Kapitoly článku:
Proč WRX STI?
Psát o designu nebo interiéru nemá velký smysl. Design si prohlédnete na fotkách (pokud jej náhodou neznáte), interiér je strohý a kromě sportovních sedaček a kovových pedálů nepřináší žádné další „sportovní“ doplňky. A to se mi velmi líbí. Stále nemůžu zapomenout na test DS3 Racing a jeho děsně cool rychlé nálepky jak na karoserii, tak v interiéru, zářivé barvy a napůl upadlý přední spoiler. Takové věci prostě opravdové sportovní auto nepotřebuje. Důležitá je pozice za volantem, sedadla, rozmístění pedálů…
Interiér je strohý, ale má vše, co od sportovního auta potřebujete. Výborná je především pozice za volantem.
Přeci jen bych nakonec ale doplnil jednu poznámku na téma exteriéru. Jak jsem psal v úvodu, testovací STI dostalo řadu originálních a u nás neprodejných (někdy je život plný paradoxů) doplňků. O předním spoileru pod nárazníkem už řeč byla, STI ale dostalo také prahové nástavce. Pokud byste náhodou měli touhu shánět zrovna tyto věci, pak to nedělejte. STI to fakt nepotřebuje a navíc každé parkování kolmo k obrubníku znamená velké riziko, že přední spoiler neúmyslně demontujete. Co se prahových nástavců týká, o ně si pro změnu velmi pravděpodobně při vystupování umažete kalhoty.
Na místo obvyklých kapitol si položíme jednoduchou otázku, proč sáhnout právě po STI? Na trhu je přece řada moderních rychlých aut s vysokými výkony. Důvodem není nic jiného, než pocit, který STI dává. V každém okamžiku slyšíte mechaniku, žádné elektroniky a umělé záležitosti, pouze poctivou mechaniku. Začíná to přeplňovaným boxerem o objemu 2,5 litru. Ano, v dnešní době už najdeme spoustu přeplňovaných jednotek, které nabídnou rychlejší odezvu na plyn, ale taková ta neotesanost, nepreciznost, charizma, to jsou věci, kvůli kterým to STI rádi odpustíte. Jinde je totiž nedostanete.
Přeplňovaný boxer o objemu 2,5 litru možná nenabízí nejrychlejší odezvu na plyn, ale má takové charizma, že mu to rádi odpustíte.
A pokračovat můžeme třeba pohonem všech kol a mezinápravovým diferenciálem, i ten přidává svou trošku do výsledného zvukového projevu, i ten přidá na charakteru. Vrcholem všeho je nakonec podvozek. Kde kdo v dnešní době dává řidiči možnost nastavovat tlumiče. V STI nic takového nenajdete a nejlepší na tom je fakt, že nic podobného potřeba není. Podvozek je úplně akorát, ve městě si nepřekousnete jazyk, při ostré jízdě nebudete mít na špatné chování v zatáčkách ani pomyšlení. Řečeno stručně a jednoduše, Subaru WRX STI představuje mix technických řešení, která z něj dělají na trhu unikát, což je minimálně dostatečná odpověď na otázku, proč právě STI. Ale dost bylo řečí…
Prší a prší…
Znáte tu slavnou filmovou větu – „prší a prší“, tak přesně to jsem si říkal, když jsem jedno dopoledne vyrazil na projížďku s ostrým Subaru. Mlha, déšť, pneumatiky od kolegů, kteří auto měli dříve, už dost sjeté a brzdy zrovna tak. No co, alespoň bude na silnici větší sranda. Subaru WRX STI je univerzální automobil. Kromě povedeného podvozku na tom má svůj podíl také systém SI-Drive s možností nastavit tři různé režimy jízdy – Inteligent, Sport, Sport Sharp.
Systém SI-Drive nabízí tři základní nastavení. Řidič si může "hrát" také se svorností mezinápravového diferenciálu.
Inteligent je takový výstižnější název pro dnes hojně používané „eko-režimy“. STI se v tu chvíli promění v docela obyčejný sedan schopný jezdit se spotřebou mezi deseti a jedenácti litry. Klidnou jízdou mimo město jsem se dokonce dostal i na 9,8 l/100 km. Abychom měli údaje o „inteligentní“ jízdě za sebou, doplním, že při 130 km/h na dálnici si motor řekl o 10,5 l/100 km.
Je mi jasné, že klidná jízda ale většinu z vás v kontextu tohoto automobilu příliš nezajímá. Režim Sport je kompromisem, který jsem ale skoro vůbec nevyužil. Nejlepší je jednoznačně Sport Sharp, kdy auto reaguje na plyn mnohem rychleji a kdy předvádí, jak to s ním doopravdy je. Motor do 3000 ot./min se řekněme probouzí, teprve nad třemi tisíci výrazně ožije, mezi čtyřmi a necelými sedmi pak předvádí to nejlepší – výborný zátah, parádní zvuk. U zvuku se můžeme ještě chvilku zastavit a opět bude řeč o továrních dílech. Za nerezový sportovní tlumič výfuku s koncovkami o průměru 95 mm si japonské Subaru řekne o více než 50 000 Kč. Zvuk je takový hlubší, ale upřímně, je to další zbytečná a pro STI nepotřebná věc.
Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.
Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.
Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ