Test: Volkswagen Up! - kouzlo „pěti“ dveří

Teprve krátce po české premiéře vám můžeme v redakčním testu nabídnout nejmenší z rodu Lidových vozů.
Seznam kapitol
  1. Malý a nadějný, Pouze jediný motor a převodovka, Výbavové stupně a zkoušený vůz
  2. Na první pohled, Interiér příkladem efektivnosti
  3. Kufr: našli jsme ho!, Pracoviště řidiče, Na silnici
  4. A vystupujeme, Technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Kompletní fotogalerie

Malý a nadějný

Zcela nový Volkswagen Up! se v kombinaci s dvoudveřovou karoserií představil na loňském autosalonu ve Frankfurtu a jeho výroba v bratislavské továrně Volkswagenu naběhla v říjnu téhož roku. Novinka je prvním modelem postaveným na strategicky významné „modulární platformě“ VW MQB, na níž časem stane naprostá většina produktů celého koncernu VW Group.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Čtyřdveřová verze modelu VW Up! je podstatně praktičtější

Jak naši čtenáři dobře ví, model Up! se vyrábí také v nepatrně upravených variantách Škoda Citigo a Seat Mii. Původně byly tyto vozy nabízeny výhradně s dvoudveřovou karoserií, ovšem nyní si lze za rozumný příplatek 10 000 Kč zajistit instalaci druhého páru bočních dveří. Dvoudveřovou Škodu Citigo jsme již testovali, proto se v následujících řádcích soustředíme především na odlišnosti obou vozů, resp. jejich karoserií.

Volkswagen

Volkswagen Up!: sériová verze je venku

Volkswagen Up! navazuje na model VW Lupo vyráběný v letech 1998 až 2005, který byl jen upravenou verzí o rok staršího Seatu Arosa a měl na trhu nahradit prázdné místo po typu Polo, který se svým mezigeneračním růstem již třídě vyložených minivozů poněkud vzdálil. Následoval VW Fox, jenž byl dovážen z Brazílie a podobně jako Lupo zde byl k mání výhradně s dvoudveřovou karoserií.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Volkswagen Fox byl do Evropy dovážen z Brazílie a významného ohlasu se u zákazníků nedočkal

Ačkoli značka Volkswagen vyrostla na malých a dostupných modelech, v poslední době se v Evropě jejím „prckům“ příliš nedaří a hrají pouze úlohu jakýchsi doplňků výrobního programu, což by měl VW Up!, homologovaný jako čtyřmístný, napravit. Na českém trhu se oficiálně objevil teprve před měsícem, ale my pro vás již máme jeho test.

Pouze jediný motor a převodovka

Motor je k dispozici jen jeden. Jde o zážehový, atmosféricky plněný tříválec s celkem dvanácti ventily, nepřímým vícebodovým vstřikováním MPI a objemem 999 ccm. Nabízen je ve výkonových verzích 60 a 75 koní (44, resp. 55 kW), jež se ale liší pouze nastavením elektroniky a disponují shodným vrcholem točivého momentu skromných 95 Nm od 3 000 do 4 300 ot./min. (pouze na okraj, čtyřválec Škoda 100 kdysi dával při podobném objemu a stejných otáčkách 74 Nm).

Testy | Škoda

Test: Škoda Citigo 1.0 MPI – nový favorit

K mání je zatím výhradně pětistupňová převodovka s manuálním řazením, takže si můžete VW Up! pořídit jen ve dvou motorizacích. Vlastně tedy ve třech, neboť se mezi ně vklínilo ještě provedení 1,0 BlueMotion vycházející z výkonové verze 60 koní (44 kW) a v kombinaci s aerodynamickými úpravami, start/stop systémem a jinými pneumatikami nabízející menší spotřebu paliva (v kombinovaném režimu byla papírově snížena o 0,4 l/100 km, příplatek za BMT činí rozumných 6 000 Kč).

Volkswagen Up! je nabízen ve výbavových verzích Take up!, Move up! a High up!, z nichž jsme zkoušeli tu střední. Výbava je pochopitelně i s přihlédnutím k ceně vozu docela spartánská, ale u dražších verzí, případně za příplatek, ji lze docela citelně rozšířit.

Výbavové stupně a zkoušený vůz

Nejlevnější Volkswagen Take up! nabízí za cenu 192 900 Kč například čtveřici airbagů, ABS, IsoFixy na zadních sedadlech, elektromechanický posilovač řízení či denní svícení zvláštními parabolami v hlavních svítilnách.

Move up! je již poněkud zajímavější investicí, neboť za 10 000 Kč přidává třeba ESP, dálkové centrální zamykání, elektricky ovládaná přední okna, malinký otáčkoměr, lakované kliky a zrcátka, širší gumy (175 mm), výškově stavitelné sedadlo řidiče, dělená zadní opěradla nebo vyjímatelnou „falešnou“ podlahu zavazadlového prostoru.  

Klepněte pro větší obrázek
Ceník stávající řady Volkswahen Up!

Pomyslnou špičkou nabídky se stává High up!, do jehož nabídky patří také rádio s CD a MP3, klimatizace, elektricky ovládaná zrcátka, palubní počítač, přední mlhovky, patnáctipalcové litá kola, vyhřívání předních sedadel nebo kůží čalouněný volant, hlavice řadicí páky a madlo ruční brzdy. Obecně vzato: nic moc, ovšem dále lze připlácet kromě metalízy také třeba za samočinné brzdění City schopné zpomalení či zastavení v nízkých rychlostech, tempomat, cuvací asistent, elektricky ovládané střešní okno či různé navigace. 

K testu jsme převzali stříbrný čtyřdveřový model Volkswagen Move up! se základní cenou 216 400 Kč, jež ale díky příplatkové výbavě narostla na 265 600 Kč. Patří do ní čtyřdveřová karoserie namísto dvoudveřové (+ 10 000 Kč), klimatizace (+ 5 000 Kč), rádio 2x20W s CD, MP3 a vstupem AUX (+ 2 200 Kč), Drive Pack vč. tempomatu, couvacího asistentu a palubního počítače (+ 8 900 Kč), patnáctipalcová litá kola „Waffle“ (+ 14 600 Kč) a metalíza (+ 8 500 Kč).

Volkswagen Move Up! 5dv.
Rok výroby2012
Cena zkoušeného vozu (vč. DPH)265 600 Kč
Cena základního provedení (vč. DPH)192 900 Kč
  
Výbava 
Posilovač řízeníAno
Airbagy4x
El. řízení podvozkuESP, ABS, ASR, EBV, MSR
Centrální zamykáníAno na DO, sklopný klíč
El. ovládání okenAno, 2x
El. ovládání zrcátekNe
Čalouněnílátka
Výškově stavitelné sedadlo řidičeAno
Stavitelný volantAno, výškově
Zadní opěradlaDělená a sklopná
TempomatAno
KlimatizaceAno, man.
AutorádioAno, s CD, MP3 a AUX
Přední mlhová světlaNe
Nárazníky v barvě vozuAno
Litá kolaAno, orig.
Xenonové světlometyNe
Palubní počítačAno

 

Následující kapitola
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

dnes | Radek Pecák
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků