Test: Volkswagen Golf R – šest versus čtyři

Aktuální Volkswagen Golf R nese několi „nej“. Má mezi ostatními Golfy například vůbec nejvýkonnější motor, je vůbec nejrychlejší, a to jak při zrychlení z nuly na stovku, tak co se týká maximální rychlosti. Jenže je tu jeden problém. Jeho předchůdce měl šestiválec.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Po všech stránkách lepší?
  2. Hezky do podlahy, 4x4 s Haldexem
  3. Jako obyčejný Golf, Cena
  4. Fotogalerie

Představovat Golf R mi přijde trochu zbytečné. Tohle auto zná snad každý a navíc už o něm bylo také mnoho napsáno. Kromě toho se vrcholné „erko“ od svých civilních sourozenců zas až tolik neliší. Má snížený podvozek, velká kola, vzadu uprostřed umístěné dvě koncovky výfuku a agresivní nárazník. Tím to ale končí. Třeba při pohledu z boku by si člověk mohl s klidným svědomím říci, že se dívá na pěkný modrý Golf s povedenými koly.

Kdepak, tento test opravdu nebude zaměřen na klasické vlastnosti typu objem zavazadelníku, kvalita plastů v interiéru a tak dále. Golf R je totiž přímo exemplárním ztělesněním pojmu zvaného downsizing. Ve jménu tohoto zaklínadla, respektive ve jménu ekologie jsme se dočkali už takových „zběsilostí“, jakým je například čtyřválcový Mercedes-Benz třídy S. Mimochodem jsem si naprosto jistý tím, že je pouze otázkou času, kdy se také ostatní prémiové automobilky vydají stejným směrem a my se dočkáme něčeho ve stylu BMW 720d.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Golf R nekřičí na všechny strany, co v sobě ukrývá za potenciál. Přesto na ulici zaujme.

Volkswagen Golf R prezentuje klasický konflikt, kdy na místo atmosférického šestiválce přichází papírově ve všech parametrech lepší čtyřválec se systémem přeplňování. Na rovinu se přiznám k tomu, že automaticky na základě této skutečnosti nový model neodsuzuji, on ten downsizing přeci jen určité výhody má, ale na druhou stranu naprosto chápu rozhořčení, které takový krok způsobí. Ono stačí si vyzkoušet R32 a poté aktuální R. Jakkoliv tato auta vypadají velmi podobně, mají úplně jiný charakter.

Po všech stránkách lepší?

Jak už jsem zmínil, dvoulitrové TFSI, které najdeme pod kapotou současného Golfu R, drží podle papírových údajů na své straně absolutně všechny trumfy. Nabídne maximálně 199 kW (270 k), stovku zvládne ve spolupráci s převodovkou DSG za 5,5 s a nanejvýš se rozjede na 250 km/h. Maximum točivého momentu 350 Nm je k dispozici od 2500 do 5000 ot./min. Samozřejmě vše doprovází téměř zázračná spotřeba naměřená podle trochu zavádějících postupů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Dvoulitrový čtyřválec je ve vysokých otáčkách kultivovanější a nabídne při běžné jízdě lepší spotřebu.

Jen pro představu předchozí R32 mělo pod kapotou dnes už legendární motor VR6 o objemu 3189 ccm s maximálním výkonem 184 kW, přičemž točivý moment vrcholil hodnotou 320 Nm a dostupný byl v rozmezí od 2800 do 3000 ot./min. Maximální rychlost se rovná 248 km/h. Parametry to jsou na VW Golf minimálně dostatečné. Pokud vše vyjde tak, jak má, připravíme o Golfu R32 jakýsi „retro test“ nebo něco na tento způsob. Zkrátka si tohle auto půjčíme a znovu otestujeme. Určitě si to zaslouží.

Odpovědět na otázku, zda je lepší R nebo R32, je zatraceně složité. Velice záleží na úhlu pohledu. Každopádně Golf R dokazuje, že ne vždy je potřeba se hroutit při pomyšlení na přeplňovaný čtyřválcový motor. V souvislosti s tímto Golfem na vás čekají jiné věci, ze kterých se budete hroutit, ale o tom až později. Lepší než teoretické povídání bude praktická jízda. 

Následující kapitola
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 35 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků