Test Suzuki Grand Vitara 2,4i: stále ve formě

Populární „grandka“ prošla modernizací a nový motor 2,4 VVT jí vyloženě sluší. Proč? Nejen to se dočtete v našem dnešním testu.
Seznam kapitol
  1. Jisté zkušenosti, Unikátní konstrukce karosérie, Užitečná modernizace
  2. Nabídka verzí, Zkoušený vůz, Civilizovaný off-road
  3. Na palubě, Zavazadelník jen uspokojivý, Za volantem
  4. Na silnici, V terénu, Vystupujeme
  5. Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Kompletní fotogalerie

Jisté zkušenosti

V roce 1970 začala značka z japonského Hananatsu vyrábět model LJ10, svůj první velkosériový vůz s pohonem 4x4. Pětatřicet let poté Suzuki přichází se zbrusu novým automobilem se staronovým názvem Grand Vitara.

Jde o kompaktní SUV se stálým pohonem všech kol, určené pro provoz na silnicích i mimo ně. Vozy s označením Vitara přitom nejsou v oblasti terénních vozidel žádnými nováčky. Během téměř dvou dekád produkce si svojí nenáročností, trvanlivostí a průchodností terénem získaly dobrou pověst a jezdí po celém světě. Grand Vitara se mezitím na našich silnicích pěkně zabydlela a pro modelový rok 2009 doznala řady drobných vylepšení, ale především nové motory, zároveň se poněkud zamotalo dosud jednoduché slovní označení stupňů výbav.

Naším redakčním testem prošla verze z novou zážehovou jednotkou 2,4 l s proměnným časováním ventilů VVT ve výbavě JLX-E. Na každý pád zřejmě neuškodí připomenout si ke „grandce“ několik faktů. Dále se pak především zaměříme na změny, které přinesl facelift, a na vlastnosti nového motoru.

Unikátní konstrukce karosérie

Karosérie vozu je zřejmě vůbec poprvé vyrobena kombinací samonosného skeletu s vestavěným žebřinovým rámem. Díky tomu je nejen patřičně tuhá a pevná, ale také lehká a má níže uložené těžiště. Z toho těží jak jízda v terénu, tak na silnici.

Na zpevněném povrchu zajišťuje nezávislé zavěšení všech kol za všech podmínek ideální kontakt s vozovkou, mimo silnice potěší slušná zkřižitelnost náprav, ale především světlá výška 200 mm. Grand Vitara je na rozdíl od svého předchůdce vybavena stálým pohonem všech kol se samosvorným zadním diferenciálem a uzavíratelným diferenciálem mezinápravovým. Trakční ústrojí se ovládá elektronicky, a to otočným spínačem na palubní desce pod ovladači klimatizace.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Užitečná modernizace

Na tomto místě jsme vám podrobně popsali změny, kterými Grand Vitara prošla pro letošní modelový rok. Nyní si je alespoň stručně shrneme.

Na první pohled upravenou Grand Vitaru poznáte například podle nové masky s výraznějším rámečkem, nového designu litých kol, ale především podle bočních blikačů LED vestavěných ve zpětných zrcátkách.

Drobných úprav doznal také interiér a většina z nich se vztahuje k nově zavedené výbavě. Nově koncipovaný přístrojový štít s bílými ciferníky a červeně zářícími rafičkami dostal v centrálně umístěném rychloměru uložený rozměrný displej. Grand Vitara se totiž dočkala plnohodnotného palubního počítače. Hrany středového panelu byly zaobleny a v nabídce se konečně objevila digitální regulace automatické klimatizace.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ke stávajícím motorům 1,6i, 2,0i a 1,9 DDiS se přidaly další dvě větší, zážehové pohonné jednotky. Čtyřválec s objemem 2,4 l dává 169 koní, nacházel se i pod kapotou zkoušeného vozu a od „dvoulitru“, jenž v nabídce zůstává, přebírá možnost kombinace s čtyřstupňovou automatickou převodovkou (příplatek 30 000 Kč).

Také na náš trh však přichází vidlicový šestiválec, jehož objem byl navýšen o půl litru na 3,2 l a výkon na 233 koní. Ten se nabízí výhradně v kombinaci s pětistupňovou automatickou převodovkou. Od tohoto provedení zřejmě nikdo nečeká vznik bestselleru, ale image modelu Grand Vitara díky šestiválci jistě naroste. Ve srovnání s jeho předchůdcem se zvýšil výkon o 22 % a spotřeba o 9 %. Právě kvůli zástavbě většího šestiválce se změnilo tvarování přídě včetně nového nárazníku, který celý vůz prodlužuje o 30 mm. Čtyřválec 2,4 l disponuje proměnným časováním sacích a šestiválec i výfukových ventilů. Podvozek se dočkal nového odladění pro komfortnější svezení, významnou změnou je náhrada zadních, dosud výhradně bubnových brzd ventilovanými kotouči. Tato změna se netýká jen třídveřového provedení s motorem 1,6 VVT.

Následující kapitola
Suzuki Alto 0.996
Rok výroby: 2010
Stav: 86 962 km
Cena: 70 000 Kč
Suzuki Splash 1.242
Rok výroby: 2008
Stav: 30 731 km
Cena: 90 000 Kč
Suzuki Splash 1.242
Rok výroby: 2009
Stav: 22 126 km
Cena: 95 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků