Test Suzuki Swift 1,2 VVT: není pro starý

Suzuki míří s novým Swiftem jednoznačně na mladé lidi, ti další japonskou automobilku očividně nezajímají. Uspěje?
Seznam kapitol
  1. Sedmnáct soupeřů, Zásahy spíše kosmetické, Strohé, tvrdé, účelné
  2. Daň kráse, Malý, ale živý, Lehce zklidněná střela
  3. Základní technické údaje, Kompletní fotogalerie

Sedmnáct soupeřů

Zapomeňme na korektnost, nemá cenu chodit kolem horké kaše - tohle hravé auto prostě není pro starší. Je živé, malé a nepraktické. Tak co by v něm pohledával usedlý prošedivělý pětašedesátník?    

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Nový Swift má soupeřů nepočítaně. Když se pokusím vyjmenovat jen ty hlavní, lehce se dostanu na číslo sedmnáct. Jsou to Alfa Romeo Mito, Citroën C3, Citroën DS3, Fiat Punto Evo, Ford Fiesta, Honda Jazz, Hyundai i20, Mazda 2, Mini, Nissan Juke, Peugeot 207, Renault Clio, Seat Ibiza, Škoda Fabia, Toyota Yaris, Opel Corsa, Volkswagen Polo.

Aby z duelu s nimi vyšel úspěšně, tak prostě musel být jiný, musel se odlišovat, vyčnívat z tlačenice. Že se mu to povedlo, jsem si uvědomil hodně rychle. Už po několika prvních ujetých kilometrech. Řídil jsem totiž přesný opak usedlé Fabie.

Testovaný Swift měl sice jen vcelku slabý motor o objemu 1,2 l (žádné turbo!), jenže to bohatě vyvažoval svojí nízkou váhou – vážil pouhých 960 kilogramů. Takové auto rvát do zatáček, to byl adrenalin. Držet ho v otáčkách, neubírat plyn, jinak to ani nešlo, poslouchat kvílející pneumatiky…

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Zásahy spíše kosmetické

Nový Swift byl na trh uveden loni v říjnu. Až překvapivě se podobá svému úspěšnému předchůdci. Ten byl představen v roce 2004 a dosud se ho prodalo více než 1,8 milionů kusů.

První, co vás napadne při pohledu na nový Swift, je to, že se designéři báli riskovat, cokoli upravovat. Swift minulé generace se totiž designově povedl. Opisoval od něj kdekdo, některé prvky se objevily nedávno i na Fabii. 

Proboha, jen toho moc neměnit, když to fungovalo, nic nezkazit - neslo se asi ateliéry designérů při přípravě Swiftu nového.

Pokud totiž chcete na novém vozu najít, čím se liší od svého předchůdce, musíte se sakra soutředit. Jistě, vůz je větší, robustnější a pevnější. Je o něco delší (o 90 mm), vyšší (o 10 mm) a širší (o 5 mm). Až při pozornější prohlídce ale zjistíte, že má větší přední světla a logo na přídi. Při pohledu zezadu působí velmi sebevědomě, až atleticky, tam mu „narostla“ zadní světla, větší je i střešní spoiler.

Z boku dnes nový Swift hodně připomíná britské Mini, a to hlavně svými krátkými převisy, koly v rozích. Oproti staršímu modelu se jeho boční proporce téměř nezměnily, dozadu se však linky zdvihají strměji.  

Za zmínku také stojí, které barvy vozu „sluší“. Podle mého názoru ty jasné, výrazné, na karoserii vyhlížejí lépe než barvy pastelové.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Strohé, tvrdé, účelné

Ten, kdo se namlsal designem karoserie, bude při pohledu dovnitř zklamán. Stejně jako jsem byl já. Uvnitř jsem totiž nenašel nic originálního. Design kabiny je sice elegantní, černý, s kontrastujícími stříbrnými doplňky, jenže působí velmi chladně, odtažitě.

Nenajdete v něm jediný kousek měkkého plastu. Žádnou ozdobu, nic mimořádného, na čem byste mohli na chvíli spočinout zrakem. (Opět evidentně sázka na pragmatické, přímočaré mládí). Na druhou stranu musím říci, že plasty, i když vyhlížely levně, byly velmi dobře slícované.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Za zmínku stojí zcela jistě trojramenný multifunkční volant potažený kůží. Padl skvěle do ruky. U testovaného vozu byla tlačítka jen na levé straně. Sloužila k ovládání rádio s CD/MP3 přehrávačem (standard od výbavy GL/AC). 

Povedená byla i grafika přístrojů. Vše bylo dobře čitelné. Vyložený průšvih ale představovalo ovládání palubního počítače úzkou tyčkou umístěnou v sousedství otáčkoměru vpravo dole. Zkoumat údaje za jízdy bylo hodně nebezpečné, méně zkušeným řidičům bych něco takového vůbec nedoporučoval. Pokaždé, když jsem šátral rukou za volantem a snažil se nastavit některou z funkcí palubního počítače, připadal jsem si jako v automobilovém pravěku.

Naopak velmi dobře se ovládala tlačítka a knoflíky audiosoustavy na středovém sloupku. Středový panel byl vůbec vydařený. Nezapřel inspiraci novým Kizashi. Rádio znělo dobře, klimatické centrum se ovládalo snadno. Výdechy topení jsou nyní nově hranatá, dříve byly kulaté.

A zaujaly mne i objemné schránky ve výplních dveří, místo pro jedenapůllitrovou lahve v předních dveřích. Praktická byla i nová polička nad schránkou před spolujezdcem a také uzavíratelná schránka na vrcholu palubky.   

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Sedmnáct soupeřů, Zásahy spíše kosmetické, Strohé, tvrdé, účelné
  2. Daň kráse, Malý, ale živý, Lehce zklidněná střela
  3. Základní technické údaje, Kompletní fotogalerie
Suzuki Ignis 1.49
Rok výroby: 2005
Stav: 80 948 km
Cena: 80 000 Kč
Suzuki Alto 0.996
Rok výroby: 2010
Stav: 86 962 km
Cena: 60 000 Kč
Suzuki Swift 1.242
Rok výroby: 2012
Stav: 92 230 km
Cena: 134 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

dnes | Jiří Švamberk | 8 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků