Test: Toyota GT86 – rychlost je na nic

Toyota GT86 je pro některé přímo božským automobilem, pro jiné je ale jedním velkým zklamáním. Chybí výkon, podvozek je vlastně takový nedotažený, interiér nic moc a samozřejmě plasty… Katastrofální tvrdé plasty! Než definitivně odepíšete tenhle model kvůli tomu, že „někdo něco říkal“, běžte se s ním raději projet a trvejte na delší projížďce ideálně po okreskách. Pro mě osobně je totiž Toyota GT86 auto tak zábavné, že si ani nemohu vzpomenout, kdy jsem naposledy řídil něco zábavnějšího.
Seznam kapitol
  1. Co zbylo z FT-86?, Precizní interiér
  2. Dva boxeři v jednom
  3. Dokonalá nebo nedokonalá?
  4. Zábava na tisíc procent, Technické údaje
  5. Fotogalerie

Toyota GT86 už nějaký ten pátek objíždí všemožné tuzemské redakce a nějaký ten pátek se také prodává, takže předpokládám, že jste o tomto automobilu už ledasco četli. Není proto nutné žádné zdlouhavé představování. Toyota prostě postavila jednoúčelové auto zaměřené na zábavu za volantem a použila k tomu jako základ plochý motor od Subaru, respektive manuální převodovku převzatou z Lexusu IS.

Že jde o stoprocentní zásah do černého, to dokazovala už obrovská pozornost ještě dlouho před tím, než jsme si vůbec mohli poprvé prohlédnout sériový vůz. Velmi dobře si pamatuji na diskuze kolem konceptu FT-86 a na nekončící spekulace o výkonu dvoulitrového motoru. Některý z představitelů kdesi na autosalonu ještě přilil takříkajíc „olej do ohně“ prohlášením, že sériový výkon bude pod hranicí 300 koní. Nakonec jsme na 200 koních, takže vlastně nelhal.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Design rozhodně není špatný, ale koncept vypadal ještě mnohem lépe. Škoda, že se z něj do série nedostalo více.

To už v tuto chvíli ale vůbec není podstatné. Podstatný je s prominutím humbuk, který kolem příchodu nového modelu z dílny Toyoty panoval. Nízké těžiště, konečně atmosférický motor, manuální převodovka, žádný start/stop, možnost plně vypnout stabilizaci, relativně příznivá cena… Dokazuje to jediné, podobný vůz na trhu chyběl, což ostatně potvrdil také zájem ze strany zákazníků, který daleko převýšil nabídku.

Co zbylo z FT-86?

U designu se moc rád nezastavuji, tentokrát ovšem udělám drobnou výjimku. Z fotek nejsou rozměry příliš patrné, ale věřte tomu, že jde o velmi malý a především hodně nízký automobil. Na délku měří pouze 4240 mm, široký je 1775 mm a hlavně vysoký (respektive nízký) je 1425 mm. Základní proporce jsou ideální. Dlouhá příď, uhlazené tvary, prostě typické kupé.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Určitě byste se divili tomu, kolik GT86 poutá pozornosti. Pravda, moc jich u nás zatím nejezdí.

Toyota GT86 je designově zajímavé auto, ale jak jsem už napsal dříve, nemohu se ubránit představám, jaké by to asi bývalo bylo, kdyby z původního a zatraceně atraktivního konceptu FT-86 zbylo na karoserii více. Škoda. Na druhou stranu ať je design jaký chce, Toyota GT86 budí v našich končinách (a troufám si odhadnout, že jinde tomu nebude jinak) neuvěřitelnou pozornost. Opět důkaz toho, jak moc je tento model pro běžné lidi zajímavý a jak přesně Toyota tímto automobilem vystihla to, po čem spousta řidičů a určitě i řidiček touží.

Tajné | Toyota | Sportovní auta

Toyota FT-86 podruhé: prohlédněte si finální design

Precizní interiér

Tohle auto ale samozřejmě vůbec není o designu. Vlastně by to s trochou nadsázky mohla být hranatá krabice a nikdo by snad nic nenamítal. A Toyota GT86 není ani o zpracování interiéru. Pro spoustu lidí a kolegů tolik vytoužené měkčené plasty se jaksi tak úplně nedostavily, palubní deska je na první pohled taková obyčejná a vlastně takový obyčejný je kompletně celý interiér. Efekt trochu zachraňuje bezrámové vnitřní zpětné zrcátko, které si bralo inspiraci u chytrých telefonů nebo také u Volva V40.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Interiér je takový trochu obyčejný. Koho to ale u sportovního auta zajímá?

Víte co? Ať je tam zrcátko jaké chce, ať tam třeba není žádné, beztak je výhled vzad takový mírně řečeno omezený. Toyota GT86 nehraje na efekt. Platí to jak o designu exteriéru, tak o interiéru. Přesto interiér hodnotím jako absolutně precizní. Bavíme se přece o sportovním a pro zábavu určeném automobilu. Zde se předpokládá, že se nebudou okouzlovat dámy, zde se bude řídit no a z pohledu řidiče nemůžete namítnout vůbec nic.

Ergonomie – jednoduchá, přístrojový štít – přehledný, sportovní tříramenný volant – vynikající… Ať přemýšlím, jak chci, napadají mě pouze slova chvály. Do GT86 si sednete, výborná sportovní sedadla vás obejmou a vy si můžete být jisti tím, že se ani nehnete. Tříramenný volant je velmi dobře tvarovaný, a aby nebyl řidič rozptylován, nevešlo se na něj jediné tlačítko. Navíc jak řadicí páka, tak páka ruční brzdy jsou výborně po ruce. Tohle auto skutečně dělal někdo, kdo nechtěl být za volantem rozptylován a kdo potřeboval auto stvořené pro řidiče, což se povedlo.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Sportovní sedačky jsou výborně tvarované. Jak řadicí páka, tak páka ruční brzdy je skvěle po ruce.

Toyota GT86 je koncipovaná jako čtyřmístný vůz. Berte to prosím s velkou rezervou. Přesnější by bylo říkat, že to je vůz s koncepcí 2+1. Když se spolujezdec hodně uskrovní, možná si za něj někdo i sedne. Za řidiče, pokud to není vyloženě malý člověk, nemá šanci si sednout vůbec nikdo. Ale zadní sedačky je možné sklopit, takže GT86 nabídne i nějakou tu praktickou vlastnost.

Objem zavazadelníku je věc, která nás dneska opravdu nezajímá. Některé automobily prezentují objem zavazadlového prostoru přepočtený na počet golfových bagů, u Toyoty GT86 se počítá objem na pneumatiky. Pokud sklopíte zadní sedačky, dáte do auta kompletní náhradní sadu a s klidným svědomím můžete vyrazit na okruh. Věřte tomu, že náhradní pneumatiky přijdou vhod. 

Následující kapitola
Toyota Avensis 2
Rok výroby: 2005
Stav: 137 730 km
Cena: 64 000 Kč
Toyota Yaris 0.998
Rok výroby: 2012
Stav: 133 600 km
Cena: 114 000 Kč
Toyota Avensis 2.231
Rok výroby: 2010
Stav: 170 266 km
Cena: 184 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků