Test Volkswagen Tiguan 2,0 TDI: RAVoluce

VW málokdy vytváří nové třídy automobilů, vždy do nich ale s chutí vstoupí. V čem by měl být Tiguan mezi kompaktními SUV lepší?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Z rodu Volkswagenů, Plus interiér se osvědčil
  2. Ich bin Common-Rail, Naměřená dynamika, Podvozkový etalon SUV
  3. Můžeme do terénu?, Zaváděcí cena potěší, Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie

Volkswagen sondoval trh kompaktních SUV již od uvedení Touaregu. Ten je poněkud přerostlý a milovníkům úzkých městských vozovek je stejně tak platný jako bagr kapitánovi ponorky – oboje se ponoří, ale hbitost se vytrácí.

První zmínky o Tiguanu se oficiálně objevily v roce 2006. Předobrazem byl Volkswagen Concept A, který se svou koncepcí terénního kupé velmi blížil neortodoxnímu korejskému Ssang Yongu Actyon.

O rok později už motoristé znali nového Tiguana z prvních fotografií a také ohlas odborné veřejnosti byl veskrze pozitivní. Třešničkou na dortu byl úspěšný crashtest, který z Tiguana dělá jedno z nejbezpečnějších SUV na evropském trhu.

Konečně letošní prodeje dávají zapravdu, že o Tiguan bude velký zájem. 192 prodaných kusů od ledna 2008 svědčí o prodejním úspěchu na českém trhu. Jaký je Tiguan na vlastní kůži?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Z rodu Volkswagenů

Tiguan v sobě nezapře německé geny. I přes moderní tvary, ostře řezané rysy přídě a terénní look je z něho Volkswagen každým coulem. Přimračenou příď ovládá nezvykle strohá přední kapota, přední světlomety s čirou optikou a tubusovými parkovacími světly, jež se rozlévají světelnou trubičkou v horní části světlometu.

Testovaná verze Track&Field znamená také masivní přední nárazník s výrazným terénním vybráním. Nájezdový úhel se zvětšil z 18° na 28°, vzadu zůstává na 15°. Podvozek pak ozdobil plechový kryt motoru. Terénní nárazník podle nás sluší Tiguanu daleko více než jeho silniční varianta. Ostatně proč si kupovat malé SUV, když se zastaví před prvním terénním zlomem...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zboku Tiguan připomíná Volkswagen Golf Plus, MPV verzi tradičního Golfu, tentokrát ovšem v terénním provedení. Víceúhelníkové lemy blatníků zdůrazňují terénní misi nového modelu, vnější zpětná zrcátka s ukazateli směru jsou dnes u VW standardem.

Klenutí kabiny je víceméně nuda a tak boky oživuje několik prolisů a stylistických linek. Záď si pak nechává MPV rysy – buclatější spodní část s koncovými svítilnami s kruhovými reflektory, mohutným znakem VW na pátých dveřích a nelakovaným plastem ve spodní části zadního nárazníku.

Záď ještě ozvláštňuje stylový střešní spoiler, zatímco koncovka výuku si jde vlastní cestou pod zadním nárazníkem. Designu nového Tiguana není co vyčíst. Agresivní příď doplňují klasické Volkswagenovské rysy kabiny. Komu se německé tvary líbí, bude nadšen, komu nikoliv, toho nepřemluví ani sličná žena za volantem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Plus interiér se osvědčil

Volkswagen s interiéry svých modelů příliš neexperimentuje. Ergonomie byla určena dopředu a při vymýšlení nových dílů dostaly přednost již jednou vyvinuté komponenty. Po otevření dveří poznáváme důvěrně známé pracoviště Volkswagenu Golf Plus, jen výplně dveří nově uznávají i větší 1,5 l PET láhev.

Interiéru vládnou tvrdší plasty podobně jako v Golfu Plus, rovněž design středového panelu je přes snahu o originalitu fádní. Palubní deska má vynikající rozložení jednotlivých ovladačů, přístrojový štít je shodný s většinou modelů Volkswagen.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Středový panel nese kvalitní audiosoustavu, pod ní se nachází ovládání automatické klimatizace a ještě níže navazuje středový tunel s úložným boxem, zásuvkou na 12 Voltů, řadicí pákou, ovládáním elektronické ruční brzdy, držákem nápojů s krycí roletkou a středovou loketní opěrkou s lacinějším látkovým potahem.

Oproti tomu volant s koženým potahem padne bezvadně do ruky a také přední sedadla mají dobrou ergonomii a neunaví ani na dlouhých cestách. Také ovládání stahování oken v horní části madla dveří je precizní z ergonomického hlediska a svádí k lenosti řidiče a zhroucení do sedadla v pozici leklá ryba.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Na zadních sedadlech pokračuje velkorysá nabídka prostoru pro cestující. Trojice slečen se vzadu vejde ve svatebních šatech, zatímco japonští sumisté se vejdou jen ve dvou, zato však pohodlně. Pro normální postavy je určena středová loketní opěrka s držákem nápojů, která vzniká vyklopením středového dílu opěradla stejně jako v Golfu Plus nebo v Seatu Altea. Pro jedlíky jsou určeny plastové stolky podobně jako v letadlech, jen pytlík na zvracení v zatáčkách při dokonalých jízdních vlastnostech Tiguana znatelně chybí. A tak se může posádka uklidnit dvojicí paníků umístěných v držácích na zadní stěně středového tunelu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zavazadlový prostor nabízí 470 litrů základního objemu. Takové číslo mezi kompaktními SUV neurazí, ani nenadchne, patří zkrátka ke standardu. Veškerá moderní SUV mají vysokou nákladovou hranu, kterou lze odstranit pouze podlahovou přepážkou v úrovni hrany. Je tomu tak i u Tiguanu, přepážku tam zatím nepotřebovali. Po sklopení zadních sedadel nabízí až 1 510 litrů objemu, což uspokojí i ženy s oblibou měnící kuchyňské spotřebiče, třeba takovou myčku nádobí. Variabilita odpovídá konkurenci, zde Volkswagen nic nového nevymyslí. Pochvalu zaslouží za využití přepážek za podběhem kol jako úložných boxů povinné výbavy. V zavazadelníku nechybí ani zásuvka 12 Voltů, osvětlení a úchyty na síť pro náklad.

Interiér nového Tiguana je precizní a dílenské zpracování je jako vždy u Volkswagenu vynikající. Škoda jen tvrdších plastů a malé odvahy designérů. Příště to bude jistě lepší.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Volkswagen Touran 1.9
Rok výroby: 2006
Stav: 142 365 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 2
Rok výroby: 2005
Stav: 172 154 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 2011
Stav: 126 389 km
Cena: 160 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků