Test Volkswagen Touran 2.0 TDI: Golf pro sedm

Nová generace kompaktního MPV značky Volkswagen pokračuje ve stejném receptu jako původní Touran, jichž se za necelých 16 let prodalo 1,9 milionu. Hranaté tvary připomínající dodávku sice nevezmou za srdce, ale díky nim je uvnitř opravdu hodně místa.
Seznam kapitol
  1. Úvod testu; konstrukce
  2. Vnitřní prostor
  3. Dynamika a brzdy; jízdní vlastnosti
  4. Ceny a výbava
  5. Verdikt; technické údaje
  6. Volkswagen Touran 2.0 TDI 2016: Kompletní fotogalerie

Sedmisedadlové kompaktní MPV od Volkswagenu přišlo na trh v roce 2003 – a vydrželo na něm v podstatě až dodnes, protože rozsáhlejší modernizace v roce 2010 byla z pohledu konstrukce spíš faceliftem než novou generací. Nový Touran tedy představuje oproti dosavadnímu modelu poměrně zásadní technický skok.

Základem je pochopitelně platforma MQB, na které jezdí už celá řada modelů skupiny Volkswagen s motorem napříč. Po stránce motorů, výbavy, elektronických asistentů, infotainmentu nebo stylingu proto Touran nepřináší nic, co bychom už neznali odjinud. Známé prvky jsou zde ale přeskládané do svébytného modelu. Hlavním prodejním argumentem je přirozeně vnitřní prostor a jeho variabilita.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nový Touran je delší, prostornější, ale podle Volkswagenu až o 62 kg lehčí; snížení hmotnosti přinesla modulární platforma MQB

Touran lze v zásadě považovat za prodlouženou a zvětšenou variantu Golfu Sportsvan (což je v zásadě prodloužená a zvětšená varianta Golfu). Volkswagen ho však prezentuje jako samostatný model s vlastním jménem, zatímco konkurence nejčastěji nabízí delší provedení pod stejným jménem, ale s přídomkem Grand: Citroen Grand C4 Picasso, Ford Grand C-Max, Renault Grand Scénic. Možná trochu k vlastní škodě. Ne všichni potenciální zákazníci se dopátrají, že grandy se liší od svých kratších jmenovců nejenom nastaveným kufrem, ale mívají také delší rozvor náprav a tomu odpovídající podélný prostor mezi první a druhou řadou sedadel. (Tradičním zástupcem této třídy je rovněž Opel Zafira Tourer, která však svůj kompaktnější protějšek nemá – nabízí se se dvěma nebo třemi řadami sedadel, ale vždy se stejnou karoserií.)

Volkswagen Touran vs. Sportsvan: Vnější rozměry (mm)
Model Sportsvan Touran Rozdíl
Délka (mm) 4338 4527 +189
Šířka bez zrcátek (mm) 1807 1829 +22
Výška (mm) 1578 1659 +81
Rozvor náprav (mm 2685 2791 +106
Rozchod kol vpředu (mm) 1543 1569 +26
Rozchod kol vzadu (mm) 1514 1542 +28

Nabídka motorizací zatím u Touranu nevyužívá celého potenciálu platformy MQB. Tvoří ji dva zážehové (1.2 TSI a 1.4 TSI) a dva vznětové (1.6 TDI a 2.0 TDI) čtyřválce. Na jiných trzích lze objednat nový Touran i s motorem 1.8 TSI 132 kW, ale docela chápeme, proč se český importér rozhodl na našem trhu tuto variantu nenabízet…

Všechny motory kromě toho základního lze kombinovat s dvouspojkovou převodovkou DSG. Nejsilnější provedení dvoulitrového dieselu, naladěné na 140 kW (190 k), se dodává výhradně s ní. My jsme však dostali k testu bílý Volkswagen Touran s výbavou Highline a motorem 2.0 TDI 110 kW, spřaženým s klasickou manuální převodovkou.

Ojetiny | Technika | Byznys | Seat Alhambra

Spolehlivost MPV: VW Touran nejhorší, ale i druhý

Pokud máte v paměti náš duel Passatu se Superbem, možná vás překvapí, že Touran schovává pod krytem nad pravým zadním kolem vedle hrdla nádrže také plnicí hrdlo systému SCR. Zatímco v případě Passatu a Superbu se Volkswagen rozhodl montovat vstřikování AdBlue jen k silnější variantě 2.0 TDI a 110kW osadit „denox“ katalyzátorem, Touran dostal účinnější odlučování NOx rovnou. (V Passatu by se mělo u 2.0 TDI 110 kW objevit od 22. týdne letošního roku.)

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
V Touranu má selektivní katalytickou redukci i motorizace 2.0 TDI 110 kW; AdBlue se doplňuje plnicím hrdlem vedle palivové nádrže, takže nehrozí potřísnění vnitřních výplní

Při příchodu prvních modelů na platformě MQB se hodně řešilo rozdělení zadní nápravy podle motorizace. Slabší varianty se musí smířit s jednodušší vlečenou nápravou a třeba u Octavie je práh nastavený tak vysoko, že na multi-link nemá nárok žádný model s výjimkou čtyřkolek a RS (necháme-li stranou exotickou motorizaci 1.8 TSI). Stejná strategie se vztahuje i na Golf Sportsvan, nicméně Touran má vzadu čtyřprvkové zavěšení vždy.

To by se mělo pozitivně odrazit v kultuře jízdy, ale ještě než stiskneme startovací tlačítko, podíváme se podrobněji na královskou disciplínu nového Touranu: vnitřní prostor. 

Radosti
Mimořádný prostor v podélném směru
Komfort sezení vpředu
Odkládací prostory
Jisté chování i v ostřejším tempu
Starosti
Tvrdší chod motoru
Konkurence je vizuálně atraktivnější
S příplatkovou výbavou vysoká cena
Malá zrcátka
7  /10
127 fotografií
Pokračování testu
Fotogalerie127 fotografií
Volkswagen Touran 2016 188.jpg Volkswagen Touran 2016 219.jpg Volkswagen Touran 2016 225.jpg

Následující kapitola
Volkswagen Golf 1.984
Rok výroby: 2006
Stav: 131 750 km
Cena: 160 000 Kč
Volkswagen Golf 1.896
Rok výroby: 2005
Stav: 163 574 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.896
Rok výroby: 2002
Stav: 236 212 km
Cena: 50 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek