59
Fotogalerie

Test: Suzuki Swift Sport - deset z deseti

Kapitoly článku:


Překvapení číslo dva

Benzinový motor mě přesvědčil a svým způsobem jsem si jej velmi oblíbil. O to větší mi udělal radost, když jsem začal sledovat, kolik si vlastně za své služby účtuje. No, není to jednotka, která vám vysaje konto tak rychle a precizně, jak to umí čeští tuneláři. Naopak. Je vlastně velmi úsporná.

Není problém jezdit pod hranicí šesti litrů. Při klidné jízdě mimo město jsem se dostal na 5,5 l/100 km, aniž bych se výrazně snažil. Po dálnici při tachometrových 140 km/h si Swift řekl o 6,7 l/100 km. Ostrá jízda po okreskách vyhnala spotřebu na 8,2 l/100 km. Radost mi tímto Swift udělal především kvůli jedné věci. Jasně ukázal, že není potřeba turbo, tříválec, dvouválec a není potřeba ani systém start/stop. Přesto řidič může šetřit a ještě k tomu se za volantem bavit.

suzuki_sw_driv04.JPGsuzuki_sw_driv08.JPG 
Swift Sport zvládá rychlé zatáčky s neuvěřitelnou lehkostí a o tom přesně zábava s tímto autem je.

Především lehce

Podvozek je další část, která si zaslouží velkou pochvalu. Suzuki Swift Sport je evidentně auto postavené tak, aby bez problémů zvládalo roli městské nákupní tašky. Dokazuje to nejen úsporný motor, ale také naladění podvozku. Musím říci, že už jsem dlouho netestoval vůz, který by mi nabídl takto povedený podvozek a já nemám daleko k tomu, abych jej označil za absolutně ideální kompromis. Sport je tužší, ale předchozí generace byla tvrdší. Není třeba chytat se za hlavu, na jízdní vlastnosti to vliv nemá. Velkým překvapením se pro mě stal způsob, jakým dokáže utlumit rázy od kol a jakým překonává nerovnosti. Městská dlažba je záležitosti naprosto bezproblémovou.

Samozřejmě, zázraky se možná dějí v pohádkách nebo ve filmech, ale ne v technice. Když budete hnát Swift Sport až na samotný okraj jeho možností, začnete si říkat, že by možná nemusel být tolik měkký. Třeba takové Clio RS, to je řidičská paráda. Výbušný motor, precizní jízdní vlastnosti… Z určitého úhlu pohledu je Swift Sport jenom velmi chudý příbuzný. Clio RS se mi strašně líbí, jenže problém je v tom, že například jízda po městě je bez přehánění utrpení. Renault všechno vsadil na ostrou jízdu a nejspíš udělal dobře, Swift Sport jde na věc trochu jinak. Možná se nechová tak precizně, ale na oplátku z vás na nerovnostech nevytřese duši. Jo, život je otázkou priorit.

suzuki_sw_driv03.JPGsuzuki_sw_driv07.JPG 
Město a okresky, to je prostředí pro sportovní Swift. Dálnice se mu příliš nezamlouvá.

Kde se Swift Sport cítí asi nejhůře, to je dálnice. Současná generace má sice na rozdíl od předchozí šestistupňovou převodovku, ale motor se i při 130 km/h dostává do otáček, kde je hlučnější. Pro představu uvedu, že při 150 km/h točí Sport 4000 ot./min. Klidně můžete jet i rychleji, ale dlouho to nevydržíte. Není to takové peklo, jako dálniční jízda se zmíněným Cliem RS, ale moc si ji užívat přesto nebudete, respektive pojedete podle citu, a když se podíváte na tachometr, zjistíte, že jedete sotva 120 km/h. Swift Sport patří do města, patří hlavně na okresky, ale na dálnici nepatří.

Okresky jsou absolutním opakem dálnice. Tady se cítí Sport nejlépe, tady si jej nejlépe užijete. Už jsem zmiňoval několikrát onu lehkost, která dělá Swift Sport tolik zábavným. Na okreskách se tahle vlastnost projevuje nejvíce. Okamžité reakce na plyn, okamžitá reakce na řízení, minimální náklony karoserie… Budete se divit, jak rychle je Swift Sport schopen jet zatáčkou a jak zvládá disciplíny typu slalom. Tohle je ta pravá „swiftí“ zábava. Řítit se s vytočenou dvojkou sérií zatáček a posílat auto z jedné do druhé. Vše s neskutečnou lehkostí a samozřejmostí. Malé Suzuki v takových chvílích vypadá, že mu to dělá stejnou radost jako panu řidiči. Hravý Swift se navíc perfektně řídí plynem.

Suzuki postavilo skvělé auto pro každodenní zábavu. Aby ta byla naprosto dokonalá, přidala automobilka ještě drobnosti typu kovových pedálů rozmístěných tak dobře, že zde budete sázet meziplyny se stejnou lehkostí, s jakou si Sport počíná ve všech ostatních ohledech.

Převodovka má precizní řazení, o řízení už řeč byla. Kdybych chtěl být „rejpal“, označil bych řízení za málo tuhé a třeba chod spojkového pedálu zrovna tak. Ano, pro jízdu ve stylu „pila“ po okreskách by takové změny přišly vhod, berme je ovšem jako daň za možnost bezproblémového každodenního použití. Krom toho si rychle zvyknete.

Suzuki

Suzuki je japonský výrobce automobilů a motocyklů. Michio Suzuki založil v roce 1909 společnost vyrábějící tkací stroje, první prototyp automobilu vznikl až v roce 1937.

Suzuki má své továrny i v Indii, Pákistánu nebo Maďarsku, spolupracuje s řadou automobilek.

Suzuki Ignis • Suzuki Swift • Suzuki Vitara • Suzuki S-Cross

Doporučujeme

Články odjinud