Test Volkswagen Passat 2.0 Bi-TDI B8: Jak jezdí ten nejsilnější?

Čtyřválec 2.0 Bi-TDI není pouze nejsilnějším dieselem v nabídce pro model Passat, ale jde také o v současnosti nejvýkonnější naftový dvoulitr, který je obecně na trhu k dispozici. Jak takový motor funguje ve spojení s karoserií sedan?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Diesel vs. benzin? Nepoznáte rozdíl
  2. Spotřeba? Jezdí i za patnáct, Jízda: Město mu příliš nejde, Čím rychleji, tím lépe
  3. Sedan je jízdně lepší, Vše ostatní už známe
  4. „Volks“ opravdu ne, Verdikt, Technické údaje
  5. Fotogalerie

V souvislosti s nástupem osmého vydání Volkswagenu Passat se mluvilo o mnoha věcech a bylo na toto téma napsáno mnoho článků (všechny najdete v rubrice věnované speciálně tomuto modelu). Jednou z hlavních záležitostí byl přirozeně také naftový dvakrát přeplňovaný čtyřválec, díky kterému se pod kapotu německé novinky dostalo rovných 176 kW (240 koní).

Takový výkon byl ještě nedávno výsadou pouze dieselových šestiválců. V současnosti nic výkonnějšího, co má pouze čtyři válce a objem dvou litrů, nenajdete u žádné jiné značky. Asi není potřeba vysvětlovat, že jsme byli na test této motorizace hodně zvědaví.

Testy | Volkswagen | Kombi | Volkswagen Passat

Test VW Passat Variant 2.0 TDI B8: Skvělý, nikoliv však bezchybný  

Nebyl to ovšem jediný důvod. Jako první totiž zamířil do naší redakce ke klasickému testu Passat s karoserií kombi a nejslabším dieseIovým dvoulitrem. Ten sice měl seznam příplatkových prvků dlouhý „jak zákon káže“ a jeho cena byla vše, jenom ne lidová, adaptivní tlumiče DCC ale v autě nebyly a komfort na velkých kolech byl spíše průměrný, což člověku dokáže celkem zkazit náladu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
U dříve testovaného kombi jsme kritizovali vysokou cenu a tvrdý podvozek. To první vrcholná naftová motorizace určitě nevylepší, to druhé by díky tlumičům DCC vylepšit mohla

Tento druhý test Volkswagenu Passat B8 patří sedanu s nejsilnějším naftovým motorem a maximální výbavou (vč. DCC). Tak schválně, opravdu dokáže příplatek necelých 30 000 Kč za lepší tlumiče vyřešit problém s horším komfortem na větších kolech?

Diesel vs. benzin? Nepoznáte rozdíl

Vrcholný diesel, který zatím nasazuje koncern Volkswagen výhradně pod kapotu modelu Passat, pochází z řady EA288. Motor má objem 1968 cm3 a maximálního výkonu dosahuje při 4000 ot./min. Točivý moment graduje hodnotou 500 Nm, kterou máte k dispozici v rozmezí od 1750-2500 ot./min. Slibné hodnoty, že ano.

Testy | Ojetiny | Volkswagen | Ford | Srovnávací testy | Opel | Volkswagen Passat | Ford Mondeo

Srovnání ojetin za 300 000 Kč: Ford Mondeo, Opel Insignia, VW Passat

Zrychlení z nuly na stovku je u sedanu záležitostí na 6,1 s (kombi je pomalejší o 0,2 s). Svůj podíl na tomto čísle (mimochodem VW ho udává pro auto se zátěží 200 kg) má také standardně dodávaný pohon všech kol s mezinápravovou spojkou Haldex a sedmistupňová automatická převodovka DSG.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Na první pohled vypadá jako každé jiné TDI, ale v praxi jde o špičkový motor, na který je koncern po právu hrdý. Nikde jinde než v Passatu tuto jednotku zatím nedostanete. Ostrouhal i nový Superb

Maximální rychlost pak činí 240 km/h a kombinovaná spotřeba 5,3 l/100 km. Takže tu máme velmi výkonný a úsporný motor, který navíc neprodukuje ani velké množství emisí, což EU zajisté ocení. Relativně nízká čísla týkající se produkce oxidů dusíku jsou dílem systému vstřikování močoviny. Pro zákazníky to znamená nutnost každých 9000 km pořídit třináct litrů AdBlue.

Že má tato motorizace výkonu na rozdávání, nebo že jede „kopec-nekopec“, to asi všichni tak nějak dopředu tuší, takže to ani není nutné zmiňovat. Tento motor vás ale zaručeně překvapí svým charakterem. Troufnu si totiž tvrdit, že kdybyste si dovnitř sedli se zavázanýma očima, tipovali byste benzinovou jednotku. Koncernový čtyřválec má k benzinům hodně blízko.

Testy | Volkswagen | Volkswagen Passat

Volkswagen Passat: videotest elektronických vychytávek

A začíná to už zvukem. Motor je sám o sobě precizně odhlučněný a maximálně kultivovaný. Dokonce i studené starty znamenají pro posádku pouze krátkodobé a ve srovnání s konkurenty pořád jen velmi decentní zvýšení hluku v interiéru. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
I vrcholný Passat je velmi decentní, takže ostatní jen těžko poznají, jak schopný motor je pod kapotou. Nápovědou mohou být pouze štítky na karoserii

Při razantnějším sešlápnutí plynu rovnou zapomeňte na nějaké kopance a nenadálé mocné zátahy. Tohle biturbo je totiž ukázkově plynulé. Od tří tisíc otáček je nabízená dynamika velmi zajímavá, v okolí čtyř tisíc je asi nejzajímavější, ale motor můžete poslat až k pěti tisícům a agregát pořád nikterak nevadne. A k tomu přidá vyloženě benzinový zvuk. 

V praxi má řidič dvakrát přeplňovaného dieselového Passatu více než dost výkonu v podstatě kdykoliv. Je celkem jedno, jestli akcelerujete z osmdesáti nebo ze 150 km/h. Jakmile dvouspojková převodovka připraví ten správný kvalt, Passat vystřelí vpřed se solidní razancí. Ostatně ze 120 km/h na 200 km/h potřebuje včetně podřazení a přeřazování zhruba devatenáct sekund. 

Radosti
Výborné jízdní vlastnosti
Silný a úsporný motor
Diesel s charakterem benzinu
Výkonná diodová světla
Prostor v interiéru
Starosti
Pro běžnou jízdu až příliš tuhý podvozek
Vysoká cena
Velké množství příplatků i pro vrcholnou verzi
Displej přístrojového štítu odrážející se v bočním okně
9  /10
90 fotografií
Pokračování testu
Fotogalerie90 fotografií
volkswage_passat-52.jpg volkswage_passat-53.jpg volkswage_passat-57.jpg
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Diesel vs. benzin? Nepoznáte rozdíl
  2. Spotřeba? Jezdí i za patnáct, Jízda: Město mu příliš nejde, Čím rychleji, tím lépe
  3. Sedan je jízdně lepší, Vše ostatní už známe
  4. „Volks“ opravdu ne, Verdikt, Technické údaje
  5. Fotogalerie
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Volkswagen Passat 1.9
Rok výroby: 2005
Stav: 174 216 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 105 800 km
Cena: 160 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků