37
Fotogalerie

Test Volkswagen Golf 2.0 TDI 4MOTION: Něco za něco

Kapitoly článku:


VW Golf sedmé generace používá k pohonu všech kol pátou generaci mezinápravové spojky Haldex, lehčí, kompaktnější a jednodušší než Haldex IV. Konstrukčnímu řešení a principu fungování se podrobně věnoval Lukáš v článku Haldex V: Co je nového? Proto se dnes můžeme zaměřit hlavně na to, jak se zástavba pohonu všech kol promítá do provozních vlastností Golfu a jak její přítomnost vnímáte z místa řidiče.

Volkswagen Golf TDI 4MOTION2.jpgVolkswagen Golf TDI 4MOTION6.jpgVolkswagen Golf TDI 4MOTION8.jpg2.0 TDI 4MOTION pořídíte jen ve výbavě Highline; typické koncernové umístění háčku na vnitřním obložení středového sloupku karoserie

4MOTION je o 95 kg těžší než Golf 2.0 TDI s pohonem předních kol. Navzdory tomu zvládá akceleraci 0-100 km/h za stejných 8,6 s jako předokolka. Je totiž zpřevodován víc „do síly“. Převody všech šesti rychlostních stupňů jsou shodné, ale stálý převod činí 3,875 oproti 3,45 u verze s předním pohonem pro 1. až 4. rychlostní stupeň, respektive 3,1 oproti 2,76 pro pětku, šestku a zpátečku.

Volkswagen jako jedna z mála automobilek uvádí i hodnoty celkového převodu pro jednotlivé rychlostní stupně a byla by škoda se o ně nepodělit: 

Rychlostní stupeňGolf 2.0 TDI Golf 2.0 TDI 4MOTION
1. /celkový převod 3,769/13,003 3,769/14,605  
2. /celkový převod 1,958/6,755   1,958/7,587  
3. /celkový převod 1,257/4,337   1,257/4,871  
4. /celkový převod 0,87/3,002   0,87/3,371  
5. /celkový převod 0,857/2,365   0,857/2,657  
6. /celkový převod 0,717/1,979   0,717/2,223  
Zpětný chod 4,549/12,555   4,549/14,102  

 

 

 

 

Výsledek je nabíledni: čtyřkolka má o 5 km/h nižší maximální rychlost a přibližně o 15 procent vyšší spotřebu (4,7 vs. 4,1 l/100 km v kombinovaném cyklu).

Reálná spotřeba se pohybuje od necelých pěti litrů při klidné jízdě konstantní rychlostí až po nějakých 8,6 l/100 km při intenzivním zatížení. Z logiky věci ale bude vždy plus minus o těch patnáct procent vyšší než v případě ekvivalentního Golfu s předním pohonem. Stojí to za to?

Přijde na to. Na sněhu samozřejmě není o čem mluvit, ale na suchém nebo i navlhlém asfaltu se Golf s Haldexem páté generace chová téměř stejně jako předokolka. Ovšem taková, která má za všech okolností stoprocentní trakci.

Řídící jednotka nepřipustí prokluz předních kol a v zatáčce vektoruje přibrzďováním kol točivý moment ven a dozadu, čímž autu pomáhá stočit se okolo svislé osy. Efekt je opravdu znatelný, na výjezdu z ostřejších zatáček Golf zcela postrádá těžkopádnost tradičních čtyřkolek a působí agilněji než verze s předním pohonem.

Jízdní vlastnosti jsou vůbec královskou disciplínou nového Golfu, zejména u silnějších motorizací s víceprvkovým zadním zavěšením. I přes přítomnost příplatkového sportovního podvozku (-15 mm) a sedmnáctipalcových kol Madrid (obojí v sadě za 21 900 Kč) testovaný Golf 4MOTION předváděl aktuálně nejlepší kompromis mezi jízdním komfortem a ovladatelností v nižší střední třídě. A jestliže řízení s elektromechanickým posilovačem ničím neobohacuje zážitek z jízdy, rozhodně mu ani neškodí.

Ano, snažím se tu naznačit, že zaútočit s tímto dieselovým koncernovým hatchbackem na oblíbenou okresku v očekávání něčeho na způsob radosti z jízdy není zdaleka tak naivní, jak by si někdo mohl myslet.

Volkswagen Golf

Volkswagen Golf je dlouholetým bestsellerem nižší střední třídy v Evropě. Oblibu si získal širokou nabídkou verzí, přívětivou ergonomií a solidními jízdními vlastnostmi. V současnosti je na trhu osmá generace Golfu.

Ceny, výbava, data • Test VW Golf 1.5 eTSI • Minitest VW Golf 2.0 TDI • VW Golf GTI První jízda • VW Golf Variant a Alltrack • VW Golf GTI vs. GTE

Doporučujeme

Články odjinud