39
Fotogalerie

Test: Volkswagen Golf R – šest versus čtyři

Kapitoly článku:


Hezky do podlahy

Nebudeme si nic nalhávat, po převzetí auta k testu jsem moc dlouho nevydržel jízdu „na půl plynu“ a rovnou jsem si to namířil směr okresky v okolí Karlštejna. Při klidné jízdě o motoru sotva víte. Jen tak kdesi před vámi tiše přede, jakoby se ho jízda vůbec netýkala. Automatická převodovka DSG řadí bleskově a chytře. Golf R je jednoduše úplně běžné auto určené pro běžný provoz. Kdo chce, může s ním jezdit každý den na nákupy nebo do práce. Ani podvozek totiž není nijak zvlášť tvrdý. Zuby vám z pusy při jízdě po dlažbě určitě nevypadnou.

vw_golf_r_14.JPGvw_golf_r_15.JPG 
VW Golf R umí úspěšně hrát roli běžného auta pro každodenní provoz. 

Při první příležitosti prošlapuji pedál plynu až na podlahu a čekám, co se stane. Nastane klasické čekání na převodovku DSG. Jinak pro ni mám samá slova chvály, při rozjezdech tam sází jeden převod za druhým takovým tempem, že by se divil jak Usain Bolt, tak společnost, která si jej v současnosti koupila do své reklamní kampaně. Tohle vše je pěkné, ale reakce na náhlé sešlápnutí pedálu plynu je několika sekundová. Týká se to všech modelů od Octavie RS, přes Superb, až po Golf R. Ale dá se s tím zaprvé sžít a zadruhé si naštěstí do Golfu R můžete pořídit manuální převodovku (což bych já osobně udělal s velkou chutí).

Když už převodovka vše připraví, nastává velmi zajímavé divadlo. Motor se promění z tichého společníka na menší továrnu na emoce. Má hrubý zvuk, pořádně zabírá od dvou tisíc a pokračuje k šesti tisícům. Omezovač vás pustí ještě o pět set ot./min dále, pak automat řadí další rychlostní stupeň. Zrychlení je sakra působivé. Člověk se zamyslí a rázem jede 150 km/h, ani neví, jak se to stalo. Normálně bych napsal, že mě auto dostalo (což se také vlastně stalo), ale pak jsem měl možnost krátce vyzkoušet R32…

vw_golf_r_04.JPGvw_golf_r_05.JPG 
Především dvě koncovky výfuku jasně odkazují na R32. V některéch ohledech na svého předchůdce současné R bohužel nemá.

Asi není potřeba zdůrazňovat, co vás chytne za srdce více. Zvuk šestiválce a jeho projev je úplně, ale úplně někde jinde. Postupně zabírá a se vzrůstajícími otáčkami stupňuje svůj zátah. Tam kdesi nahoře kolem hranice sedmi tisíc už v interiéru šestiválcového Golfu slyšíte pouze mechanický zvuk motoru a hlasité šustění od sání. Při ostrém tempu je R32 daleko méně kultivované než čtyřválec. To samozřejmě někomu bude vadit, jiní (a k těm se řadím i já) si tohle zamilují. Downsizing znamená charakter zaměřený přeci jen směrem k té slavné ekologii. Většina aut, kterých se tohle zaklínadlo netýká, má charakter stoprocentně zaměřený na vaše emoce a v praxi je to znát více než hodně.

Golf R určitě má hodně co nabídnout a také on jenom prostou akcelerací na rovince způsobí, že se vám v krvi objeví adrenalin, ale R32 je v tomto ohledu mnohem schopnější. Na závěr této kapitoly pro vás mám jednu radu. Komu se Golf R líbí, klidně ať si jej koupí, určitě nebude zklamán, dost možná bude i nadšen. Ale v každém případě takový člověk vyloženě nesmí zkusit šestiválec. To aby na vlastní kůži neokusil odvrácenou stranu pojmu downsizing.

vw_golf_int_04.JPGvw_golf_int_05.JPG 
Dvouspojková převodovka DSG naštěstí není jedinou převodovkou pro Golf R. Klasické řazení znamená mnohem větší požitek z jízdy.

4x4 s Haldexem

Možná, že si v tuto chvíli říkáte něco o tom, kterak Volkswagen zavedením současného „erka“ do nabídky a nahrazením toho předchozího vše lidově řečeno pohnojil. Není tomu tak. Aktuální provedení totiž také drží na své straně jeden ne zcela bezvýznamný trumf – jízdní vlastnosti. Auto není přehnaně tvrdé, ale v zatáčce si počíná nadprůměrně dobře. Abyste jej dostali do úzkých, musíte nájezd do zatáčky hodně přepálit. Pak se dostaví menší nedotáčivost, která se ale zase rychle vytratí. Kromě podvozku samotného za to samozřejmě může také pohon všech kol využívající mezinápravovou spojku Haldex.

Velmi dobře si vzpomínám na projížďku se Sciroccem R. Skvělé auto, které ale mělo jeden drobný problém. Výkon motoru přenášený na přední nápravu hlavně v zatáčkách občas působil dojmem, že ho je zkrátka moc. U Golfu R logicky nic podobného nehrozí. Na problémy z trakcí zapomeňte, auto jede přesně tam, kam jej pošlete. Na výjezdech ze zatáčky se zakousne všemi čtyřmi a bez přehánění vystřelí vstříc další rovince. I přes přítomnost 4x4 zůstává na limitu trochu nedotáčivé, takže jízda dveřmi napřed za běžných podmínek je minimálně poněkud komplikovaná. Jednoznačným ideálem je čistá stopa, kdy umí být Golf R velice rychlý.

vw_golf_int_09.JPGvw_golf_int_10.JPG 
Interiér je strohý a jednoduchý, což je v tomto případě jen a jen dobře. Volant působí možná až trochu přehnaně. 

Hodnocení tématu řízení už vyplynulo z předchozího odstavce. Je velmi citlivé a přesné, na můj vkus by mohlo být o něco tužší a komunikativnější, nicméně nejde o nic strašného. Mimochodem zrovna na Golf R jsem si vzpomněl, když jsem na okruhu nedaleko Salzburgu řídil Jaguar XKR-S.

Auto s kompresorem přeplňovaným osmiválcem a závratným výkonem mělo zcela sériový volant bez jakéhokoliv tvarování. Zato Golf R, u něj se designéři vyřádili. Vypadá skvěle na fotkách, ale v praxi platí, že všeho moc škodí. Tak nějak jsem si říkal, že by vůbec nevadilo, kdyby se ten z Jaguaru zkřížil s tím z Volkswagenu. 

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Doporučujeme

Články odjinud