Na české silnice vyjíždí vlajková loď automobilky Suzuki, jež míří do segmentu dosud nepoznaného. Má na to v náročné konkurenci uspět?
Kapitoly článku:
- Dlouhá fáze přípravy, Nabídka verzí, Spíše „svezení“ než „test“, Rozsáhlá výbava
- Dynamický na pohled…, … kompaktní a luxusní uvnitř, Zavazadelník s výhradami
- Za volantem, Na silnici suverénní, Kouzlo jménem CVT
- Trocha „schizofrenie“ na závěr, A vystupujeme, Kompletní technické údaje, Naměřené hodnoty
- Kapitola 5
Dlouhá fáze přípravy
Japonská automobilka Suzuki masírovala veřejnost na většině kontinentů dlouhé roky různými koncepčními studiemi s jednotným jménem Kizashi. Nástupní trhy vybírali její předáci tak dlouho a obezřetně, až se v USA a Evropě prakticky trefili do vrcholu hospodářské krize. Ta nyní, jak se zdá, začíná odeznívat a jsme spolu s vámi zvědavi, jak se novému Kizashi povede. Jeho sériové provedení oslavilo svoji premiéru již předloni na autosalonu v Detroitu, evropské publikum si však na ně muselo počkat až na podzim do Frankfurtu. Kizashi budí zasloužené vášně, za pozornost stojí nejen přeplňované verze Kizashi Sport a Kizashi Turbo, ale také televizní reklamní šot pro letošní Super Bowl, v němž Kizashi uniká ze spárů rozzuřených sněhuláků.
Japonské slovo Kizashi bychom mohli přeložit jako „příchod něčeho velkého“ a vůz má podle tvrzení výrobce skloubit evropský design s japonskou kvalitou. Jízdní zkoušky probíhaly v rozmanitých podmínkách od německých dálnic přes alpské průsmyky a dlážděné silnice Velké Británie až po trať okruhu Nürburgringu.
Nabídka verzí
S modelem Suzuki Kizashi je to u nás poměrně jednoduché, neboť se dováží pouze ve dvou verzích a bez praktické možnosti připlácet si za individuální výbavu. To však není v tomto případě žádný problém, protože rozsahem své standardní úrovně patří dnes v segmentu nižší hladiny střední třídy k mimořádným zjevům. Obě verze sdílejí výbavový stupeň nazvaný Sport a zážehový čtyřválec 2,4 l s proměnným časováním ventilů, vyvažovacím hřídelem a výkonem 178 koní (131 kW), liší se ale přenosovou soustavou točivého momentu.
Levnější provedení disponuje manuálně řazenou šestistupňovou převodovkou a pohonem kol přední nápravy, za příplatek 80 000 Kč pak dostanete automatickou bezstupňovou skříň CVT a pohon všech kol i-AWD s možností odpojení náhonu zadní nápravy, ale též uzamknutí mezinápravového diferenciálu s dělením točivého momentu na nápravy v poměru 50:50%. A to je dnes řešení v dané kategorii ojedinělé.
Spíše „svezení“ než „test“
My jsme k našemu velmi krátkému testu převzali právě „čtyřkolku“, s ohledem na omezený čas, který jsme za jejím volantem mohli strávit, se v dalších řádcích omezujeme především na naše první postřehy. Vůz měl na svém tachometru najeto teprve nějakých 4 000 km, při dynamických měřeních jsme jej však již považovali za zajetý. Neberte prosím tento článek jako regulérní „test“, ale spíše jako jakési „svezení“. Z výše uvedených důvodů také žádáme čtenáře o prominutí, že jsme zkoušené auto před focením tentokrát nestihli řádně naleštit.
Rozsáhlá výbava
Jak bylo naznačeno již výše, na palubě modelu Kizashi nebudete postrádat prakticky nic. Těšit se můžete na bezklíčkové odemykání i startování (jehož se Suzuki v uplynulých letech stalo zejména mezi levnějšími auty jedním z protagonistů), sedm airbagů včetně kolenního před řidičem, alarm, stabilizaci ESP, elektricky ovládané střešní okno nebo na elektrické ovládání dveřních oken a vyhřívaných zpětných zrcátek s možností jejich přiklápění.
Ke komfortu jízdy přispívají celokožené čalounění, elektricky stavitelná přední sedadla (u řidiče s pamětí, ale také elektricky regulovatelnou tuhostí bederní opěrky!), tempomat či vyspělá audiosoustava se sedmi reproduktory, subwooferem, ovládáním na volantu, přehráváním CD/MP3, konektorem USB ve středové konzoli a bezdrátovou synchronizací Bluetooth, skrze niž lze propojit nejen telefon, ale také externí zvukové zařízení. Ke zvýšení bezpečnosti a celkového dojmu přispívají projektorové xenonové světlomety, zatmavení zadních oken nebo osmnáctipalcové lité ráfky s pneumatikami 235/45. Na zkoušeném voze byly ale ráfky neoriginální, obuté do zimních pneumatik.
Výbava a ceny: | Suzuki Kizashi 2,4 CVT Sport 4x4 |
Cena zkoušeného vozu (vč. DPH): | 759 900 Kč |
Cena základního provedení (vč. DPH): | 679 900 Kč |
| |
Výbava | |
| |
Posilovač řízení: | Ano |
Airbagy: | 7x |
El. řízení podvozku: | ABS, EBD, ESP |
Centrální zamykání: | Ano, bezklíčové |
El. ovládání oken: | Ano, 4x, vpředu jednodotykové |
El. ovládání zrcátek: | Ano, včetně el. vyhřívání a sklápění |
Výškově stavitelné sedadlo řidiče: | Ano, el., s pamětí |
Stavitelný volant: | Ano, výškově i podélně |
Zadní opěradla | Dělená, sklopná |
Tempomat: | Ano |
Klimatizace: | Ano, aut., dvouzónová |
Autorádio: | Ano, s CD, MP3 a Bluetooth |
Přední mlhová světla: | Ano |
Nárazníky v barvě vozu: | Ano |
Litá kola: | Ano |
Palubní počítač: | Ano |
Suzuki je japonský výrobce automobilů a motocyklů. Michio Suzuki založil v roce 1909 společnost vyrábějící tkací stroje, první prototyp automobilu vznikl až v roce 1937.
Suzuki má své továrny i v Indii, Pákistánu nebo Maďarsku, spolupracuje s řadou automobilek.
Suzuki Ignis • Suzuki Swift • Suzuki Vitara • Suzuki S-Cross