90
Fotogalerie

Test Toyota Auris 1,4 a 2,0 D4D: naftové derby

Kapitoly článku:


Etalon mezi dvoulitry

Toyota si své motoráře dobře platí, protože jejich výkony jsou v porovnání s konkurencí vynikající. Zatímco většina japonských automobilek se dieselům úspěšně vyhýbala, Toyota je má ve své nabídce díky terénním offroadům od šedesátých let minulého století. Kompaktní diesely pro osobní automobily pak nasadila v osmdesátých letech minulého století.

Přeplňovaný vznětový čtyřválec o zdvihovém objemu 1 998 ccm nabízí solidní výkon 93 kW (128 k) při 3 600 ot./min. Maximální kroutící moment činí 300 Nm při 1 800 ot./min. Papírové údaje prozrazují, že Toyota nešla na hranici možností, protože většina dvoulitrových konkurentů standardně nabízí kolem 140 koňských sil a točivý moment mají posunut ke 4 000 ot./min. Toyota proto bude vynikat hospodárností a silou v nižších otáčkách.

toyota_auris2/P1710671.JPG toyota_auris2/P1710679.JPG

Po nastartování se chová tiše a japonské nýtování je odlišné od evropského - není syté, ale spíše jako zvuk mlýnku na kávu. Také při akcelerace vydává zvláštní vrčivý tón, který se zaduněním TDI nebo HDI motorů nelze srovnávat.

Dynamika ve městě je excelentní, ale nám je líto japonský dvoulitr hnát za vysokou spotřebou a raději zvolníme tempo, kdy vykazuje úžasné hodnoty spotřeby. Bez větších snad ve městě dosahuje na 6,5 l/100 km.

Mimo město už si užíváme japonských ořů naplno a pouštíme se do ostřejší jízdy v horských serpentinách. Spotřeba se v té době vyhoupne k 8 l/100 km, ale stačí zvolnit a při obyčejném stylu jízdy a dodržování předpisů klesá na 5,7 l/100 km.

toyota_auris2/P1710584.JPG toyota_auris2/P1710576.JPG toyota_auris2/P1710579.JPG 

Také na dálnici je japonský čipera hbitým souputníkem Evropanů, i když zde diferencuje spotřebu podle průměrné rychlosti. Tak zatímco zkušební úsek jsme při konstantní rychlosti 100 km/h projeli se spotřebou 4,5 l/100 km, při 140 km/h (tachometrová stotřicítka) už naše spotřeba činila 7,1 l/100 km. Při jízdě rychlostmi kolem 180 - 200 km/h jsme spotřebu vyhnali až k 9,7 l/100 km, desetilitrový odběr se ukázal jako horní strop.

Týdenní test jsme zakončili se spotřebou 6,4 l/100 km, což činí z Aurise jedním z nejúspornějších hatchbacků v nižší střední třídě s dvoulitrovou naftou pod kapotou. Dynamický motor se hodí zejména pro ty, kteří stále někam spěchají, ale na zpáteční cestě rádi snižují průměrnou spotřebu. Přesně to umí japonský společník ve dvou litrech objemu.

Naměřená dynamika Auris 2,0 D-4D

Zrychlení:

0-100 km/h: 10,6 s
0-120 km/h: 15,7 s
0-140 km/h: 22,2 s
0-160 km/h: 29,9 s
0-180 km/h: 42,4 s

Nejvyšší dosažená rychlost: 200 km/h

Pružnost:

40 - 80 km/h: 2 st. 5,4 s; 3 st. 6,4 s; 4 st. 10,6 s
60-100 km/h:                  3 st. 5,7 s; 4 st. 11,3 s; 5 st. 15,3 s
80-120 km/h:                  3 st. 9,3 s; 4 st.   9,0 s; 5 st. 11,3 s; 6 st. 16,5 s

Maximální rychlosti na jednotlivé převodové stupně

1 –   45 km/h při 5 000 ot./min
2 –   85 km/h při 5 000 ot./min
3 – 130 km/h při 5 000 ot./min
4 – 185 km/h při 5 000 ot./min
5 – 200 km/h při 4 200 ot./min
6 – 200 km/h při 3 600 ot./min

Převody:

 40:   2 - 2300; 3 - 1400; 4 - 1100; 5 -  800; 6 -   700
 60:   2 - 3500; 3 - 2200; 4 - 1600; 5 - 1200; 6 - 1050
 80:   2 - 4700; 3 - 3000; 4 - 2200; 5 - 1700; 6 - 1400
100:                 3 - 3800; 4 - 2700; 5 - 2100; 6 - 1800
120:                 3 - 4500; 4 - 3200; 5 - 2500; 6 - 2100
140:                               4 - 3800; 5 - 2950; 6 - 2500
160                                4 - 4300; 5 - 3400; 6 - 2900

Naftová Superstar 1,4 D-D4

Už v nedávném testu naftové Corolly jsme tento motor vychválili do nebes. Ani v Aurisu nás nezklamal a jak s řekneme později, považujeme ho za ideální volbu pro tento model japonské automobilky. Proč tedy?

Přeplňovaný vznětový čtyřválec má zdvihový objem 1 364 ccm, ze kterého poskytuje největší výkon 66 kW (90 k) při 3 800 ot./min. Maximální točivý moment činí 190 Nm při 1 800 ot./min.

toyota_auris3/P2020966.JPG toyota_auris3/P2020967.JPG toyota_auris3/P2020969.JPG

Po nastartování je tichý a svým nýtováním nepohorší ani učitele hudby Klezlu. Ba dokonce hraje o vítězství v třídě kompaktních turbodieselů. Kromě škodováckého tříválce už dnes nikdo jiný nenabízí tak nízký objem, nepočítejme v to nyní miniaturní 1,1 CRDi korejského koncernu Hyundai. Všichni ostatní konkurenti přešli na objem okolo 1 500 - 1 600 ccm. Pouze Toyota statečně zůstává v pelotonu nízkých objemů spolu s koncernem Volkswagen. Jenže srovnání 1,4 D-4D a 1,4 TDI je jako hrát o Superstar a hrát o Generála hvězdné pěchoty. Jak kultivovaností, tak spotřebou má Japonec navrch a to nejen díky čtyřem válcům místo třech.

Jízda ve městě je s Aurisem příjemným oddechem, citlivý je na těžkou nohu na plynu, to pak dává najevo vyšší spotřebou, jinak se ve městě rád drží na fantastických 5,4 l/100 km. Mimo město svou ochotu šetřit prokazuje hodnotou 4,9 l/100 km při dodržování rychlostních limitů.

toyota_auris3/P2030064.JPG toyota_auris3/P2030058.JPG toyota_auris3/P2030061.JPG

Na dálnici hodně záleží na rychlosti. Zatímco při jízdě konstantní rychlostí 100 km/h je schopen spokojit se s odběrem 4,9 l/100 km, při rychlosti 140 km/h už odběr činí 6,6 l/100 km. Při divokém spurtu a stošedesátce na tachometru se dále spotřeba zvedá až k 8,5 l/100 km, ale to jsou stále pěkné hodnoty. Jak se asi bude chovat při ekorallye?

Rozhodujeme se jen chvíli a vrháme se s pružným motorem do souboje s hmotou a gravitací. Ve městě jezdíme opatrně a mírně, křižovatky dojíždíme a náš tachometr navštíví maximálně rychlost 50 km/h. Odměnou je nám fantastická spotřeba 3,6 l/100 km.

Vyrážíme proto na okresky, držíme si ideální rychlosti 70 – 90 km h a opět končíme na obdobných 3,2 l/100 km. Do třetice zkoušíme dálniční úsek, opět rychlostí kolem 80 km/h a naše spotřeba končí na 4,1 l/100 km. To vše jsou fantastické hodnoty v časech, kdy ceny nafty letí strmě vzhůru.

Už vzhledem k cenovému rozdílu mezi oběma motory považujeme jednačtyřku za daleko lepší volbu pro všechny, kterým jsou výdaje za naftu drahé. S Aurisem lze garantovat vysokou hospodárnost a přesvědčivou dynamiku i bez módního označení „ekologický“.

toyota_auris3/P2030010.JPG toyota_auris3/P2030046.JPG toyota_auris3/P2030048.JPG

Naměřená dynamika Auris 1,4 D-4D

Zrychlení:

0-100 km/h: 12,5 s
0-120 km/h: 18,8 s
0-140 km/h: 25,2 s
0-160 km/h: 36,4 s

Nejvyšší dosažená rychlost: 175 km/h

Pružnost:

40 - 80 km/h: 2 st. 7,8 s; 3 st.   7,8 s; 4 st. 10,2 s; 5 st. 19,5 s
60-100 km/h:                   3 st.  8,8 s; 4 st.   9,8 s; 5 st. 14,1 s
80-120 km/h:                   3 st. 10,7 s; 4 st. 11,6 s; 5 st. 17,3 s

Maximální rychlosti na jednotlivé převodové stupně

1 –   45 km/h při 5 200 ot./min
2 –   80 km/h při 5 000 ot./min
3 – 120 km/h při 5 000 ot./min
4 – 155 km/h při 4 900 ot./min
5 – 175 km/h při 4 100 ot./min

Převody:

 40:   2 - 2400; 3 - 1600; 4 - 1200; 5 -  900
 60:   2 - 3700; 3 - 2500; 4 - 1900; 5 - 1400
 80:   2 - 5000; 3 - 3400; 4 - 2500; 5 - 1800
100:                 3 - 4200; 4 - 3150; 5 - 2350
120:                 3 - 5000; 4 - 3750; 5 - 2800
140:                               4 - 4400; 5 - 3300
160                                               5 - 3800
 

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Doporučujeme

Články odjinud