100
Fotogalerie

Test Volkswagen Golf 1,4 TSI ACT: když se ze sluhy stane pán

Kapitoly článku:


Motor sluší

O pohon námi testovaného vozu se staralo výkonnější provedení zážehové jednotky 1,4 TSI opatřené odpojováním válců ACT, o němž jsme již psali mnohokrát. O chodu motoru ve dvouválcovém režimu (pohon ventilů, vstřikování a zapalování „odstaví“ válce 2 a 3) je řidič informován hlášením na přístrojovém štítu. To se zobrazuje zejména při klidné vyrovnané jízdě, a to i v rychlostech přes 130 km/h, ovšem také při brzdění motorem.

P1150594.JPGP1150595.JPGP1150596.JPG
Motor 1,4 TSI je velmi dobře odhlučněn a Golfu uděluje dobré dynamické parametry

Při mírném záběru o sobě „dvouválec“ dává vědět jakoby vzdálenými rezonancemi, zvláště pak ve vyšších otáčkách, ovšem na větší prošlápnutí plynového pedálu reaguje takřka okamžitě, neboť do čtyřválcového režimu přejde údajně během jediné otáčky vačkového hřídele. Je však třeba zdůraznit, že jakékoli projevy chodu na dva válce zaznamenáte pouze při vypnutém rádiu a za značného soustředění, v běžném provozu si jich nevšimnete.

Na volnoběh je chod motoru docela kultivovaný, ale hlavně mimořádně dobře odizolovaný od prostoru pro posádku (viz naměřené hodnoty hluku). V provozu se tento motor chová daleko lépe než slabší výkonové provedení (zkoušeli jsme v jiných vozech VW Group), rovněž s docela dlouhými převody šestistupňové rychlostní skříně si rozumí více. S nejlepším tahem lze počítat někde v rozmezí od 2 200 do 5 000 ot./min. (pak už se toho mnoho neděje), ale jelikož motor táhne už pod 1 500 ot./min., není třeba jej příliš točit ani při potřebě svižné jízdy.

Příjemné svezení

Brzdy jsou dostatečně účinné a nástup jejich účinku je citelný, ovšem lze jej snadno dávkovat. Řazení manuální převodovky není tak krátké a přesné jako u starších Golfů, předností je ale přiblížení hlavice delší řadicí páky do těsné blízkosti věnce volantu, takže je vždy dobře po ruce. Řazení je sice poměrně přesné a žádný „kvalt“ hledat nebudete, ale zvláště za studena je velmi tuhé, což překáží zejména v případě, že chcete rychle řadit.

P1150610.JPGP1150613.JPGP1150618.JPG

Řízení není zrovna vzorem dokonalého kontaktu řidiče s vozovkou, vždyť o to u standardního auta nižší střední třídy snad ani nejde, zato zcela brilantně izoluje volant od přejížděných nerovností a dynamických rázů pohonného ústrojí. Je také dosti přesné. Posilovač při manévrování poskytuje dostatečný účinek, jehož je ale ve vyšších rychlostech spíše přebytek. Především okolo středové polohy si budete uvědomovat jeho elektronickou konstrukci bez kontinuálního účinku.

Zvědavi jsme byli na vyspělejší, víceprvkovou zadní nápravu (ta je u Golfu VII vyhrazena vozům s výkonem od 90 kW včetně) v kombinaci se „sportovním podvozkem“ snižujícím zároveň světlou výšku vozu o 15 mm. Nový Golf si v jízdě vyloženě libuje a s přehledem a sebedůvěrou přesně následuje pokyny řidiče. Velmi dobré je také tlumení běžných nerovností, které se do prostoru pro posádku nepřenášejí vibracemi či tendencemi k odskakování kol, ale pouze vzdálenými akustickými rázy.

Funguje to celé skvěle…

Zdůrazňuji však „běžných nerovností“, za které jarním táním odhalené krátery v našich cestách nepovažuji, s těmi by se srdnatě vyrovnala snad jen Merkava. Golf se navíc prakticky nenaklání, a pokud v zatáčce prudce akcelerujete, plynule se zapojí standardně dodávaná soustava XDS, jež přibrzďováním odlehčeného vnitřního předního kola účinně supluje úlohu konvenčního svorného diferenciálu. Aerodynamický hluk je minimální, u zkoušeného vozu jsme nad 130 km/h zaznamenávali jen svist kolem řidičova zrcátka.

P1150558.JPGP1150553.JPGP1150557.JPG
Pedály plynu a brzdy jsou blízko sebe, což může větší botě vadit

Jak bylo naznačeno výše, zkoušený vůz byl opatřen poněkud tužším, sníženým podvozkem, a těch 5 000 Kč se rozhodně investovat vyplatí. Golf díky němu nepatrně ztuhne, což jeho reakce dále upevní, ovšem není to na úkor komfortu jízdy. Závěsy kol jsou odladěny fantasticky. O izolaci řízení od nerovností a dynamických změn na předních kolech již řeč byla, ale ještě je třeba zdůraznit špičkově vedená kola zadní víceprvkové nápravy. Vozu zajišťuje stabilitu za všech podmínek a v rychlých zatáčkách mu čitelně, plynule a užitečně pomáhá zatáčet.

P1150629.JPGP1150633.JPGP1150586.JPG

Směrová stabilita vozu je znamenitá, citlivost na boční vítr minimální a Golf se vrhá i do klikatých úseků s chutí a jistotou. Zkoušený vůz byl opatřen příplatkovými sedmnáctipalcovými ráfky, od nichž nepříjemně odletovaly kaménky a tloukly do boků karoserie.

Je úžasné pozorovat, jak to auto „funguje“, tedy jak kvalitně jsou všechny jeho komponenty a systémy sladěny a s jakou jistotou se za všech okolností chová. Nevěřil bych, že to kdy připustím, ale stalo se: toto je zřejmě vůbec první Volkswagen Golf (nemluvíme o sportovních verzích), s nímž je skutečně radost jezdit!

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Doporučujeme

Články odjinud