88
Fotogalerie

Test Volkswagen Amarok DC BiTDI Highline: efektní SUV s korbou

Kapitoly článku:


Na palubě

Pokud jste dosud měli pocit, že je Amarok jen dalším terénním pick-upem, tímto momentem se začneme dostávat k jeho výlučnostem. Přístup do interiéru zajišťují vysoké a do značného úhlu se otevírající dveře, a přitom vůbec nevadí, že zadní pár je docela krátký. Většina z uživatelů jistě ocení vyšší polohu sedadel nad zemí, jež usnadní nastupování i vystupování i vyšším postavám, případně osobám s problémy se zády.

P1140458.JPGP1140456.JPGP1140457.JPG
Dveře se otevírají v dostatečném úhlu, ty zadní jsou sice kratší, ale pohodlnému nastupování nebrání

Přední sedadla odpovídají rozměry sedáků a opěráků i jejich tvarováním běžným Volkswagenům kategorie Golfu, což je u zdánlivě pracovního stroje příjemným zjištěním. Zadní lavice pro tři cestující bez výraznějšího tvarování mnoho komfortu neskýtá, ale posádka zde nebude trpět nedostatkem místa v žádném z ohledů, navíc ve srovnání s konkurenty nabudete dojmu poněkud civilizovanějšího cestování.

P1140450.JPGP1140451.JPGP1140452.JPGP1140453.JPGP1140454.JPGP1140455.JPG
Na všech sedadlech je místa dost, prostor pro posádku těží hlavně z široké kabiny

Pracoviště řidiče výrazně připomíná běžné osobní modely značky Volkswagen, a třeba volant si svým průměrem a tvarováním třeba s novým Golfem VII v ničem nezadá. Také ovládání dveřních oken, zrcátek a zámků je soustředěno ve dveřní výplni levých předních dveří, poblíž levé ruky řidiče najdeme také známý otočný ovladač vnějšího osvětlení, ovšem z denního svícení je třeba za šera na „potkávačky“ přepínat manuálně. Ovládací prvky na středové konzoli jsou velké a přehledně značené.

P1140468.JPGP1140469.JPGP1140474.JPGP1140488.JPGP1140489.JPGP1140490.JPG
Menších odkládacích schránek je v interiéru Amaroku poměrně dost, třeba povinnou výbavu můžete skrýt za zadní opěradla

Za volantem jak v Golfu

Ve shodě s běžnými osobními vozy Volkswagen jsou také panely ovládání audiosoustavy a dvouzónové klimatizace se samočinnou regulací, jakož i páčky pod volantem. Na hraně levé páčky je přepínání funkcí tempomatu, na té pravé pak ovládáte palubní počítač. S poklonou jsme hodnotili kapsy ve dveřích, v nichž díky jejich čalounění nebude rachotit ani svazek klíčů.

P1140462.JPGP1140464.JPGP1140466.JPGP1140465.JPGP1140467.JPGP1140460.JPG
Rozvržení kontrolních a ovládacích prvků odpovídá zvyklostem z běžných osobních Volkswagenů

Přístrojovému štítu nelze upřít snadnou čitelnost, ale působí snad až příliš jednoduchým dojmem. Dominují mu analogové stupnice otáčkoměru a tachometru, mezi nimiž se nachází monochromatický multifunkční displej. V jeho spodní části najdeme dílky orientačního sledování stavu palivové nádrže a nad ním počítadla ujeté vzdálenosti.

P1140471.JPGP1140479.JPGP1140472.JPGP1140480.JPGP1140481.JPGP1140482.JPGP1140459.JPG
V dobře čitelném přístrojovém štítě se nenašlo místo pro žádnou informaci o teplotě chladicí kapaliny

Výše následují údaje palubního počítače s obvyklými funkcemi, v horním řádku jsou pak hodiny (vlevo) a vpravo pak údaje o aktuálně zařazeném stupni, resp. jízdním režimu. Zaznamenáte značnou šířku interiéru, a to již při pohledu na nezvykle širokou středovou loketní opěru, jež skrývá celkem objemný, krytý odkládací prostor.

P1140473.JPGP1140475.JPGP1140484.JPG

Pro odkládání menších zavazadel ale máte v Amaroku jen málo příležitostí. Schránka před spolujezdcem je docela omezená a alespoň povinnou výbavu při troše důmyslnosti skryjete do omezeného prostoru za opěradly zadních sedadel. V případě potřeby lze zdvihat asymetricky dělený sedák zadní lavice.

Vzhůru do provozu

Použití malého motoru dopovaného dvojicí turbodmychadel a osmistupňové automatické převodovky ve veskrze užitkovém automobilu je docela odvážnou kombinací, ale hodnocení ponechme následujícím letům. Zvenčí motor 2,0 BiTDI nevyniká ani kultivovaností chodu ani tichostí, ale prostor pro posádku je od všech těchto nectností izolován velmi dobře.

P1140512.JPGP1140513.JPGP1140514.JPG
Vznětový čtyřválec s objemem jen 2,0 l vyniká zástavbou dvojice turbodmychadel

Motor naskakuje po krátkém žhavení okamžitě a bez klepání i při nízkých teplotách a i během jízdy nijak neobtěžuje posádku. Aerodynamický hluk je minimální a s tímto Amarokem lze na dálnici v přijatelném komfortu udržovat dlouhodobou cestovní rychlost okolo 130 km/h. Citlivost na boční vítr byla překvapivě malá.

Testovaný vůz jsme vzali také na motorovou brzdu. Tabulkové údaje tohoto Amaroku uvádí maximální výkon 180 koní (132 kW) dostupný při  4000 ot./min. a vrchol točivého momentu 420 Nm při 1 750 ot./min. Výsledkem našeho měření je maximum 178 koní při 3 950 ot./min., točivý moment se zastavil na hodnotě 435,69 Nm při 1 727 ot./min., což jsou solidní výsledky.

Velmi dobrý dojem zanechal podvozek. Amarok je komfortní a snadno ovladatelný, a to i v nevytíženém stavu. Ano, zadní kola zavěšená na principielně těžkopádné tuhé nápravě nemají na nerovnostech tendenci odskakovat. Prostor pro posádku je velmi kvalitně izolován od rázů od přejezdů nerovností. Zvláště řidič ocení vysoký posaz, který mu zajišťuje precizní výhled a orientaci v okolním provozu a pohodlné nastupování.

P1140543.JPGP1140503.JPGP1140524.JPG

Na silnici je Amarok překvapivě stabilní a řízení s klasickým kapalinovým posilovačem zajišťuje přímý kontakt řidiče s vozovkou. Vůz se chová poměrně neutrálně, pouze ve velmi ostře projížděných zatáčkách bez zatížení zadní nápravy se projevuje citelná nedotáčivost. Automatická převodovka odvádí perfektní práci, řadí bez rázů, poklesů přísunu točivého momentu a vcelku rozumně a z Amaroku dělá skutečně komfortní vůz. 

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Doporučujeme

Články odjinud