Kapitoly článku:
- Stěžejní model, Technika na úrovni doby, Slušná nabídka verzí, Důraz na „nafťáky“
- Zkoušený vůz, Na první pohled, Úhledný kombík
- Velkorysý interiér, Kufr předčí očekávání, Za volantem
- Na silnici, Závěr
- Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty,
- Kompletní fotogalerie
Na silnici
Pohonná jednotka, na rozdíl od více „vyhoněných” D-CATů, patří k nejtišším a nejkultivovanějším, s jakými se mezi současnými common raily můžeme potkat. Její vibrace se do řazení či řízení takřka nepřenášejí, natož pak do zbytku interiéru. I přes předehřívání nezávislým naftovým topením se však zahřívá dosti pomalu, účinek samotného vytápění nám pak přišel už za podzimních rán pouze dostatečný. Motor má však poněkud nešťastnou charakteristiku, kdy točivý moment vrcholí až při 2 000 ot./min. a výkon již při 3 600 ot./min., takže pro svižnou jízdu máte jen velmi omezené spektrum využitelných otáček.
Hned po rozjetí řidič a posádka ocení znamenitou izolaci interiéru od pohonné jednotky, rázů z vozovky i okolního hluku. V první zatáčce je ale jasné, že je podvozek laděn skutečně komfortně. Na nerovnostech ale přesto nemá tendenci příliš se vlnit, náklony v zatáčkách jsou však dosti výrazné. Směrová stabilita je velmi slušná, pokroková zadní náprava se i přes měkké odpružení podílí na neutrálním chování vozu v zatáčkách, jež se až v mezních situacích mění ve slabou nedotáčivost. Řízení je přesné, ačkoli bychom čekali přesvědčivější odezvu od kol. K přesnosti řazení jsme neměli výhrady, brzdy jsme vzhledem k výše uvedeným skutečnostem raději příliš netrápili. Vyšší stavba karosérie zaručuje dobrý výhled z vozu a snadné nastupování.
Nezklame
Zkoušený vůz jen potvrdil pověst Toyot jako spolehlivých a nenáročných automobilů. Někteří mechanici ale tvrdí, že až se na Toyotě začne něco kazit, je třeba se jí co nejdříve zbavit, protože opravy bývají dosti nákladné. To však nebyl případ námi zkoušeného vozu, který byl až na brzdy ve velmi dobré kondici.
Avensis v provedení kombi je ideální pro každého, kdo vyžaduje decentní automobil s bohatou nabídkou variabilního vnitřního prostoru a ocení jeho prověřenou spolehlivost. Ačkoli se jedná o vůz japonské značky, z větší části odpovídá zvyklostem evropského řidiče a naftový motor mu sluší. Lze s ním v naprostém pohodlí dosahovat znamenitých jízdních průměrů, a to při velmi nízké spotřebě nafty. Ta ve městě nepřekročí 8,0 l/100 km, na dálnici pojedete zhruba za 6,4 l/100 km a mimo město se můžete snadno pohybovat i v okolí hranice 5,0 l/100 km. S vozem jsme během našeho testu najeli 1 100 km a za tu dubu si u nás vysloužil vysoké uznání. Celý test jsme ukončili s průměrnou spotřebou 5,8 l/100 km, což je hodnota, kterou výrobce uvádí pro kombinovaný provoz. Vzhledem k jeho kvalitám, výbavě a stavu jsme posoudili požadovanou cenu jako přiměřenou, až výhodnou.
Vůz k testu zapůjčila společnost AAA Auto.
Partnerem sekce pro slovenský trh je Autobazar EU, www.autobazar.eu.