115
Fotogalerie

Test Volvo V40 Cross Country T5: v zajetí elektroniky

Kapitoly článku:


Přístrojový štít TFT

Zkoušený vůz byl vybaven příplatkovým (+ 9 100 Kč), plně digitálním TFT přístrojovým štítem s dominantním kruhovým segmentem, na němž byste jakoukoli rafičku hledali marně. Skrze tlačítka na levé páčce pod volantem lze vstoupit do menu, které kromě jiného umožňuje také vybírat z trojice verzí zobrazování provozních údajů pojmenovaných Elegance, ECO a Performance.

P1150087.JPGP1150073.JPGP1150088.JPG
Přehledné, avšak originální pracoviště řidiče

Každý z nich znamená nejen různé druhy barevných schémat, ale také specifické sestavy zobrazovaných údajů, přičemž ve spodní části všech tří segmentů se za všech okolností zobrazují údaje počítadel ujeté vzdálenosti a palubního počítače s přepínáním voleb otočným spínačem na levé páčce. Bez ohledu na daný režim vidíte vždy schematicky naznačený stav palivové nádrže vlevo.

P1150012.JPGP1150011.JPGP1150013.JPG
Trojice nastavení přístrojového štítu, zleva Eco, Comfort a Performance

Dohněda zbarvený režim Elegance působí nejcivilnějším dojmem. Středu v něm dominuje tachometr, vpravo je svislý otáčkoměr a vlevo teploměr chladicí kapaliny. Verze ECO se pokouší zapůsobit chladně nazelenalým podsvitem a na místě teploměru chladicí kapaliny si všimneme ekonoměru (jako by snad byl důležitější než teploměr…), který řidiče chválí, nebo kárá v závislosti na stylu jeho aktuální jízdy.

P1150001.JPGP1150002.JPGP1150006.JPG
Displej ve středu konzole slouží všestrannému nastavení (v Češtině), navigaci i digitální televizi

Nejvýraznějším motivem je režim Performance. V něm celý přístrojový štít povážlivě zrudne, vlevo se opět zjeví teploměr chladicí kapaliny a středový segment opanuje otáčkoměr s tachometrem v podobě cifer uprostřed. Vpravo si pak všimneme stupnice, jež porovnává aktuální odběr „síly motoru“ s dostupným maximem, což by teoreticky mohlo řidiči například pomoci odhadnout potenciál pohonné jednotky při předjíždění.

P1150008.JPGP1150009.JPGP1150010.JPG
Skrze středovou část štítu TFT můžete přepínat mezi základními funkcemi, navíc se vám tam promítají nejdůležitější dopravní značky

Kontrast i rychlost a kvalita zobrazování jsou velmi dobré a nijak neomezují čitelnost, záhy si na toto řešení zvyknete a s potěšením zjistíte, že funguje skvěle.

Vše pro spotřebu

Je třeba předeslat, že současné vozy Volvo, a typ V40 není výjimkou, vynikají ve vztahu k moderním asistenčním soustavám jednou zásadní vlastností: tyto soustavy jsou totiž integrální součástí vozu a prakticky každá z nich má vlastní, příznačně značené tlačítko na středové konzole před voličem převodovky. Jejich ovládání, kontrola i funkce tak jsou dokonale propojeny s ostatními prvky automobilu, takže nejde o žádné dodatečnou instalací zavánějící přílepky, jak tomu bývá u jiných značek.

P1150103.JPGP1150007.JPGP1150105.JPG
Tlačítka většiny asistentů najdete přímo na středové konzole

Veškeré varianty modelové řady Volvo V40 Cross Country, bez ohledu na použitý motor a převodovku, jsou opatřeny řízeným zhášením motoru start/stop. Zvláště při popojíždění v koloně je vhodná deaktivace tlačítkem na dolním konci svislé části středové konzole. Tento systém ve zkoušeném voze pracoval velmi svědomitě, takže byl schopen zhášet motor i krátce po rozjetí ze studeného startu, kdy topení ještě příliš nehřálo. Na druhou stranu, motor se prohříval docela rychle a i v mrazivém ránu brzy topil.

P1150063.JPGP1150065.JPGP1150070.JPG
Volvo V40 Cross Country

Pouze námi testované provedení V40 CC T5 AWD je standardně vybaveno funkcí řízeného sjíždění svahů konstantní rychlostí (HDC). U skutečných off-roadů a v mimořádně náročných podmínkách se podobná soustava někdy hodí, ovšem u vozu tohoto ražení působí poněkud zvláštně. Ale budiž, vždyť jsme ji našli dokonce i ve vysloveně silničním voze BMW 525d xDrive Touring

LKA, ACC a další vychytávky…

… které vám pomohou zůstat v obraze za všech okolností. Jistě, výraz „vychytávka“ působí dosti lacině a hovorově, ale stručněji zmíněné asistenční a bezpečnostní systémy zřejmě souhrnně vystihnout nelze. Volvo V40 má osm (ano, skutečně 8, žádné marketingové čachry s trojjedinými záclonami!), čelní, boční a hlavové, plus kolenní pro řidiče a dnes již legendární, standardně dodávaný airbag pro sraženého chodce, první zařízení svého druhu v dějinách sériové výroby automobilu.

Příjemným prvkem je asistent pro udržení vozidla v jízdním pruhu (LKA). Pracuje v rychlostech 65 až 200 km/h, sleduje podélné dělicí čáry (pokud jsou dostatečně zřetelné) a při jejich přejetí bez použití blinkrů rozvibruje volant a šetrným zásahem vrátí vozidlo do zvoleného pruhu. Kdyby jej nebylo možno deaktivovat, zřejmě by si tak Volvo V40 nekoupil žádný ignorant blinkrů. LKA pracuje opravdu jemně, takže při razantním vybočení ze zvoleného směru reagovat neumí.

P1150043.JPGP1150044.JPGP1150047.JPG
Hlavní radar tempomatu ACC je skryt v masce chladiče

Poněkud razantněji se projevuje adaptivní tempomat ACC. Ten samočinně udržuje propočítanou „bezpečnou“ vzdálenost za vpředu jedoucím vozidlem, přičemž ve zkoušeném voze pracoval bezvadně a spolehlivě rozeznával překážky i v zatáčkách (podle úhlu natočení volantu a informací od dalších snímačů). Na rozdíl od konkurence umožňuje manuální regulaci odstupu nikoli ve třech, ale v pěti úrovních, přičemž k použití je vhodná pouze ta nejkratší (za zhoršených adhezních podmínek je totiž samotné použití tempomatu nebezpečné).

Volvo

Volvo je švédský výrobce osobních a nákladních automobilů, autobusů a stavebních strojů. Vznikl v roce 1915, od 1944 používá současný název.

V roce 1999 Volvo prodalo svoji divizi osobních automobilů Fordu. Ten ji v roce 2010 postoupil čínské společnosti Geely Automobile.

Volvo S90 • Volvo S60 • Volvo V60 • Volvo XC90 • Volvo XC60 • Volvo XC40

Doporučujeme

Články odjinud