62
Fotogalerie

Test: Toyota Yaris 1.0 VVT-i – více netřeba

Toyota ve druhé polovině loňského roku vypustila na trh třetí generaci modelu Yaris. Po prvním obsáhlém testu vrcholné verze jsme si Yaris pozvali do redakce znovu, tentokrát se základním litrovým tříválcem a pětistupňovou manuální převodovkou.

Kapitoly článku:


Toyota Yaris se neobjevuje na našem webu zdaleka poprvé. Tento model jsme už představili v rámci prvních dojmů a kolega Jirka Duchoň si ji také vyzkoušel (a hlavně pak napsal poměrně rozsáhlý test) v nejvyšší výbavě Style s motorem 1.33 Dual VVT-i a bezstupňovou automatickou převodovkou.

Protože už asi všichni dobře vědí, o co v tomto případě kráčí, budu poněkud stručnější než obvykle. U některých kapitol se zastavím jen krátce, někde přidám pouze svůj osobní pohled a zaměřím se především na litrový benzinový tříválec, i když ani v jeho případě nejde o nic nového, protože tento motor velmi dobře známe z jeho působení pod kapotami kolínských trojčat. Pokud náhodou někdo z vás zmíněný podzimní test přehlédl, přikládám odkaz.

Opravdu dospěl

Toyota Yaris bývalo jak v první, tak ve druhé generaci především roztomilé autíčko, které útočilo hlavně na srdce žen. Muži se v něm údajně necítili úplně dobře. Nějakou takovou informaci jsem dostal před dvěma lety, když jsem si vyzvedával předešlé provedení na jeden z dalších testů. A přesně to byla jedna z věcí, kterou chtěli u Toyoty změnit. Ptáte se proč?

toyota_yaris_02.JPGtoyota_yaris_19.JPG 
Modernější a ostřejší tvary, přesně to chtěli u Toyoty změnit. Důvodem samozřejmě není nic jiného, než vyšší prodeje. Třetí generace se ale každopádně povedla.

Je to velice jednoduché. Nákupní tašku si pořídí především ženy, muži ji nechtějí. Dospělejší auto, které si ponechá něco z dřívější nákupní tašky, ale zároveň přidá vyzrálejší vzhled i jízdní vlastnosti, to už začíná být zajímavé také pro muže. Tedy se nám rozšiřuje skupina oslovených zákazníků. Co to asi v praxi znamená pro prodeje, to si určitě každý domyslí sám.

Třetí generace dostala ostřejší tvary, už nevypadá tak roztomile a také rozměrově povyrostla. Oproti dřívějšku je delší o 100 mm, přičemž padesát milimetrů jde na vrub rozvoru. Tahle záležitost dovolila další úpravy v interiéru, ale nebudu předbíhat. Designově se mi vůz líbí mnohem více, než tomu bylo dříve. Vypadá to, že jsem se zařadil právě do té rozšířené skupiny zákazníků.

Interiér: změna k lepšímu?

Toyota nikdy nebyla přeborníkem na vizáž interiéru. Jednoduchý design kombinovaný velmi často se šedými materiály, to je doména většiny modelů této značky, ale stejně tak můžeme tento fakt vztáhnout také na ostatní produkty jiných japonských automobilek. Tato charakteristika je umocněna u malého Yarisu na druhou, i když vůz se určitě nemá za co stydět. Zpracování je kvalitní a použité materiály vcelku příjemné. Jen to celé působí poněkud šedě a jednotvárně. První dojem nemusí být nic moc, ale mnoho věcí po stránce zpracování nebo ergonomie Yarisu vyčítat nemůžeme.

Právě ergonomie byl pojem u předchozí generace hodně opakovaný, protože Yaris dostal přístrojový štít doprostřed palubní desky. Tohle řešení si vysloužilo údajně především u Evropanů hodně kritiky, a tak tedy automobilka zareagovalo a navrátila se ke klasickému řešení. Tak nějak se ptám, jestli to opravdu byla změna k lepšímu. Umístění přístrojového štítu uprostřed totiž uvolnilo místo pro odkládací schránku, která teď logicky chybí.

toyota_yaris_int_15.JPGtoyota_yaris_int_19.JPGtoyota_yaris_int_20.JPG
Jednoduchý, přehledný, tvarově zajímavý, ale poněkud šedý, takový je interiér testované Toyoty Yaris. Objektivních chyb zde ale mnoho nenajdete.

Odkládacích prostor je obecně u nové generace méně, což je škoda. Velká škoda také je absence zadní posuvné lavice. Pravda, vůz je větší a díky rozměrovým změnám zajistí dost prostoru pro nohy zadních cestujících i pro jejich zavazadla, ale větší variabilita by určitě neškodila.

Tím spíš, že lidé žijící v ČR si v některých případech rádi kupují takto malá auta a používají je jako jediný svůj dopravní prostředek nejen do města, ale i při delších cestách. Oproti druhé generaci má ta třetí objem zavazadelníku větší o 11 litrů. Dohromady „to dělá“ 286 litrů.

Toyota Touch opět bez Go

Novinkou pro třetí generaci je samozřejmě také systém Toyota Touch, o kterém už také byla řeč dříve, takže nebudu nosit dříví do lesa. Obrazovka má úhlopříčku 6,1“ a řidič si na ní může prohlédnout vše, co potřebuje (navigace, audiosystém, poměrně detailní informace o spotřebě atd.) včetně obrazu z parkovací kamery.

Jenže stejně jako v prvním testu, také tentokrát šlo o základní variantu, která v sobě nemá data potřebná pro navigaci. Když zmáčknete příslušné tlačítko, objeví se hláška o tom, že systém není nainstalován a hotovo. Samozřejmě za příplatek lze potřebný software dodat. Může se tak stát jak přímo při prodeji, ntak kdykoliv později. Tahle hračka vás bude stát 15 000 Kč.

Za zmíněnou částku dostanete paket Touch&Go s mapovým pokrytím Evropy a také s možností stahovat různé aplikace. Nemusíte se ničeho bát. Vůz s tímto systémem už je na krátký test objednán. Vše důkladně prověříme. 

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Doporučujeme

Články odjinud