191
Fotogalerie

Test Subaru Legacy/Outback: diesel vs. LPG, 2012 vs. 2013...

Kapitoly článku:


Okénko pro historiky

Model Legacy kraloval nabídce japonské automobilky Subaru od roku 1989 a až prakticky nedávno tuto štafetu svým způsobem převzal typ Subaru Tribeca. Legacy je stále exotem, jenž však patří k nejspolehlivějším osobním automobilům světa. Vyznačuje se samozřejmě prvky typickými pro vozy Subaru, produkty koncernu Fuji Heavy Industry.

Pod kapotou mu proto tepe podélně uložený čtyřválec s protiběžnými písty a permanentně jsou poháněna všechna čtyři kola. Legacy bylo výrazně modernizováno teprve pro rok 1999. Při modernizaci tehdy vůz dostal novou víceprvkovou, prostorově úspornou zadní nápravu uloženou v pomocném rámu, změn doznaly i motory. Nové hlavy válců se dočkaly například svíčky umístěné přímo nad středem spalovacího prostoru, což mělo za důsledek lepší průběh spalovacího procesu spojený se snížením spotřeby a hlučnosti.

Outback se poprvé objevil v roce 1997 jako varianta modelu Legacy, jež se od provedení Kombi lišilo jinými nárazníky, plastovým obložením boků a spodní části bočních dveří a vyšší světlou výškou. Legacy bylo vždy k dispozici také jako klasický čtyřdveřový sedan. Řada Legacy včetně odvozené „soft roadové“ verze Outback si zachovává i v páté, v roce 2009 představené generaci řadu specifických prvků, nicméně jiným se pod tlakem doby zpronevěřila.

Motor s protiběžnými písty typu „boxer“ i pohon všech kol pochopitelně zůstaly, ale třeba o bezrámová okenní skla přišla. V porovnání s generací čtvrtou Outback citelně narostl do všech stran a jeho povaha se posunula blíže ke skutečným SUV, přičemž značka Subaru dosud nazývala Outback prvním vozem třídy SUW, tedy Sport Utility Wagon. Dnes má Outback (oproti předchůdci povyrostl do výšky o 60 mm) blíže k Foresteru než k běžnému cestovnímu kombíku.

Novinky MY2013

Jak jsem naznačil výše, facelift pro modelový rok 2013, jímž se vyznačoval vínový vůz s dieselovým motorem, je prakticky identický pro Legacy i Outback, přičemž pro Outback je specifickou novinkou upravený přední nárazník, v němž se vrací velké kruhové mlhovky. Samozřejmostí jsou upravené čalounické a obkladové materiály (například obklady středové konzole a částí volantu jsou matově černé, nikoli stříbřité).

P1130748.JPGP1130754.JPGP1130756.JPGP1140400.JPGP1140428.JPGP1140430.JPG
Modifikace modelového roku 2013 jsou na první pohled patrné zvláště při pohledu na přední část vozů

Nové jsou také páčky pod volantem a moderní audiosystém s navigací, dotykovým displejem a velmi dobrým zvukem. Displej má KONEČNĚ kvalitní rozlišení (žádné „tamagoči“ jako u Subaru Legacy 3,0R IV!), je přehledný a sláva! KONEČNĚ komunikuje v češtině! Tedy skoro vždy, třeba hlasové ovládání naši mateřštinu nepodporuje. Většina řidičů ocení, že Subaru u nového Legacy/Outback KONEČNĚ standardně uplatnilo trojklik blinkrů.

Nový přístrojový štít (od výbavy Comfort) nese na svém středu barevný monitor s kvalitním rozlišením, jenž bohužel zobrazuje pouze úzké spektrum informací omezené na ekonoměr, počítadla ujeté vzdálenosti a zařazený rychlostní stupeň. Díky tomu se ale naštěstí do levé části štítu vrátil teploměr chladicí kapaliny (dosud tam trůnil ekonoměr).

P1130807.JPGP1130735.JPGP1130804.JPGP1130805.JPGP1140371.JPGP1140379.JPGP1140365.JPGP1140367.JPG
Změnilo se uspořádání přístrojů, středové konzole i páček pod volentem

Nový motor a přesněji vedený podvozek

Pokud si myslíte, že na kvalitním displeji před řidičem uvidíte hodnoty palubního počítače nebo pokyny navigace, jste na omylu: vlevo na volantu je trojice tlačítek, jimiž lze ve štítu pouze odkrývat a skrývat dobu jízdy a za klidu navíc nastavovat jazyk a uvítací obrazovku. To je vše. Nejzákladnější údaje o průměrné spotřebě a dojezdu najdete opět v předpotopní kapličce uprostřed palubní desky a listuje se mezi nimi kolíčkem přímo v přístrojovém štítu.

P1130798.JPGP1130810.JPGP1130806.JPGP1140362.JPGP1140382.JPGP1140372.JPG
Tlačítko parkovací brzdy se pro rok 2013 přesunulo na středovou konzoli. Přístrojový štít působí modernějším dojmem, ale displej skromného palubního počítače zůstává v kapličce uprostřed palubní desky

Tlačítko elektrické parkovací brzdy bylo přesunuto z levé části palubní desky na poněkud dostupnější místo za řadicí pákou, takže také panýlek vlevo od volantu byl upraven. Změnila se rovněž paleta odstínů laků karoserie a stylů litých kol, nové jsou užší přední světlomety a maska chladiče. Po technické stránce stojí za zmínku hlavně zavedení již výše zmíněného, zcela nového motoru 2,5i (FB25), který je mimochodem v pořadí teprve třetí generací zážehového „boxeru“ Subaru.

Zapomenout nesmíme ani na druhou generaci bezstupňové převodovky Lineartronic (CVT) adaptovanou z modelů Subaru XV CVT a Impreza a nově odladěné závěsy kol pro přesnější vedení vozu, posílenou stabilitu jízdy a zvýšení komfortu cestování. Závěsy dostaly na obou nápravách tužší silentbloky, změnilo se nastavení pružin a tlumičů a přední zkrutný stabilizátor má o 1 mm větší průměr (nyní 24 mm).

P1130772.JPGP1130773.JPGP1130774.JPG
P1140423.JPGP1140425.JPGP1140424.JPG
Spodní okraje karoserie Outbacku nesou plastové obklady, jinak jsou stylistické odlišnosti Legacy Kombi a Outbacku minimální  

V novém modelovém roce došlo také na změny ve struktuře výbav. U Outbacku mizí nejlevnější verze Trend, na jehož místo nastupuje Active, přičemž celá sestava se posouvá o stupeň výše, když se špičkovou verzí stává nový stupeň Executice. U Legacy to bude ještě jednodušší: sedan je k mání v jediném provedení Comfort 2,0D za 839 000 Kč a kombi kromě něj nabídne také verzi Comfort 2,5i (výhradně s CVT a za cenu 869 000 Kč).

P1130818.JPGP1130832.JPGP1130833.JPGP1140327.JPGP1140324.JPGP1140332.JPG
V otázce trakce si vozy Legacy a Outback nezadají

Subaru

Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.

Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.

Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ

Doporučujeme

Články odjinud