80
Fotogalerie

Test: Subaru XV 2,0D Comfort - auto pro řidiče

Kapitoly článku:


Na silnici

Subaru XV je skutečně řidičským autem. Jeho pilot si může za všech okolností užívat bezprostředního dojmu z řízení, přičemž jde o souhrn celé škály prvků od pozice za volantem přes výhled do okolí až po přesné řízení. Při manévrování v nízkých rychlostech se s volantem trochu poperete, nicméně za jízdy je jeho nastavení precizní. Totéž lze říci o přesně dávkovaných brzdách.

Jízdní vlastnosti jsou do značné míry předurčeny konstrukcí podvozku se vzpěrami McPherson vpředu a dvěma páry příčných ramen a jednoduchými podélnými rameny vzadu při nadprůměrné světlosti. Značné propérování kol, jež pomáhá zejména při pohybu i těžším terénem, by při měkké charakteristice vinutých pružin na běžných silnicích přinášelo výrazné náklony v zatáčkách a houpání při přejezdu příčných nerovností.

P1130289.JPGP1130294.JPGP1130314.JPG
Subaru XV 2,0D Comfort

Proto je pérování a tlumení naladěno dosti tvrdě, díky čemuž je jízda se Subaru XV poněkud tuhá. Přejezdy nerovností jsou akusticky tlumeny od prostoru pro posádku velmi dobře, nicméně se projevují citelnými rázy, takže třeba spící dítě probudíte na prvním výmolu. Náklony karoserie jsou i vlivem poměrně nízko uloženého těžiště minimální. Trvalý pohon všech kol přispívá při dynamických změnách k neutrálnímu chování vozu bez rizika nemilých překvapení.

P1130299.JPGP1130300.JPGP1130301.JPG
O svérázné detaily není u Subaru XV nouze

Na druhou stranu, pokud jste v zatáčkách zvyklí na přiřizování plynem, u vozů tohoto typu na ně zapomeňte. Odladění Subaru XV směřuje právě k neutrálnímu chování za všech okolností, ovšem třeba na sněhu není po deaktivaci stabilizace žádný problém trhnutím volantu přimět vůz k bezpečně řízenému přetáčivému smyku. Zklamáním byl vyšší aerodynamický hluk v rychlostech nad 100 km/h, jehož zdroji byla zejména velká zpětná zrcátka.

A vystupujeme

Subaru XV 2,0D v testovaném výbavovém stupni Comfort stojí 759 000 Kč, přičemž metalíza je bez příplatku. A vůbec, připlatit si můžete snad jen za automatickou převodovku u benzínových motorů nebo koberečky, to je vše, jde totiž o vozy dovážené z Japonska v přesně stanovených specifikacích. Uvedená částka není zrovna nízká, takže půjde zřejmě o volbu hlavně pro zaryté příznivce vozů Subaru a radosti z překonávání neprojetých cest.

P1130330.JPGP1130342.JPGP1130356.JPG

Testovaný vůz v nás zachoval veskrze příznivé dojmy, je to skutečně precizně ovladatelné auto pro ty, kteří mají rádi svůj stroj vždy plně pod kontrolou a chtějí se porvat s nástrahami každodenního provozu a rozmary počasí. S vysloveně syrovým vozem jsme najeli necelých 350 km a v kombinovaném provozu činila průměrná spotřeba 7,2 l/100 km. Mimo město jsme se pohybovali okolo 6,2 l/100 km, nicméně ve městě spotřeba vyskočila i na 9,0 l/100 km.

P1130295.JPGP1130296.JPGP1130304.JPG

Je to bezesporu zajímavé auto, které v současnosti nemá na našem trhu přímého konkurenta, na druhou stranu určitými nedostatky trpí a za uvedenou cenu najdete alternativy i v jeho vlastní stáji. Pokud tedy trváte na Subaru, můžete zapátrat ve skladových nabídkách a třeba za příplatek nějakých 60 tis. Kč dnes pořídíte Legacy Kombi s motorem 2,5i a přestavbou na LPG bez ztráty záruky.

Parkovat se vám možná s delším vozem bude hůř a ani výhled nebude tak dobrý, ale získáte větší a pohodlnější auto se srovnatelnými provozními náklady jako u XV 2,0D. 

Vůz k testu zapůjčila společnost C&K, a.s., Brno 

Technické údaje: Subaru XV 2,0D

Rok • stupeň výbavy
2012 • Comfort
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 998 cm3
Vrtání • zdvih
86,0 mm • 86,0 mm
Stupeň komprese
16,0:1
Nejvyšší výkon
108 kW (147 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
3 600 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
350 Nm při 1 600 až 2 400 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
9,3 s
Nejvyšší rychlost
198 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
380 l • 820 l
Objem palivové nádrže
60 l
Hmotnost: celková
1 960 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
6,8 • 5,0 • 5,6 l/100 km
Rozvor náprav
2 635 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 525 mm • 1 525 mm
Rozměr pneumatik
225/55 R17
Rozměry: délka × šířka × výška
4 450 × 1 780 × 1 570 mm
  

Naměřené hodnoty

Stupeň/rychlost50 km/h90 km/h130 km/h
1
22 700 ot./min.
31 600 ot./min.2 900 ot./min.
41 200 ot./min.2 200 ot./min.
51 800 ot./min.2 600 ot./min.
61 550 ot./min.2 300 ot./min.
Orientační měření hlučnosti
Volnoběh46 db
50 km/h (4. st.)59 db
130 km/h (5. st.)66 db

Subaru

Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.

Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.

Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ

Doporučujeme

Články odjinud