Kapitoly článku:
Boxer Diesel aneb Obehraná revoluce pod kapotou
Když Subaru v roce 2007 představilo na autosalonu ve Frankfurtu historicky první naftový motor s koncepcí protiběžných pístů, byla to velká událost. Tedy alespoň pro Subaru, pro nějž stál moderní agregát osazený variabilním turbodmychadlem, systémem common-rail a filtrem pevných částic, na konci vývoje, který podle zástupců automobilky probíhal od roku 1999. Berme tato slova s rezervou, ostatně pro nás to bylo spíše úspěšné završení honby za vlakem, který Japoncům dávno začal ujíždět.
Ať tak či onak, pokud chtěla automobilka podpořit své prodeje v Evropě, těžko mohla udělat lepší krok. Inženýři od Subaru v podstatě předělali benzinový agregát s cílem nabídnout zákazníkům možnost tankovat do nádrže naftu, ale přitom maximálně zachovali charakter zážehových motorů. Podobný cíl je poněkud utopický, ale hodnocení pohonné jednotky 2,0 D je napříč všemi možnými recenzemi prakticky bez výjimky pozitivní. A ani mé hodnocení v případě Imprezy XV nebude výjimkou, jakkoli nekonečné nadšení z něj čišet nebude.
Naftový boxer se mi líbí, protože má vyvážený chod bez větších vibrací, protože si za své služby řekne maximálně osm litrů a protože se ve všem neprojevuje jako typický turbodiesel. Jistý turboefekt je zde sice patrný, ale zdaleka není tak významný. Také neplatí, že s přibývajícími otáčkami jeho zátah slábne. Motor se chová velmi podobně jako benzinoví sourozenci. Dokáže plynule táhnout ještě daleko za vrcholem výkonu.
Jednoznačně největším lákadlem je ale u dieselu spotřeba paliva. Impreza XV ukončila test s průměrem 6,8 l/100 km. Kdo by chtěl, může se bez větších problémů dostat i pod hranici šesti litrů (ve spojení s nádrží o objemu 60 litrů to znamená velmi slušný dojezd). Číslo to je zajímavé především z toho důvodu, že se nejedná o žádnou Green nebo Blue verzi, ale o zcela normální automobil disponující stálým pohonem všech kol.
Velkým zklamáním tohoto testu se stala šestistupňová manuální převodovka. Je sice velmi dobře odstupňovaná a má řadicí páku nemalých rozměrů, takže je dobře při ruce, ale má také velké rezervy co se týká přesnosti jejího pohybu v kulise. Takovým provedením za standardy své třídy zaostává a dokonce bych se odvážil tvrdit, že už i dříve odsuzovaný Renault dokáže být ve svých posledních modelech přesnější.
Čím horší, tím lepší
Obecně o Impreze platí, že čím je horší počasí, tím lépe se vůz na silnici cítí. Pro špatné adhezní podmínky jako by byl stvořen a zatímco ostatní řidiči mají orosená čela, vy si za volantem nepříznivé počasí užíváte. Může za to pohon všech kol označený u Subaru Symmetrical AWD. Symetrický je proto, že motor leží přesně v ose automobilu, výstupní hřídel je v ose automobilu a aby toho nebylo málo, výkon proudí na obě nápravy v základním poměru 50:50, tedy symetricky.
Mluvíme zde o stálém pohonu všech kol s klasickým mezinápravovým diferenciálem doplněným o viskózní spojku. Stejnou koncepci používají také sourozenci Forester, Outback a Legacy s manuální převodovkou. Mechanický systém s klasickým diferenciálem je léty prověřený a spolehlivý. Viskózní spojka zde figuruje jako uzávěrka. Do činnosti se zapojuje v případě, že jsou zjištěny rozdílné otáčky hnacích hřídelů jednotlivých náprav.
Na rozdíl od hojně užívaných spojek typu Haldex řidič nemusí čekat na okamžik, až se zadní náprava připojí, byť to může trvat seberychleji. V případě Imprezy proudí koně k oběma nápravám neustále a hlavně okamžitě. Na suchém asfaltu rozdíl poznáte jen těžko, ale když napadne pár centimetrů sněhu, je to patrné víc než dost. Při prudké akceleraci záď naznačí přetáčivý smyk, vůz se trochu zavlní a směle vyrazí kupředu.
Schopnosti pohonu všech kol by se určitě daly využít i v terénu, nebýt zmiňovaného detailu v podobě světlé výšky. Standardních 150 mm vám mimo silnice nedovolí prakticky vůbec nic. Kdo by se náhodou nechal zlákat vizáží crossoveru XV a vydal by se do přírody, hodně rychle narazí na překážku, která se pro něj stane nepřekonatelná a která ho v lepším případě připraví o nějaký ten příplatkový plast. Do žádného (ani lehkého) terénu tento automobil zkrátka nepatří.
Jeho pravým revírem jsou silnice. Na nich to je stará dobrá Impreza. Její jisté vlastnosti (neplynou pouze z výhod symetricky děleného pohonu všech kol) byly pro nadcházející modelový rok ještě dále posíleny. Jak na přední, tak na zadní nápravě najdeme nové, tužší tlumiče a zadní stabilizátor navíc dostal o jeden milimetr větší průměr (aktuálně je jeho průměr 16 mm). Nevypadá to sice na žádné radikální novinky, ale v praxi se tyto záležitosti projevují velmi pozitivně. A to i přes fakt, že je Impreza stále zaměřena více na pohodlí posádky, takže se v zatáčkách často nakloní víc než bych čekal. Řidičem zvolené stopy se ale drží nadprůměrně a k tomu, abyste ji rozhodili, potřebujete buď kluzký povrch, nebo hodně odvahy.
Slova „čím horší, tím lepší“ navíc u Imprezy platí ještě pro jinou věc než počasí - kvalitu silnice. Zatímco na dobrém povrchu nejsou jízdní vlastnosti vozu nijak mimořádné a lecjakému řidiči zvyklému na tvrdší podvozky by kvůli větším náklonům karoserie mohly připadat i nepřesvědčivé, s horšící se kvalitou vozovky akcie Imprezy prudce stoupají. Podvozek báječně kopíruje i velmi rozbitý povrch a kde v jiném autě trpíte, u Imprezy jako byste o ničem špatném nevěděli. Až se letošní jaro zeptá, co silničáři dělali v zimě (opravování silnic to soudě dle současného stavu komunikací rozhodně není), budete se v Impreze jen usmívat. Ani jí sice povrch po rozbořených cestách určitě nesvědčí, nedává to ale praktcky vůbec znát...
Ve výsledku si tak řidič za volantem užije docela hodně zábavy prakticky kdekoli. Ano, jedná se o crossover, který má naftový motor, to ale na daném faktu nic nemění. Poloha za volantem je výborná a hlavně řízení je komunikativní. Když si vzpomenu na zážitky nasbírané ve vrcholné verzi STI, musím konstatovat, že právě řízení mají všechny Imprezy podobné. XV samozřejmě nemá zdaleka tak tuhý posilovač.
Kromě zábavného svezení na okreskách dokáže dieselová Impreza dobře plnit také roli dopravního prostředku na dlouhé vzdálenosti. Na dálnicích je možné díky dlouhé šestce pohodlně cestovat obligátní rychlostí 130 km/h, kdo by hodně spěchal, ten se může rozjet až 203 km/h. Jen pro zajímavost dodám, že se maximální rychlost zřejmě v důsledku vyššího aerodynamického odporu vzduchu snížila o 2 km/h. „Neterénní“ verze dokážou uhánět rychlostí až 205 km/h.
Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.
Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.
Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ