43
Fotogalerie

Test Volkswagen Golf 1.2 TSI – důrazná odpověď pana Winterkorna

Kapitoly článku:


Malý turbo-motor 

Základní jedna-dvojka tentokrát už vybavená rozvodovým řemenem na místo řetězu nabídne maximální výkon 86 koní dostupný v rozmezí od 4300 do 5300 ot./min, točivý moment vrcholí na 160 Nm, přičemž by jej měl mít řidič k dispozici dokonce už od 1400 ot./min. Kdo nás sleduje pravidelně, tomu určitě neunikl fakt, že jsme tento Golf vzali na brzdu, abychom zjistili, jak to s parametry motoru opravdu je. Ostatní nechť následují přiložený odkaz. Stručně řečeno se na brzdě ukázaly dvě věci. Motor dosahuje o něco vyšších parametrů, ale zároveň ve vysokých otáčkách celkem rychle odpadá.

brzda.jpg
Na brzdě jsme naměřili maximální výkon 91,24 koní a vrchol točivého momenut 182,67 Nm.

Čím vás možná motor překvapí hned na první nastartování, to je fakt, že jej vůbec neslyšíte. Jediné, co ho prozradí, je ručička otáčkoměru. Žádné vibrace, žádný hluk. Schválně, když budete mít možnost, vjeďte s autem do podzemní garáže a stáhněte si okénko. Jedna-dvojka je na volnoběh velice tichá i zvenku. Obecně si dal Volkswagen dost záležet na odhlučnění a výsledkem je absolutně tichý interiér a kompletně od kabiny izolovaná pohonná jednotka.

Jestli se náhodou někdo obává o to, že jde o nejlevnější motor, kde bývá obvyklá podprůměrná jízdní dynamika, pak v tomto případě nejsou podobné obavy na místě. Čtyřválec dokáže být pružný a ve výsledku i nejlevnější Golf působí dynamicky, jenže jak je u malých přeplňovaných motorů zvykem, to nejlepší předvádí maximálně ve středních otáčkách a pak už to jde lidově řečeno z kopce. Nejlépe působí jedna-dvojka TSI v rozmezí od dvou do tří tisíc. Nad čtyři tisíce spíše začíná s prominutím bučet a zátah se poměrně svižně vytratí.

vw_golf_int_18.JPGvw_golf_z_03.JPG 
Základní benzinový čtyřválec je velmi tichý a umí být také úsporný. Běžně se pohybuje kolem šesti litrů.

Berte to jako fakt, ne jako kritiku. Samozřejmě by případná nějaká pěkná výkonová špička byla vítaná, pořád ale vidím za volantem tohoto auta řidiče jedoucí do práce, na nákup a znovu do práce a znovu na nákup. V takovém režimu jízdy podobný projev motoru tolik nevadí a u VW to dobře ví.

Pro základní Golf je mnohem důležitější spotřeba. V praxi se bezpečně vejdete do sedmi litrů. Já jsem nejčastěji jezdil kolem šesti, při tachometrových 140 km/h si motor řekl přesně o 7,1 l/100 km a naopak během klidné jízdy spadla spotřeba k pěti litrům. Samozřejmostí je start/stop systém, který mi (světe, div se!) ani příliš nevadil. Funguje velice rychle.

vw_golf_07.JPGvw_golf_08.JPG 
V technickém průkazu najdete u této verze provozní hmotnost 1229 kg. Právě nízká hmotnost je jednou z největších výhod.

Jednoduchá náprava, vadí?

A jsme u toho, Volkswagen Golf sedmé generace dostal jednoduchou zadní nápravu. Nebudeme si nic nalhávat, je to krok zpátky. Upřímně v tomto vidím docela silný důkaz toho, že krize ještě zdaleka neřekla poslední slovo a šetřit musí ve stylu „kde se dá“ úplně každý, koncern VW samozřejmě není výjimkou. Na druhou stranu známe automobily, které i s tímto typem nápravy dokázaly oslovit velkou spoustu řidičů. Nebudu zde rozvádět, zda je toto řešení dobře nebo špatně (mimochodem bylo by velmi zajímavé, kdyby VW dal víceprvek jako součást příplatkové výbavy pro všechny motorizace) a rovnou přejdu k praxi.

Jak Golf 1.2 TSI jezdí? Ačkoliv má zatracovanou zadní nápravu, jezdí dle mého názoru velmi dobře. Minimálně tato základní verze jezdí vzhledem ke svému určení více než nadprůměrně. Svou nemalou roli v tom samozřejmě hraje také váha. Provozní hmotnost 1229 kg je velkým benefitem, který se projeví všude od spotřeby až právě po jízdní vlastnosti.

vw_golf_12.JPGvw_golf13.JPG 
Zadní jednoduchá náprava je sice krokem zpátky, ale v praxi u základní motorizace nevadí.

Golf 1.2 TSI na silnici působí velice sympatickým lehkým dojmem. Za volantem do nějakých 100 km/h nemáte pocit, že byste řídili nejdostupnější nebo dokonce pomalou verzi. S výkonnějšími motory to asi bude podstatně lepší (bohužel jsem je neřídil), ale ani tato nezklame. Po stránce podvozku nemohu jinak, než pouze chválit. Čekal jsem různé věci, že se ale bude auto tak sveřepě držet zvolené stopy, to jsem rozhodně netipoval.

Zadní náprava je laděná více do komfortu, třeba takový Seat Leon je podstatně tvrdší, je to přece zaměřen na emoce. To ovšem kromě jiného také znamená odskakování zadní nápravy na příčných nerovnostech. Volkswagen Golf je v tomto ohledu daleko lepší. Pravdou ale zůstává, že i u nezatíženého auta se zadek docela houpe, což je jedna z mále věcí, které bych Golfu 1.2 TSI vytknul.

Abych tuto část shrnul, jednoduchá náprava by mi vadila (a asi tomu tak i bude) u výkonnějších verzí Škody Octavia a Seatu Leon. Přeci jen 150 koní už zavání dynamickým svezením, bohužel případní zájemci mají smůlu. Nebo si budou muset pořídit VW Golf. Ovšem u základní jedna-dvojky je zadní náprava naprosto dostatečná a jízdní vlastnosti ve výsledku nezklamou. Naopak. Auto je především pohodlné a v tomto případě je to tak naprosto správně. 

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Doporučujeme

Články odjinud