90
Fotogalerie

Test Toyota Auris 1,4 a 2,0 D4D: naftové derby

Kapitoly článku:


Hravé pohodlí

Toyota vždy vynikala pohodlnými podvozky. Co na tom, že ve své většině to bývaly obyčejné houpačky. Ačkoliv Toyota nepodlehla kouzlu multilinku, naladění zadní klikové nápravy jde s dobou.

Zatímco přední náprava bezchybně vede stopu a řízení přenáší zpětnou vazbu přes bojovou linii dámského posilovače řízení, zadní náprava ustojí ledacos. Neutralita, kterou Auris předvádí, hraničí se zahraničněpolitickou orientací Švýcarska.

toyota_auris3/P2020970.JPG toyota_auris3/P2020973.JPG toyota_auris3/P2020978.JPG

Auris přirozeně upřednostňuje pohodovou jízdu, ale i na hraně se chová předvídatelně a zůstává ovladatelným. Korekce volantem vůz velice rychle uklidní i ve smyku.

Přejdeme-li k řazení, zde opět nelze nic vyčítat, řazení je rychle a přesné, rychlosti padají zlehka. Také brzdy si zaslouží uznání pro svůj mírný nástup a drtivé zakousnutí při silnějším tlaku na brzdový pedál.

Cestovatelské vášně

Se slabším Aurisem 1,4 D-4D jsme letos cestovali až k Baltskému moři. 1 400 kilometrů tam i zpět je dostatečně dlouhá trať, abychom zjistili, nakolik se Auris hodí k rodinnému cestování. První kilometry nás utvrdily v úspornosti japonského dieselu, další kilometry pak v bezvadném nastavení podvozku.

Ergonomická dokonalost palubní desky ulehčovala ovládání vozu, měkký podvozek zbytečně netrápil páteře cestujících. Zatímco sedadlům lze vyseknout poklonu za dobrou oporu těla, nízká loketní opěrka svému účelu nedostála a cestující na ní bez nanistických tělesných rozměrů nedosáhnou.

toyota_auris3/P2030150.JPG toyota_auris3/P2030157.JPG toyota_auris3/P2030128.JPG

U studeného Baltu jsme ocenili funkci předehřevu motoru, která zrychlovala jeho zahřátí a tím pádem umožňovala během deseti minut začít naplno topit ve voze. Auris je svými vlastnostmi návykovou záležitostí. Neméně návyková je jeho nízká spotřeba. Půldruhého tisíce kilometrů jsme ujeli se spotřebou 5,1 l/100 km. Recept? Jezdit do 120 – 140 km/h, včas řadit, pomalé rozjezdy a všeobecně trpělivost.

Cenové války

Toyota nikdy nešla s cenou příliš dolů. Však si také dlouho drží svou hodnotu i na trhu ojetin. Toyota Auris přišla vloni na český trh s poměrně vysokými cenami, dnes se snaží bojovat s konkurencí akčními modely.

První, námi testovaný Auris 2,0 D-4D startuje v akční nabídce Terra Cool 08 Edition již na 509 900,- Kč vč. DPH. Nejvyšší stupeň výbavy Lux pak končí na 649 900,- Kč vč. DPH.

Pro české řidiče bude zřejmě zajímavější nabídka agilní jednačtyřky v naftě.Akční model  Toyota Auris 1,4 D-4D Terra Cool 08 Edition dnes startuje na 439 900,- Kč vč. DPH. To je čertovsky dobrá cena za malého cestovatele, který se nebojí ani velkých dálek.

Toyota Auris asi nadále nebude patřit k hitům českého motoristy, přesto by se ně něj měli zaměřit všichni, kteří hledají vysoce kvalitní hatchback nižší střední třídy s nízkými provozními náklady.

toyota_auris3/P2020983.JPG toyota_auris3/P2030031.JPG toyota_auris3/P2030036.JPG

Technické údaje Auris 2,0 D-4D

Hodnoty udávané výrobcem

Motor

    * Typ: Přeplňovaný vznětový čtyřválec
    * Objem: 1 998 ccm
    * Největší výkon: 93 kW (128 k) při 3 600 ot./min
    * Největší točivý moment: 300 Nm při 1 800 ot./min
    * Palivo: Nafta motorová

Provozní vlastnosti

    * Max. rychlost: 195 km/h
    * Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,3 s
    * Spotřeba paliva (l/100 km):
          o Město: 7,2
          o Mimo město: 4,9
          o Kombinovaná: 5,7

Hmotnosti

    * Pohotovostní hmotnost: 1 360 kg
    * Užitečná hmotnost: 530 kg

Vnější rozměry

    * Délka: 4 220 mm
    * Šířka: 1 760 mm
    * Výška: 1 515 mm
    * Rozvor náprav: 2 600 mm

Vnitřní rozměry

    * Základní objem zavazadlového prostoru: 354 l
    * Maximální objem zavazadlového prostoru: 761 l

Technické údaje Auris 1.4 D-4D

Hodnoty udávané výrobcem

Motor

    * Typ: Přeplňovaný vznětový čtyřválec
    * Objem: 1 364 ccm
    * Největší výkon: 66 kW (90 k) při 3 800 ot./min
    * Největší točivý moment: 190 Nm při 1 800 ot./min
    * Palivo: Nafta motorová

Provozní vlastnosti

    * Max. rychlost: 175 km/h
    * Zrychlení z 0 na 100 km/h: 12,0 s
    * Spotřeba paliva (l/100 km):
          o Město:5,8
          o Mimo město: 4,5
          o Kombinovaná: 5,0

Hmotnosti

    * Pohotovostní hmotnost: 1 235 kg
    * Užitečná hmotnost: 525 kg

Vnější rozměry

    * Délka: 4 220 mm
    * Šířka: 1 760 mm
    * Výška: 1 515 mm
    * Rozvor náprav: 2 600 mm

Vnitřní rozměry

    * Základní objem zavazadlového prostoru: 354 l
    * Maximální objem zavazadlového prostoru: 761 l
 

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Doporučujeme

Články odjinud