Kapitoly článku:
S naftou kultivovaně kupředu
Outback je v Česku k dispozici s benzinovou čtyřválcovou 2,5 l SOHC s protiběžnými písty, která může být spojena s šestirychlostní manuálně řazenou převodovkou, nebo bezestupňovou převodovkou Lineartronic (od té si automobilka slibuje nižší emise a spotřebu paliva srovnatelnou s atmosférickým dvoulitrem). Vrchol nabídky tvoří zážehový šestiválec o objemu 3,6 litru, který známe z modelu Tribeca (v Outbacku však prodělal řadu změn). Příznivcům vznětových motorů je tak logicky přichystán dvoulitrový vznětový Boxer, který japonská automobilka montuje do menší Imprezy i Forestera.
Dieselové srdce v podobě boxeru jsem již několikrát chválil. A jinak tomu nebude ani dnes, mezi naftovými čtyřválci stojí vysoko. Ve spojení s šestistupňovou manuální převodovkou je využitelný potenciál této pohonné jednotky ještě vyšší (třetí generace se musela spokojit pouze s pětikvaltem). Motor je uložen společně s převodovkou na kolébkovém rámu, který zaručuje vyšší úroveň pohodlí, vyšší bezpečnost a lepší jízdní výkony (opěrná část rámu tlumí vibrace zejména při volnoběhu).
Do interiéru pronikají jen omezené vibrace a o přítomnost dieselu pod kapotou informuje jen přijatelný klapot. Jedině při studeném startu proniká do kabiny intenzivněji, po zahřátí ale agregát ztichne. Dvoulitr s Outbackem nemá až tak mnoho práce a poskytuje mu přijatelnou dynamiku, na stovku dokáže zrychlit pod 10 sekund. Neztratí se ani v dálničním provozu, i když maximální rychlost pod 200 km/h z něj zrovna štiku dálnic nedělá. Oceníte tak především slušnou pružnost, celou dobu na dálnici můžete jet na šestku, zrychlení ke 160 km/h nečiní vozu žádný problém. To je také ideální cestovní rychlost na kvalitním povrchu, v Česku dovolených sto-třicet vám přijde být jako devadesátka v jiném voze (motor točí například při tachometrových 140 km/h na šestý rychlostní stupeň jen 2500 ot./min.), veškeré zvukové projevy jsou v tu chvíli ještě velmi upozaděné.
U čerpací stanice je hej
Jak už to bývá, s dvoulitrovým dieselem si pŕíliš nesjedete, o to větší ale zaslouží poklonu za příznivou spotřebu paliva. Hlavní město se mi v noční hodinách podařilo přejet od severu k jihu a zpět za úžasných 4,4 l/100 km. Při plném obsazení si na trase Praha-Brno-Mikulov a zpět řekl dvoulitrový diesel o přísun 7,1 l/100 km, přičemž vůz byl obsazen pěti dospělými a jejich zavazadly, přičemž cestovní rychlost se na dálnici pohybovala kolem 160 km/h. Při dodržování rychlostních limitů se mi totožnou trasu podařilo zdolat za nějakých 5,5 litru na sto, což je vzhledem k robustnosti vozu a pohonu všech kol obdivuhodná hodnota.
Pro čtyřválce s manuální převodovkou je určen systém spojující centrální diferenciál s kuželovými koly se základním rozdělením hnacího momentu v poměru 50:50 a viskózní spojkou (u verze s šestiválcem je hnací moment rozdělován pomocí planetového převodu mezi přední a zadní nápravu v poměru 45:55, u zážehového čtyřválce 2,5i je výkon přerozdělován v závislosti na aktuální potřebě mezi přední a zadní nápravu).
Jako v bavlnce
Podvozek je velmi komfortně laděn a poskytuje vysoký komfort. Na jedničku s hvězdičkou tak zdolává neduhy českých silnic. Bravurně zvládá betonový úsek naší nejdelší dálnice spojující Prahu s Brnem. Podvozku svědčí i polní cesty a lehký terén ve kterém se snaží i za pomocí 60 % pneumatik zdolávat výmoly či jiné nástrahy.
Outbacku nedělají problémy rychle projížděné kroucené pasáže, horizonty či špatně klopené zatáčky. V lehkém terénu se neztratí ani přes absenci redukční převodovky (k dieselu se nedávala ani v předchozí generaci). Na poměry dnešních SUV a allroadů dokáže Outback i přes komfortní nastavení stále hodně, největším limitem se nakonec ukázal nedostatečný přechodový úhel daný prodloužením rozvoru.
Třešinkou na dortu je tak tradiční pomocník pro rozjezd do/z kopců. Mezi doslova ukázkové schopnosti patří držení přímého směru a ochota měnit směr. Jediná výtka z mé strany tak směřuje k cestování vysokými rychlostmi, kdy od nějakých sto-sedmdesáti začíná karoserie v táhlých zatáčkách ujíždět do stran a řidič ztrácí pocit jistoty a nadvlády nad vozem. Zdolávat maximálkou rozbitou a kroucenou D1 proto není dobrý nápad. Přece jen Outback stojí 200 mm nad vozovkou a pod vůz se dostává příliš mnoho vzduchu, což zajisté zvyšuje i hlučnost. Jinak je Outback skvěle řiditelným vozem, který na limitu přechází v snadno kontrolovatelný smyk.
Diesel nedělá jízdním vlastnostem čáru přes rozpočet. Oproti jiným vozům není přední náprava příliš zatěžována a Outback je agilním vozem, který se velmi lehce řídí. Hřebenové řízení dostalo elektrický posilovač, a tak ztratilo trochu ze zpětné vazby. Řazení manuální šestirychlostní převodovky funguje naprosto výborně. Dráhy jsou krátké a přesné. Jen samotné řazení vyžaduje občas více síly. K brzdám nemám připomínek.
Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.
Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.
Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ