Kapitoly článku:
Za volantem
Výhled z vozu má řidič do všech stran velmi dobrý. Pomáhají mu k tomu nejen vhodné tvarování sloupků A, ale také bohatá prosklená plocha, zpětná zrcátka s rozměrnou činnou plochou a v neposlední řadě také cuvací kamera s projekcí na displej v horní části středové konzoly.
Ovládací a kontrolní prvky jsou přehledně a čitelně rozmístěny
Přístrojovému štítu dominují přehledné analogové stupnice tachometru a otáčkoměru. Hladina paliva v nádrži je graficky znázorňována vodorovným sloupcem na monochromatickém displeji uprostřed, který slouží především počítadlům ujeté vzdálenosti. Teploměr chladicí kapaliny chybí, alespoň za studena vás před hrubým zacházením s plynovým pedálem varuje modrá kontrolka studeného motoru.
Rádio i ventilace mají intuitivní ovládání
Volant s dostatečně tlustým věncem má o něco větší průměr, než bychom si přáli, ale dobře padne do ruky a na svých ramenech nese vhodně rozmístěná tlačítka dálkového ovládání audiosoustavy, telefonu a tempomatu. Za příčkami jsou páčky manuálního řazení šesti přednastavených poloh variátorové převodovky, vlevo pak najdeme přepínače palubního počítače.
Z vozu je velmi dobrý výhled všemi směry
Jeho údaje se promítají v malém barevném monitoru s kvalitním rozlišením, který je umístěn v horní části středové konzole. Nabízí celou řadu různých druhů zobrazení provozních režimů a počítadel spotřeby (některá zobrazení jsou poněkud nadbytečná, v praxi budete střídat nejvýše tři) a možnosti dílčího nastavování určitých skupin palubní soustavy.
Barevný monitor zobrazuje kromě signálu z couvací kamery také údaje palubního počítače. Komunikuje v češtině a nabízí celou škálu různých druhů zobrazení
Něco tady chybí…
Celé toto rozhraní s řidičem (konečně!) hovoří v češtině, což komunikaci s vozem významným způsobem usnadňuje, zpříjemňuje a činí jaksi důvěrnější, a to i pro ty, kteří s cizími jazyky nemají potíže. Přesto na palubě Subaru XV postrádáme řadu užitečných detailů, na které jsme si v průběhu let u moderních automobilů zvykli, ale tady zkrátka nejsou.
Některé jinak běžné výbavové prvky Subaru XV nemá, většinu z nich lze však za rozumné peníze "dodělat"
Elektrické ovládání dveřních oken má stále jednodotykové otevírání a zavírání pouze ve dveřích řidiče. Chybí trojklik po namáčknutí páčky blinkrů, osvětlení follow me/comming home, automatické zamykání po rozjetí i samočinné přiklápění zrcátek po zamčení vozu.
Dobrou zprávou ale je, že většinu z těchto z výroby nedostupných prvků umí někteří dealeři Subaru inicializovat montáží dodatečného modulu.
Startujeme
Boxer. Čtyři válce, dva litry objemu a 150 koní. K tomu velká kola, ostré hrany a celkově robustní zpracování. To slibuje slušné jízdní zážitky. A skutečnost tento předpoklad pouze potvrzuje. Subaru XV je bytelně postavenou šelmou, která je připravena uspokojit i ty nejbláznivější choutky svého pána. Na silnici i mimo ni.
Motor si uchovává typickou koncepci s protiběžnými písty
Motor je od prostoru pro posádku dobře odhlučněn a během normálního cestování uvnitř ani nepostřehnete (zvenčí ale ano), že v přední části vozu tluče „boxer“. Teprve při zvýšených otáčkách začíná zpívat typickým hlasem své neortodoxní konstrukce, ale akustický projev citelně znepříjemňuje bezstupňová převodovka. Ta ve vyšších otáčkách nezpívá, ale spíše kvílí, což nemusí být citlivým uším zrovna příjemné.
Subaru XV si na silnici s ničím jiným nespletete
To ale nemění nic na tom, že je převodovka s charakteristikou vysokootáčkového motoru velmi dobře sladěna. Na prudce sešlápnutý plynový pedál reaguje skutečně rychlým přenastavením variátoru a umožní dosažení akcelerace plně využívající potenciálu pohonné jednotky. Při běžném, klidném cestování městským a příměstským provozem se drží otáčky pod hranicí 1 500 ot./min., při 130 km/h pak činí 2 200 ot./min.
Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.
Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.
Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ