Kapitoly článku:
Jako obyčejný Golf
Kromě pohonu 4x4 a výkonného motoru je „erko“ vlastně úplně obyčejný Golf. Platí to o exteriéru, stejně jako o interiéru a s trochou snahy taky o spotřebě. Kromě volantu, sedaček s výrazným bočním vedením a modrých ručiček (plus sem tam někde umístěného rychlého „R“) vlastně není k tomuto tématu co napsat. Všechno už známe. Snad mohu pouze doplnit, že zavazadelník kvůli přítomnosti systému 4x4 byl zmenšen o 75 litrů. K dispozici tak zbývá 275 l, což pro běžné denní potřeby téměř jistě postačí. Ještě pro upřesnění bych rád zdůraznil, že strohé pojetí interiéru mám u ostrých automobilů nejradši. Nikde vás totiž nic při řízení neruší, zkrátka ideál.
Ano, spotřeba. Téma v souvislosti s downsizingem velice často diskutované. Golf R si v případě převodovky DSG řekne ve městě o 11,2 l/100 km, mimo o 6,8 l/100 km a v kombinaci o 8,4 l/100 km. Bez větších problémů se lze pohybovat kolem devíti litrů, s trochou snahy není zas až tak těžké dostat se k osmilitrové hranici. No ale naopak když začnete dovádět na okreskách, letí spotřeba nahoru doslova raketovým tempem. Osobně jsem se podíval k dvacítce, ale řekl bych, že by nemuselo být složité jít ještě výše. Zde je jedna ze slabin nejrychlejšího Golfu R. Palivová nádrž pojme maximálně šedesát litrů, a to v kombinaci se spotřebou při rychlé jízdě neslibuje zrovna dvakrát velký dojezd.
Cena
Hned mohu navázat dalším a podstatně větším problémem. Cena za Golf R rozhodně není malá. S manuální převodovkou startuje na 950 000 Kč, testovaný exemplář s DSG a několika drobnostmi přesáhl o 52 000 Kč hranici jednoho milionu. V této cenové relaci se nabízí dvě nepříjemné otázky. Opravdu je Golf R srovnatelný se Subaru WRX STi (základní pořizovací cena 1 059 000 Kč)?. Opravdu jezdí o tolik lépe než Golf GTI 35 Edition s motorem o výkonu 173 kW (235 k) a pořizovací cenou 796 000 Kč?
Jaký tedy Volkswagen Golf R je? Jde o bez debat výborný hot-hatch schopný zvládat bez větších problémů každodenní provoz. Umí být velmi rychlý a na okreskách si s ním užijete spoustu zábavy. Bohužel má čtyřválec, ale zcela záměrně jsem vypustil slovíčko „jen“. Motor 2.0 TFSI je v kontextu nejostřejšího Golfu kultivovanější, o něco úspornější a univerzálnější.
Pro určitou skupinu zákazníků to je zcela jistě dobrá zpráva. Já bych to shrnul asi tak, že prostě z důvodů emisí, ekologie a podobných záležitostí je zde situace taková, jaká je a čtyřválcové „erko“ je minimálně hodně solidním nástupcem šestiválcového R32. Jedním dechem musím dodat, že zvuk vytočeného VR6, který mi zní v uších ještě teď, má takový charakter, o kterém si může 2.0 TFSI nechat leda tak zdát.
Technické údaje: Volkswagen Golf R
Počet válců/ventilů na válec
4/4
Nejvyšší výkon
199 kW (270 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
350 Nm při 2 500 až 5 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
5,5 s
Nejvyšší rychlost
250 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
275 l • 1 230 l
Objem palivové nádrže
60 l
Hmotnost: provozní • celková
1 521 kg • 2 012 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
11,2 • 6,8 • 8,4 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 533 mm • 1 515 mm
Rozměr pneumatik
225/40 R18
Rozměry: délka × šířka × výška
4 199 × 1 786 × 1 532 mm