s ohledem na udržování bezpečné vzdálenosti řidiči před vámi kolikrát vůbec nedojde, že by se měl z levého pruhu „pakovat“…
Pohodlně přístupný nteriér zkoušeného vozu byl prosvětlen rozměrným střešním oknem
Systém City Safety jsme podrobně popisovali již několikrát, nicméně velmi stručně řečeno má jít o jakýsi „šestý smysl řidiče“, který je díky soustavě laserových paprsků a kamer (vesměs integrovaných v oblasti základny vnitřního zpětného zrcátka) schopen sledovat pohyb vozidel a osob mimo zorné pole řidiče. Ve Volvech V40 je přítomen standardně a ve druhé generaci City Safety II, v níž je schopen zasahovat až do rychlosti 50 km/h.
Přední kapota na složitých závěsech a úkryt airbagu pro sražené chodce
Během testu jsme s jeho zásahem měli jedinou, a nepříliš příjemnou zkušenost: při řazení se za vozidlo na kruhovém objezdu City Safety II ve zcela bezpečných a plynulých provozních podmínkách vůz nečekaně a prudce zastavil. Řidič za námi naštěstí reagoval rychle, takže ke střetu nedošlo.
Samočinné parkování
V rámci příplatkového paketu City (+ 24 704 Kč) zkoušený vůz nabídl také samočinné parkování do podélných míst. Funkce je jednoduchá: stačí stisknout příslušné tlačítko na středové konzole a pomalu projíždět podél stojících aut. O zachycení dostatečně prostorné pozice (systém není u tohoto vozu nikterak náročný) vás skrze údaje v přístrojovém štítu naviguje s tím, že pouze uvolňujete brzdu a měníte polohu voliče.
Průběh hlášení při polosamočinném parkování
Systém pracuje docela rychle a přesně, pouze u nižších obrubníků nechává zbytečně velké odstupy okolo 20 cm. Velmi pohodlné je užívání bezklíčkového ovládání Keyless Drive (součást paketu Security za 20 300 Kč). Transpondér není třeba vyjímat z kapsy, dveře se otevřou, jakmile vezmete za kliku, a zamyká se dotykem plošky na klice. Pro nastartování či zhasnutí motoru stačí krátce stisknout tlačítko na palubní desce.
Hlavní středisko senzorů City Safety, bezrámové zrcátko s kompasem a projekce signálu couvací kamery
Při couvání z příčného parkovacího místa jistě přijde vhod radarová základna v zadní části karoserie, jež informuje řidiče o vozidlech blížících se z boku, což oceníte zvláště na frekventovaných ulicích velkých měst. Zřejmě nejobsáhlejší sestavu bezpečnostních doplňků nabízí paket Driver Support (+ 49 500 Kč), v němž najdeme také automaticky přepínaná dálková světla, BLIS, kontrolu bdělosti řidiče DAS, tempomat ACC nebo detekci bezpečného rozestupu a nebezpečí kolize s chodci.
Přítomnost vozů v mrtvém úhlu hlásí kontrolky u zpětných zrcátek, na příliš malý odstup nebo hrozící nebezpečí upozorňuje soustava LED v odraze v čelním skle
Jedním z prvků tohoto paketu je hlídání mrtvého úhlu zrcátek BLIS. Model V40 je prvním volvem, které pro tento účel používá radarový systém, jenž řidiče upozorní i na rychle se blížící vozidla ve vzdálenosti až 70 m. Oproti starším generacím soustavy BLIS ale k viditelným změnám nedošlo. Jádrem varování řidiče jsou kontrolky ve vnitřních krytech zpětných zrcátek, o blížícím se voze informují rozsvícením, a když přitom dáte blinkr, rozblikají se.
Malá vsuvka: okna pro Volvo V40 jsou vyrobena částečně v Maďarsku, Belgii a České republice
Zajímavým prvkem je sledování důležitých dopravních značek a jejich projekce do pravé části středové části přístrojového štítu, ovšem výběr je omezen na značky s omezením rychlosti, jejich ukončení nebo obytné zóny (každá „pitomost“ se vám tam objevovat nebude). Na daném místě trvale září posledně zaznamenaná značka, takže je možné, že se budete i několik dní pohybovat po městě se značkou 80 km/h před nosem…
Kontrastní stehování sedadel, prosvětlená hlavice voliče a couvací kamera
Volvo je švédský výrobce osobních a nákladních automobilů, autobusů a stavebních strojů. Vznikl v roce 1915, od 1944 používá současný název.
V roce 1999 Volvo prodalo svoji divizi osobních automobilů Fordu. Ten ji v roce 2010 postoupil čínské společnosti Geely Automobile.
Volvo S90 • Volvo S60 • Volvo V60 • Volvo XC90 • Volvo XC60 • Volvo XC40