Kapitoly článku:
- Změna identity, Tradice pokračuje, Zkoušený vůz
- Co nezvládnou inženýři Subaru…, Na první pohled, Uvnitř
- Promyšlený zavazadelník, Pracoviště řidiče,
- Na silnici, Chytrá převodovka CVT, A vystupujeme, Technické údaje, Naměřené hodnoty
- Kompletní fotogalerie
Na silnici
Subaru Outback v kombinaci se zážehovým čtyřválcem a převodovkou CVT si nedělá ambice na žádné sportovní výkony. Posádce se pokouší nabídnout především prostor, komfort a pohodlné a snadné ovládání, což se mu daří. Třeba řízení s elektrickým posilovačem je až příliš lehké a řidiči nabízí jen omezený kontakt s vozovkou. Naopak brzdy jsou výkonné, nevadnou a mají přesné dávkování účinku. Pohonná jednotka se vyznačuje klidným chodem a znamenitým odhlučněním, díky kterému do prostoru pro posádku její hluk proniká až ve vyšších otáčkách, nicméně dravý zvuk, známý ze starších vozů Subaru, nečekejte. Výkon motoru jsme hodnotili jako dostatečný k povaze a zaměření modelu Outback, který naštěstí nijak nevybízí ke sportovní jízdě.
Vyšší stavba karoserie a komfortně odladěný podvozek se projevují mírnými náklony v rychle projížděných zatáčkách, ovšem ve spojení s velkými koly velmi účinně tlumí rázy od přejezdů nerovností. Stabilita v přímém směru je příkladná, stejně jako takřka neutrální chování v zatáčkách (spíše než „boxer“ a pohon všech kol je to dílem vyspělé soustavy závěsů kol a jejich odladění). Převodovka CVT Lineartronic patří jistě k nejlepším bezstupňovým skříním současnosti, zvláště za studena se však ani velmi citlivé přesuny voliče mezi polohami R, N a D neobešly bez škubání. Ocenili jsme jednoduchost ovládání (jen pět poloh voliče a žádná další tlačítka typu Sport nebo Winter) a rychlost a přesnost, s jakou se dokáže adaptovat na aktuální požadavky řidiče.
Chytrá převodovka CVT
Za normálních okolností drží otáčky dosti nízko, což přispívá k akustické pohodě i spotřebě paliva, při potřebě plné akcelerace ale otáčky okamžitě vyskočí k červenému poli a elektronika plynule „přitahuje“ převod. To se však snad ani nemůže obejít bez jistého zaváhání, proto je vhodné před zahájením předjížděcího manévru podřadit levým „pádlem“ pod volantem na některou z šesti přednastavených poloh variátoru a motor tím předem vytočit. Opakovaná měření, jejichž výsledky najdete opět v závěru tohoto testu, ale prokázala, že tím při pružném zrychlení ušetříte jen necelou vteřinu. Jakmile potřeba ostrého zrychlení pomine, zůstane pohonná jednotka ve vyšších otáčkách, ale pouze na zhruba 5 s pro případ, že se rozhodnete ve svižné jízdě pokračovat.
Naopak při sjezdu táhlého kopce bez plynu začne řídicí jednotka opět přitahovat variátor, otáčky se tím zvyšují a s nimi i brzdný účinek motoru, který tak šetří především brzdy. Z vozu je díky bohaté prosklené ploše a velkým zpětným zrcátkům znamenitý výhled do všech stran, což přijde vhod nejen ve městě, ale také v lehčím terénu. Žádný off-road to pochopitelně není, ale při výletu do přírody se nemusíte bát, že na lesní cestě zachytíte podvozkem nebo uvíznete v blátě. Vzhledem k dobrému počasí, jež nás při testu provázelo, jsme tentokrát nemohli naplno vyzkoušet schopnosti pohonu všech kol, a tak zájemce odkazujeme alespoň na již dříve testovaný vůz Subaru Outback 2,0D.
A vystupujeme
I přes poměrně malé konstrukční stáří a dosti vysokou pořizovací cenu na námi testovaném voze chyběly moderní vymoženosti včetně kolenního airbagu řidiče, bezklíčkové otevírání či startování (má verze Comfort), couvací asistenty (v nabídce za příplatek), jednodotykové spouštění okenních skel (najdeme je pouze u řidiče) a řada dalších prvků, jež vypadají dobře „na papíře“, ale v praxi je nakonec využíváme jen zřídkakdy. Místo toho jsme ale bezmála 400 km odjezdili s vozem, jenž svým zpracování i celkovou konstrukcí budil dojem solidnosti a důvěry, a mám pocit, že právě tyto rysy zákazníci Subaru oceňují nejvíce.
Během krátké doby testu jsme se pohybovali převážně v městském provozu, kde jsme se se spotřebou pohybovali okolo hranice 11 l/100 km. Při plynulé jízdě na dálnici jsme naměřili necelých 9 l/100 km a mimo město pak necelých 8 l/100 km. Spotřeba vysoká? Ano i ne. S ohledem na hmotnost vozu, jeho výšku, převodovku s klasickým měničem momentu a odpory vysoké karoserie jsme ji hodnotili jako dobrou, pokud jdete ale vyloženě po spotřebě, máte k dispozici vznětový motor 2,0D, ovšem na „automat“ budete muset zapomenout. Stávající Subaru Outback 2,5i CVT Active není nijak oslnivě pěkným nebo excelentně vybaveným strojem, milovníky klasických hodnot cestovních vozů Subaru však rozhodně nezklame.
Vůz k testu zapůjčilo brněnské dealerství C & K, a.s. (www.subarubrno.cz)
Technické údaje | |
Počet válců/ventilů na válec | 4/4, SOHC |
Zdvihový objem motoru, typ | 2 457 cm3, zážehový, „boxer“ |
Vrtání/zdvih | 99,5/79,0 mm |
Stupeň komprese | 10,0:1 |
Nejvyšší výkon | 123 kW (167 koní)/5 600 ot./min. |
Nejvyšší krouticí moment | 229 Nm/4 000 ot./min. |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 10,4 s |
Nejvyšší rychlost | 198 km/h |
Převodovka – způsob řazení, počet stupňů | Aut., bezstupňová CVT |
Objem zavazadl. prostoru. zákl./max. | 526/1 726 l |
Objem palivové nádrže | 65 l |
Hmotnost pohotovostní | 1 533 kg |
Spotř. paliva město/mimo město/komb. | 11,3/6,7/8,4 l/100 km |
Rozvor náprav | 2 745 mm |
Rozchod kol vpředu/vzadu | 1 540/1 540 mm |
Délka/šířka/výška | 4 775/1 820/1 605 mm |
Naměřené hodnoty
Zrychlení z 0 na 100 km/h |
Číslo měření | Čas v s. |
1 | 9,86 |
2 | 10,26 |
3 | 10,11 |
Průměr | 10,077 |
Pružnost | |
60 – 100 km/h | |
Aut. | 6,45 s |
Man. | 5,85 s |
| |
80 – 120 km/h | |
Aut. | 11,25 s |
Man. | 10,91 s |
Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.
Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.
Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ