Kapitoly článku:
Krabicové tvary Touranu nejsou ani s ostře řezanou přídí tak atraktivní jako zaoblené křivky některých rivalů, mají však nespornou praktickou výhodu. Volkswagen tvrdí, že v pětimístném provedení nabízí nový Touran největší zavazadlový prostor ve své třídě: 743 litrů, měřeno při zarovnání nákladu do výše horní hrany opěradel ve druhé řadě. Po sklopení sedadel naroste přepravní kapacita na 1980 litrů.
Testovaný sedmimístný model je na tom o něco hůř, rozhodně se však nemá zač stydět. Automobilka zavazadlový objem této varianty neudává, ale my jsme se sklopenými sedadly ve třetí řadě naměřili teoretický minimální kvádr 509 dm3 – to je mnohem víc než třeba u kteréhokoli z 11 kompaktních kombi, která se před časem sešla v našem megatestu, víc než v kompaktních SUV a v podstatě stejně jako v obrovitém Audi Q7.
Třetí řada se dodává za příplatek 24 900 Kč; sklopením všech sedadel vznikne rovná plocha, ale už v 5místné konfiguraci má zavazadelník objem přes 500 l (po krycí roletu)
Po vztyčení zadních sedadel stále ještě za opěradly trochu místa na bagáž zbývá. Délka ložné plochy 35 cm nepostačí na větší kufr, ale menších kabinových zavazadel nebo měkkých tašek do zbývajícího prostoru vyskládáte hned několik. Ostatně podívejte se, jak si Touran stojí v kufrové konfrontaci s příbuzným Golfem Sporstvan:
Volkswagen Touran vs. Sportsvan: Rozměry prostoru pro zavazadla (cm) |
Model |
Sportsvan |
Touran |
Rozdíl |
Šířka mezi podběhy |
104 |
105 |
1 |
Šířka v nejširším místě |
128 |
128 |
0 |
Výška po roletu |
45 |
48 |
3 |
Šířka vstupního otvoru |
- |
117 |
- |
Výška vstupního otvoru |
77 |
92 |
15 |
Výška otevření pátých dveří |
189 |
189 |
0 |
Délka ložné plochy, 5 míst |
91 |
101 |
10 |
Délka ložné plochy, 7 míst |
- |
35 |
- |
Max. délka nákladu (k přednímu sedadlu spolujezdce) |
- |
215 |
- |
Výška nakládací hrany |
- |
76 |
- |
Teoretický minimální kvádr, 5 míst (dm3) |
426 |
509 |
83 |
Teoretický minimální kvádr, 7 míst (dm3) |
- |
176 |
- |
Hodnoty Sportsvanu jsme měřili s nainstalovaným falešným dnem, které dorovnává podlahu zavazadelníku do jedné výšky s nakládací hranou. V sedmimístném Touranu padl prostor „pod podlahou“ na třetí řadu sedadel, ale stále zbyla aspoň menší schránka na povinnou výbavu a nějakou tu drobnost, kterou nechcete nechat na očích.
Sklápění sedadel se děje bez pomoci dálkových táhel nebo dokonce elektromotorků, ale jde to velice snadno oběma směry a pokud sklopíte všechna sedadla ve druhé i třetí řadě, získáte díky svislým bokům a vysoké střeše značnou přepravní kapacitu.
Vnější sedadla ve 2. řadě mají funkci „easy entry“, která usnadňuje nastupování dozadu; lze je také jednotlivě posouvat; sklopné stolky se dodávají sériově
Samozřejmě můžete sklopit jen jedno či dvě sedadla ve druhé řadě, pokud potřebujete odvézt něco většího, ale stále chcete zachovat místo pro víc než dva lidi. A sedadla ve druhé řadě jsou také jednotlivě posuvná, což se může hodit, pokud máte obsazenou i třetí řadu a chcete spravedlivě rozdělit podélný prostor mezi všechny pasažéry. Ale ne snad, že by se místa pro cestující nedostávalo.
Volkswagen Touran vs. Sportsvan: Rozměry prostoru pro cestující (cm) |
Model |
Sportsvan |
Touran |
Rozdíl |
První řada sedadel |
|
|
|
Šířka v úrovni loktů |
151 |
153 |
2 |
Minimální prostor pro hlavu |
91 |
97 |
6 |
Maximální prostor pro hlavu |
100 |
104 |
4 |
Délka sedáku |
49 |
49-54 |
- |
Délka opěradla |
66 |
66 |
0 |
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče |
26 |
26 |
0 |
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče |
9 |
7 |
-2 |
Druhá řada sedadel |
|
|
|
Šířka v úrovni loktů |
149 |
154 |
5 |
Prostor pro hlavu |
94 |
98 |
4 |
Délka sedáku |
48 |
45 |
-3 |
Délka opěradla |
63 |
63 |
0 |
Minimální prostor pro nohy |
17 |
20 |
3 |
Prostor pro nohy za řidičem vysokým 178 cm |
29 |
33 |
4 |
Maximální prostor pro nohy |
44 |
46 |
2 |
Rozsah podélného seřízení sedadel |
17 |
19 |
2 |
Třetí řada sedadel |
|
|
|
Šířka v úrovni loktů |
- |
105 |
- |
Prostor pro hlavu |
- |
91 |
- |
Délka sedáku |
- |
39 |
- |
Délka opěradla |
- |
52 |
- |
Minimální prostor pro nohy |
- |
19 |
- |
Max. prostor pro nohy (2. řada posunutá zcela vpřed) |
- |
38 |
- |
Na to, že stále patří mezi kompaktní MPV, je interiér Touranu dimenzovaný opravdu velkoryse. Všimněte si, že minimální prostor pro nohy ve 3. řadě je o tři centimetry delší než v Audi Q7 a jen o dva centimetry kratší než ve Volvu XC90 – a to při delších sedácích než v obou velkých SUV.
Ještě výmluvnější je součet maximálního prostoru pro nohy ve druhé a minimálního ve třetí řadě. (Získáme tak představu, kolik místa lze posunutím sedadel druhé řady rozdělit mezi cestující na obou řadách). Zde Touran s hodnotou 65 cm zaostává opět jen o dva centimetry za Volvem XC90 a oproti Audi Q7 má dokonce o čtyři centimetry navrch. Na šířku ale toto MPV s velkými SUV soupeřit nemůže, tam se už původ v kompaktní třídě projeví.
A když už tak hezky zasazujeme podélnou prostornost Touranu do kontextu, řekněme si, že prostor pro nohy za průměrně vzrostlým řidičem je větší než třeba v Passatu (28 cm), Hyundai Tucson (26 cm) a Mazdě6 či Mondeu (shodně 21 cm).
Reálný komfort sezení je bohužel limitován variabilitou sedadel (což není specialita Touranu, ale všech MPV). Kvůli ploššímu tvaru a kratším sedákům se cestujícím na 2. řadě nebude hovět tak pohodlně jako v Golfu Sportsvan, o autech střední třídy (k nimž Touran nemá daleko celkovou délkou ani cenovou hladinou) nemluvě. Většina lidí nicméně používá zadní sedadla nejčastěji jako platformu pro instalaci dětské sedačky a pro ně je celkový prostor samozřejmě významnější než tvar a poloha sedáku.
Předním sedadlům ergoActiv můžete mít za zlé jen to, že se za ně připlácí (11 300 Kč v případě této „top-komfortní“ varianty), sedí se v nich výborně
A jakpak je postaráno o dvojici zcela vpředu? Nutností vměstnat do interiéru více řad sklopných sedadel mnohdy utrpí i poloha a dimenzování sedadel v řadě první, ale to vskutku není případ Touranu. Příplatkové přední sedačky ergoActive poskytují sice vyvýšenou, ale přirozeně působící polohu za volantem a bodují příkladnou délkou sedáku. Komu by snad nestačilo základních 50 cm (což je o dva až tři centimetry víc než v některých kompaktních MPV), muže vysunutím přední části získat pro svoje stehna celkovou oporu v délce až 54 cm. Naprosto bez výhrad je také opora beder, ramen, boční vedení (v kontextu třídy) i komfort sezení po celém dni za volantem. K dispozici je rovněž masážní funkce, ale pouze v notně ošizené verzi, spočívající ve střídavém nafukování a vyfukování bederní opěrky.
Posuvná loketní opěrka může přijít vhod, skryje však místo pro nápoje; startování tlačítkem se dodává spolu s bezklíčovým odemykáním za 9300 Kč
Stěžovat si nelze ani na nedostatek odkládacích prostor. Podle Volkswagenu jich je 47, což jsme neověřovali, ale z místa řidiče je vždycky kam odložit mobil, kelímek s kávou, větší láhev s pitím atd. V případě uložení nápoje do středové konzoly nicméně nelze využít celý rozsah posuvu loketní opěrky a láhev může překážet při řazení. Konzola mezi sedadly je totiž relativně úzká, takže držák nápojů se nevejde vpravo od řadicí páky jako v některých jiných autech.
Některé z mnoha odkládacích schránek Touranu; za lištou před spolujezdcem se schovávají zdířky na paměťová média
Přístrojové vybavení, infotainment a ovládací prvky odpovídají hojně rozšířeným modelům na platformě MQB, proto namísto podrobného popisu vyzdvihneme pouze několik jednotlivostí. Především stojí za povšimnutí, že ačkoliv je Golf Sportsvan relativně mladý model, konstruktéři nepřevzali jeho palubní desku. Místo ní zvolili atraktivnější tvary s větším počtem šikmých linek, i když umístění základních elementů zůstává shodné (s výjimkou středových výdechů ventilace). Středový panel je nadále natočen k řidiči, dostal však kaskádovité uspořádání, kdy panel klimatizace není v jedné rovině s panelem infotainmentu. (Podobně, i když ne zcela shodně, je tvarovaná palubní deska nového Tiguanu.)
Ovládací prvky (zdaleka nejen panel klimatizace) jsou sice notoricky známé, palubní deska je však tvarovaná o něco stylověji než v Golfu Sporstvan
Infotainment podporuje Apple CarPlay, což zrovna u Volkswagenu není žhavá novinka, ale zdaleka ne všichni výrobci zatím stihli jablečný protokol implementovat.
Interiér Touranu a zejména prostor řidiče jsou celkově perfektním příkladem královské disciplíny značky Volkswagen – ergonomie a důrazu na uživatelskou přívětivost. Nic se nemusíte učit, na nic si zvykat, nic vás nezačne štvát ani při krátké jízdě na nákup, ani při cestě napříč republikou. S jednou podstatnou výjimkou. Chápeme, že malá a kapkovitě tvarovaná zpětná zrcátka pomohou ušetřit gramy CO2, ale my bychom přece jen raději viděli, co se děje za námi.