Kapitoly článku:
Ach, to řazení
Největším zklamáním je nepřesnost řazení. Na tento neduh jsme si stěžovali už při předchozích testech coroll s motorem 1, 4 l a turbodieselem, ale v tomto případě je situace vůbec nejhorší. Šestistupňová převodovka je velmi nepřesná a mnohdy je nutné vynaložit při řazení na páku značnou sílu. I tak se ale jednotlivé stupně obtížně hledají. Vůbec nejhorší je situace mezi jedničkou a zpátečkou. Při manévrování – tedy rychlé změně ze zpátečky na jedničku, které jsou vedle sebe – se nezřídka podaří jet místo dopředu zase vzad. Asi i proto má zpátečka akustickou signalizaci, aby řidič věděl, že se mu ji nepodařilo vyřadit. Ovšem i velmi zkušený řidič působí při snaze rychle vymanévrovat občas jako velmi nešikovný začátečník.
Nezvykle řešený ovladač rádia na volantu. Přístroje se prosvětlí
okamžitě po zapnutí zapalování.
Samotné odstupňování je velmi krátké, takže šestky lze dosáhnout značně rychle. Sportovnímu charakteru je v tomto případě podřízeno vše, ale možná že by šestka mohla být přeci jen o něco delší, hlavně z úsporných důvodů. Na druhou stranu vůbec není nutné přehnaně často řadit dolů, točivý moment a krátké stupně si poradí v širokém spektru otáček.
Když se otočí vačka
Motor sice nedosahuje objemu ani dvou litrů, ale na dynamiku si není možné stěžovat. Pozoruhodným způsobem se projevuje i technika VVT-i, kterou se Toyota také patřičně pyšní. Představuje nejen variabilní časování sacích ventilů ale i změnu doby jejich otevření. Pod vačku se hydraulicky nasune tvarovaný segment, takže samotná vačka se jakoby „přiostří“. Důsledkem je, že přesně na hranici 6000 ot/min-1 motor změní zvuk a znatelně přidá na výkonu a točivém momentu. Zpočátku připadají řidič otáčky příliš vysoké a motor nadměrně namáhaný, ale rychle si zvykne.
Hluk od agregátu pronikající do prostoru pro cestující je ovšem silně nepříjemný a neomlouvá ho ani sportovnější charakter vozu. Unavující a znervózňující začne být zejména po delší době jízdy ve vyšších otáčkách.
Zavazadlový prostor je totožný s tím, jaký mají i ostatní
corolly v provedení hatchback. Motor s technikou VVT-i
Dojmu silné akcelerace a nádherného požitku bylo ovšem dosaženo. Však také dynamické parametry, jež jsme ověřili při orientačním měření, dosahují nadprůměrných hodnot. Zrychlení z 0 na 100 km/h jsme dosáhli za 8,7 s, největší rychlosti 216 km/h.
I při využívání všech možností motoru není spotřeba zase až tak extrémní. Dosáhne sice třeba 11 l/100 km, ale to při opravdu značných a dlouho trvajících nárocích. Za běžných okolností se spotřeba pohybuje v rozmezí 7 – 7,5 l/100 km.
Toyota Corolla T sport je vůz, který při testu zanechá hluboký dojem zejména svou dynamikou a jim odpovídajícím jízdním vlastnostem. Pozadu nezůstávají ani brzdy, jen ABS spíná i na suchém povrchu poněkud brzy. Celkově se ale celý vůz trefil do vkusu těch, kteří si rádi vychutnají sportovnější jízdu a jsou ochotni na oželet stoprocentní komfort.
Bez kotoučových brzd na všech kolech by to nešlo. Sportovnímu
charakteru auta sluší zejména červená.
Vlastnost |
Toyota Corolla T Sport |
Opel Astra 1,8 16V |
Nissan Almera 1,8 16V |
Motor |
Počet válců/ventilů |
4/16 |
4/16 |
4/816 |
Objem cm3 |
1796 |
1796 |
1769 |
Výkon kW/k |
141/183 |
92/125 |
84/114 |
Točivý moment N.m |
180 |
170 |
158 |
Rozměry a hmotnosti |
Délka mm |
4180 |
4111 |
4180 |
Šířka mm |
1710 |
1710 |
1705 |
Výška mm |
1475 |
1420 |
1440 |
Zavazadlový prostor dm3 |
289 |
370 |
355 |
Pohotovostní hmotnost kg |
1285 |
1140 |
1205 |
Jízdní výkony |
Zrychlení 0-100 km/h (s) |
8,4 |
9,5 |
11,1 |
Největší rychlost (km/h) |
225 |
205 |
185 |
Kombinovaná spotřeba dle EU (l/100 km) |
8,3 |
7,5 |
7,5 |
Ceny |
Základní (Kč) |
734 900 |
480 000 |
452 000 |
Testovaného vozu (Kč) |
736 000* |
- |
- |
* Příplatková výbava: koberce