Vloni v Paříži se představila nová generace Subaru Outback. Stojí v kombinaci s třílitrovým boxerem za hřích?
Kapitoly článku:
- Úvod, Evropan každým coulem, Evropský luxus
- Třílitrový šestiválec, Nízké těžiště, Brzdy na jedničku, Komunikativní řízení, Rychlé řazení
- Radost na silnici, opatrnost v terénu, Naměřená dynamika, Závěr a cena, Technické parametry
- Kompletní fotogalerie
Japonský specialista na 4x4 představil první generaci lehké terénní verze modelu Legacy Wagon již v roce 1997. Tehdy si všiml mezery na trhu a představilo první generaci Outbacku na podvozku Legacy Wagon. Oba vozy se nelišily v ničem jiném než v mohutnějších plastech a zvýšeném podvozku u Outbacku. Úspěch vozu s dvaapůllitrovým čtyřválcem pod kapotou vedl již v následujícím roce k představení nové generace souběžně s Legacy. Pod kapotou se také poprvé objevil třílitrový šestiválec. V roce 2002 následoval facelift, vydávaný za novou generaci, ale ta se představila teprve v roce 2003 , kdy se objevil skutečný Outback, zbavený jména Legacy. Není od věci připomenout si, že úspěch Outbacku žárlivě sledovalo i švédské Volvo, které teprve v roce 2000 představilo první V70 CrossCountry a trvalo další dva roky, než jej přejmenovalo na XC70.
Poslední generace Outbacku se představila vloni na podzim, mz jsme jej mohli vzykoušet letos. Jaký je Outback s rokem výroby 2007?
Evropan každým coulem
Oproti předchozí generaci Outback ještě více zkrásněl a zevropštěl. Nejvíce se tak dnes podobá Audi A6 Allroad, které je také jeho úhlavním konkurentem. Oproti němu přináší jemnou eleganci s čistými konturami i pár agresivními detaily. Outback budete vnímat podle toho, co z toho spatříte jako první a jakou budete mít právě náladu.
Příď vozu se podařilo ještě více zharmonizovat, typická přední maska Subaru příjemně ladí s rozměrnými předními světloměty a mohutnou přední kapotou s výraznými, ale čistými prolisy. Přední světlomety si zachovaly výrazné půlkruhy do předního nárazníku, které dělají Outback a Legacy jedinečnými. S nimi pak ladí mohutný přední nárazník a kulaté přední mlhovky ve spodní nelakované části nárazníku. Vnější zpětná zrcátka pak nesou dnes tolik obligátní integrované postranní ukazatele směru.
Profil Outbacku je stíhlejší než zmíněný Allroad od Audi a působí vyváženým dojmem. Spodní část karosérie je masivnější, zatímco plošné bezrámové prosklení kabiny dodává Outbacku lehkost, černé rámování pak agresivitu. Konečně zádi dominují výrazně do boku protažené sdružené svítilny. Působivá sedmnáctipalcová litá kola obouvají silniční pneumatiky o rozměrech 215/55. To usvědčuje Outback z faktu, že je v terénu pouze na výletu, nikoliv doma.
Designérský koncert pokračuje i na zádi, Výrazné prosklení víka zavazadelníku s černými sloupky je působivé, stejně jako masivní nárazník s výrazným vykrojením pro páté dveře nebo výrazná diodová couvací světla v pátých dveřích. Dynamiku dokresluje výrazní střešní spoiler na horní hraně pátých dveří nebo spodní nelakovaná hrana zadního nárazníku s dvojicí koncovek výfuku. Třešničkou pak je chromování, které se nevyhnulo masce ani pátým dveřím, které rovněž nesou znak Souhvězdí Plejád, logo automobilky Subaru.
Co se tedy změnilo oproti předchozí generaci? Vesměs se jedná o detaily, vypilování již tak krásného designu, který se mi líbí dnes a myslím, že se mi bude líbit i za deset let.
Evropský luxus
Při nastupování se nedotýkejte rámu oken. Zatímco u většiny automobilů na našem trhu lze dveře elegantně zavřít zvenku dotekem rámu oken, u bezrámových dveří Outbacku se dotknete samotného skla. Hned při nastupování vám do oka padne propracované těsnění bezrámových dveří, které v oblasti skel překvapivě dobře tlumí hluk zvenku. To se mimochodem stalo kamenem úrazu u luxusního Citroënu C6, kde kvůli této koncepci vznikal dodatečný aerodynamický hluk, vnikající do kabiny k posádce. To se Subaru díky desítkám let zkušeností s touto koncepcí nestane.
Nastupování je pohodlné a cestující na předních i zadních sedadlech čeká spousta místa, jen dozadu by si neměli sedat dvoumetroví pasažéři, kterým bude těsno kolem hlavy. Luxus interiéru vytvářejí kvalitní černá kůže a tvrdší plasty v kombinaci s chromovanými prvky a imitací hliníku.
Sportovní volant značky Momo je potažen kůží a vybaven ovládáním tempomatu a audiosoustavy. Padne příjemně do ruky a dotváří tak vynikající ergonomii palubní desky. Hned pod volantem přibyly páčky sekvenčního řazení, což je u Outbacku vítaná novinka. Přístrojový štít doplňuje barevný displej palubního počítače ve středu horní části palubní desky, obklopený výdechy klimatizace. Středová konzola obsahuje ovládání audiosoustavy a klimatizace.
Automatická převodovka umožňuje jízdu v běžném, sportovním a ostrém sportovním režimu, nebo manuální řazení pěti rychlostních stupňů, případně sekvenční řazení pod volantem. Na panel voliče převodovky navazuje středový tunel s odkládacími prostory pro nápoje a drobné předměty, který ideálně zakončuje pohodlná loketní opěrka s prostornou schránkou. Ještě jedna novinka se udála u voliče SI Drive, tedy automatické převodovky. Na rozdíl od předchozí generace máte k dispozici tři jízdní režimy, ale k těm až později.
Pro lepší jízdní pohodu je Outback vybaven rozměrným střešním oknem, které zasahuje téměř nad cestující na zadních sedadlech. Díky větrnému štítu střešního okna není problém užívat si slunce a čerstvého vzduchu i ve vyšší rychlosti.
Prostorný zavazadlový prostor má základní objem 459 litrů a při sklopených zadních sedlech až 1 628 litrů. Oceníte na něm využitelnost a prostornost, podlaha je zcela rovná, pod ní se nachází rezervní kolo s povinnou výbavou a nářadím. Sklopíte-li opěradla zadních sedadel, vznikne takřka rovná ložná plocha, což oceníte při stěhování.
Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.
Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.
Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ