Řada lidí považuje za nejbezpečnější místo zadní sedadlo za spolujezdcem, což určitě nelze rozporovat, ale záleží na věku a počtu cestujících.

Řada lidí považuje za nejbezpečnější místo zadní sedadlo za spolujezdcem, což určitě nelze rozporovat, ale záleží na věku a počtu cestujících.

51
Fotogalerie

Test: Subaru WRX STI – do dvou let a do dne

Kapitoly článku:


Bestie?

Tak tedy za jedna a pedál až na podlahu. Jedna z věcí, která mě u STI bavila vždycky nejvíce, jsou přesně takovéto rozjezdy. Auto se zakousne všemi čtyřmi do podkladu a bez nejmenšího zaváhání vyrazí vpřed. Akcelerace na jedničku je tak rychlá, že při troše nepozornosti na vás začne blikat červená kontrolka na přístrojovém štítu a motor začne škrtit omezovač.

wrx_sti_41.JPGwrx_sti_44.JPG 
Čím ošklivější počasí, tím lépe se Subaru WRX STI cítí.

Na mokru se vyplatí při přeřazení moc netlačit na pilu. Boxer má síly na rozdávání, takže není problém, aby kola začala prokluzovat. Pokud si necháte zapnutou stabilizaci, zasáhne a na celou věčnost vám omezí výkon motoru. Držíte pedál na podlaze, nic se neděje. Bez ESP si kola většinou (alespoň tak tomu bylo na mokré silnici) trochu hrábnou a jede se dál. Budu se opakovat, ale zvuk, jaký doprovází celé tohle představení, nemá chybu. U BMW nebo Audi se mohou třeba postavit na hlavu, toto z reproduktorů „umělým způsobem“ prostě nikdy nedostanete. 

Jízda zatáčkou je kapitola sama o sobě. Musím se přiznat k tomu, že jsem STI měl už poněkolikáté na test, ale nikdy jsem s ním nejezdil v takovém dešti. Těšil jsem se, jak se sklouznu, ale i na mokru auto neskutečně drží. Když ale přijedete do zatáčky moc rychle (musí to být ale už opravdu nesmyslná rychlost) a nepomůžete mu, pojedete po tečně ven. Naopak když jej před zatáčkou rozhodíte, zadek se pěkně čitelně zhoupne, auto se stočí do zatáčky a řidič může v efektním driftu vyrazit na další rovinku sakra rychle. STI ale vyžaduje pevnou ruku a nakonec jsem se o tom přesvědčil i já sám (naštěstí v místě, kde bylo hooodně prostoru a kolem silnice tráva). Nálepky „beSTIe“ na testovacím autě vypadají možná úsměvně, ale ledasco o charakteru vypovídají.

wrx_sti_48.JPGwrx_sti_49.JPG 
STI je neskutečně zábavné auto. Potřebuje ale pevnou ruku.

Podle zkušenějších kolegů, já jsem to štěstí neměl, bývávaly předchozí generace větší „bestie“, nicméně ta stávající se také umí pěkně zakousnout a hodit vás do příkopu. Neznám žádné jiné auto, kolem kterého by kolovalo tolik historek, kterak ten nebo onen novinář někde skončil…Subaru WRX STI k úplnému zvládnutí vyžaduje od řidiče zkušenosti a nemalou porci najetých kilometrů. Jakmile se ale s autem sžijete, dostane se vám hrozně hluboko pod kůži a důvodem není nic jiného, než fakt, že to není auto pro každého tak, jako třeba hravá Toyota GT80, respektive BRZ.

Další z programu

Ne všechny tuningové doplňky z originálního a u nás oficiálně neprodávaného programu jsou zbytečné. Testovací exemplář dostal několik úprav na podvozku (výztuha spojující nápravnici s karoserií, výztuha přední a zadní nápravnice, zadní ramena s „pevným“ uložením) a v tomto případě si troufám pouze na základě vlastních zkušeností tvrdit, že rozdíl znát byl. Auto je o něco poslušnější a rychleji reaguje na pohyb volantem. Řečeno lidově, je více „motokárové“. Dalším zajímavým doplňkem jsou zkrácené dráhy řazení, které jsou už v sérii poměrně krátké, a efektně vypadá také červené startovací tlačítko umístěné vlevo pod volantem. Co naopak nejen že nevypadá dobře, ale bez přehánění kazí dojem, to je třeba kryt zpětného zrcátka s „karbonovým vzhledem“. Jak by řekl klasik, „všeho s mírou“.

wrx_sti_16.JPGwrx_sti_21.JPG 
Startovací tlačítko je poměrně efektní záležitostí, umělá hlavice řadicí páky nikoliv.

Subaru WRX STI samozřejmě není bezchybné auto, má své drobné mouchy. Například řízení by klidně mohlo být tužší. Shodou okolností jsem po STI dostal na test nové XV. Světe, div se, pokud japonská novinka nemá řízení tužší, pak je minimálně stejně tuhé, ale ještě o něco přesnější. Do teď jsem také nepochopil, proč se legendární křídlo, mimochodem nejlepší pohled na něj je přes vnitřní zpětné zrcátko, nabízí pouze pro nižší úroveň výbavy, a proč jej ta vyšší nemá. WRX STI bez křídla, to je aktuálně asi jako český motoristický web bez článku o Škodě Rapid. Můžete pro to možná mít své opodstatnění, ale působí to mírně řečeno divně.

Co naopak musím závěrem pochválit, to je pozice za volantem. Znovu jasný důkaz, že pohodlné sedadlo nedělá v první řadě přehnaně měkká výplň, ale především správný tvar a možnost najít si tu svou ideální kombinaci polohy volantu, pozice sedadla a sklonu opěradla. Osobně jsem si z STI odnesl v tomto ohledu jen ty nejlepší zkušenosti. A ještě jedna věc. Ideální je také rozmístění pedálů. Meziplyny „tam“ můžete sázet stejně rychle, jako předrevoluční družstevní dělnice (pracující na 110%) kedlubny. 

Subaru

Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.

Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.

Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ

Doporučujeme

Články odjinud