Test Subaru Impreza XV 2,0 D: japonský skaut

85 komentářů

LM
15. ledna • 1:58

Mám Imprezu combi z r. 2002 a těším se, až ji obměním za model XV. V zimě na za prudkého deště je Imreza prostě nepřekonatelná.

pietro7
6. února • 21:18

mohol by tu niekto vysvetliť prečo má audi A4 allroad 2,0 tfsi výkon 155 kW (211 koní) a subaru outback, ktorý má 2,5 litrový benzínový motor (16 ventilov), má výkon len 123 kW (167 koní). a to subaru má pohotovostnú hmotnosť 1493 kg a audi má pohotovostnú hmotnosť 1690 kg, čiže je zhruba o 200 kg ťažšie (samozrejme závisí od výbavy). subaru má samozrejme aj vyššiu spotrebu. čiže: objemnejší motor, nižšia váha, vyššia spotreba a nižší výkon?

Honza
11. února • 15:59

Srovnáváte jablka s hruškami totiž přeplňovaný dvoulitr a atmosférický dvouapůllitr. A rozdíl ve spotřebě 8,1 vs. 8,4 bych tedy rozhodně nenazval jako Vy větou: "Subaru má samozřejmě aj vyššiu spotrebu". Jsou to papírové hodnoty a co si budeme povídat, turbomotory vždycky jezdí v běžném provozu za víc než na papíře. Srovnání obou aut dává smysl u verzí 2.0TDI 105 kW a 2.0D 110 kW. Spotřeba je v tu chvíli na podobném výkonu 6,2 vs. 6,4 l/100 km, zrychlení 10,3 vs. 9,7 a max. rychlost 200 vs. 195.

pietro7
11. února • 18:07

vďaka, nie som odborník, to turbo mi neprišlo na um

tony
6. ledna • 23:07

Jsem se musel podivat na kalendar, jak se mi ten design zda omsely ...

chytrak
5. ledna • 18:32

Dokáže mi někdo říct, proč bych si měl koupit toto za ty hrozné peníze an třeba Suzuki SX4? A ušetřit pěknej balík.
Nebo yeti, to je daleko užitečnější a schopnější auto za podpbný peníze tak proč proboha tohle?
Tohle subaru mi přijde uplně zbytečný. :-(

Dom
6. ledna • 8:28

... i mně :-(

Dom
5. ledna • 16:53

K té diskuzi o subaru AWD přidám vlastní zkušenost. Jezdil jsem Foresterem, mám teď Tiguan.
V článku se píše, že v zimě poznáte rozdíl a v létě ne.. kdo tohle psal a jak na to přišel? je to přesně naopak. V zimě, když má auto klouzat, tak tomu umí dostatečně rychle zabránit i elektronika. Tiguan se taky rozjede na jedno kolo a taky umí na ledě "hrabat" všema čtyřma. S tou elektronikou je na sněhu daleko jistější, jak Forester, ale není tak zábavný - nejde do smyku tak lehce. Moje žena jásá, já ne... po cestě na dovolenou s dětma jásám taky.
Ale na asfaltu se ten mezinápravovej diff projeví hodně... Haldex 4 tiguanu je super, Subaru je lepší. Kdo trochu projede zatáčky v tempu a cítí s autem, před haldexem smekne, ale Subaru bez automatu je prostě o poznání lepší.A k té zástavbě "symetrical". Je mi to jedno. pro mě to má následující dopad:
- výmněna svíček těžkej problém u některých motor ven
- výměna vstřikovače na D = motor ven
- výměna spojky na všech = motor venuf na servis je Subaru opravdu šílený...

ASF
5. ledna • 23:29

Sviecky sa menia po 120 000 KM a maju na to pripravok / na motoroch s jednou vackou to vymenim aj sam /.
Diesel ano, zial, preto nechcem.
Spojku som dal menit / vlastne ani nie kvoli spojke, ale pre lozisko /, nie nemusel ist von motor, bol som pri oprave /2,5 Outback/ po tusim 260 000 Km / 500 € vratane vymeny oleja v prevodvke, megano, spojka, loziska /.
No neviem, aj ked sa to zda ze niektore veci su komlikovaniejsie, zas je to kvalitne a komplikovanejsie veci maju dlhsiu zivotnost ako u inych znaciek.
Ano Subaru je auto co zmeni jazdu z A do B na zabavu, ak sofer chce. To ine znacky nevedia, tam je to len bezne vozenie. A ja uprednostnujem ostrejsiu jazdu, nie rychlu ale som tam rychlejsi kde iny brzdia. A este ktore kombi utiahne 2 t prives a nielen na asfalte. A este sa nekradne.

Pilot
5. ledna • 23:25

.. v podstatě souhlas ... až na jednu věc ..S Haldexem se na válečkách jedním kolem nevytáhneš ikdyby ses rozkrájel ... vím že jsi to asi na válečkách nezkoušel, v reálu se tak jevit může. Ono v podstatě ta situce na válečkách se v podstatě v reálu nevyskytuje ... i na tom ledě máš řekl bych o dost více adheze než na válečkách .... proto se může jevit že se jedním kolem vytáhneš ...Nicměně Haldex má jednu výhodu ... a to že pokud se spojka sepne uplně, tak jsou nápravy spojeny napevno, čili jakoby zamčený mezinápravák. Ale to je tak asi vše .. protože zbylé diferáky jsou otevřené ....

mitom
4. ledna • 10:58

opravdu žasnu že i subaru musí začít vyrábět takovéto skvosty aby uspokojila tužby všech zákazníků. Už to že impreza byla dříve velice pěkné auto a nyní vypadá slušně řečeno takhle... to ale koukám nestačí a je třeba při poměrně sportovní světlé výšce auto takhle zjuniorovat. Ták a impreza má plasty tím je asi víc do terénu, ale verdikt je že octavie vypadá líp a tím i líp jezdí ostatně subaru je předražené a není to fau-vé kvalita pravil čech a šel koupit další škodovku...

Kolemjdoucí
4. ledna • 9:57
Pilot
5. ledna • 15:52

jj .. už jsem viděl předím ... vitěz poněkud překvapil ..Byť bych řekl že ten redaktor měl v srdičku Subko ... Ale nevím, jestli ty časovky jsou objektivní pokud to jede jen jednou s každým autem ... vždyť stačí si jen trochu jinak blběji najet do zatačky a hned mám se stejným autem uplně jiné časy ... Kdyby tak to třeba odjelo 10 lidí v každém autě 10× tak bych to bral jako už do nějké míry relevantní ... ale takto nevím no ... I na tom ledě nevím ... nebo přetahovaná ... je to spíše o pneu... měli by je mít na všech autech stejné ... ale o tom se vůbec nezmínili ...

ggg
3. ledna • 11:05

to je hnus tohleto subaru, a ty zadní světla panečku....!!!

Petr
3. ledna • 15:32

Opravdu hodnotny pripsevek. Tak jsi se nam tady vyzvracel a ted uz tahni dal...

Marek
3. ledna • 16:25

Mám dojem, že symetrical znamená všechny součásti pohonu v jedné ose, uprostřed auta. Nic není napříč, ani vlevo, ani vpravo. Se systémem distribuce točivého momentu na kola, to namá co dělat.
Opravdu 99% situací zvládne i O1 s Haldexem, ovšem ne tak bravurně, rychle a jistě.
Pokud se napíše, že to zvládne i jiné auto, je to fakt, na ocenění vlastností Subaru, je potřeba taky trochu řidičského nadšení.

ASF
4. ledna • 9:16

Presne to znamena symetrical, jeden z mala co to vie. Aj ked zaklany model s mechanick. prevod. a benzinom/ teraz aj nafta/ ma rozdelenie 50:50 co si potom mylia ze to tak je u vsetkych verziach SUBARU. SUBARU montuje viac verzii pohonu 4x4 a najvyvazenejsi je momentalne VTD s ESP / myslene aj do narocnejsich podmienok / nie na extra rychlu jazdu /.
Haldex nikdy nezvladne to co SAWD. A pri O1 bol Haldex skor na obiaz ako na jazdu. Mozem tvrdit ze bol dost nebezpecny, zlast pre majitelov co im bolo v predajny SKODOVKY vsugerovane tym casto spominanim marketingom, ze maju 4x4 a podla toho sa aj majitelia spravali na cestach, necestach a ked doslo k problemom, tak ved ja mam 4x4 ako v SUBARU. Stacilo malo a O1 bolo vyhodene do priekopy, alebo skoncilo s podkodenou spojkou, ozubenim, prevodovkou.

Pilot
2. ledna • 21:23

.. autor to dobře vysvětlil co to znamená, ale přeci jen ještě menší dopnění ..Symetrický pohon také znamená že výkon je na kola dodáván symetricky. Nemyslím teď rozdělení 50:50 to v podstatě má i Haldex, a jeho změna není na diferáku nic převratného, ale že se pohon chová symetricky. Tzn. že žádná náprava není při rozdělování momentu není nijak zvýhodněna nebo omezena, což například u Haldexu neplatí. Geniální u Subaru je systém VTD, u kterého se všechny kola chovají "symetricky" ... tzn. že i pokud máte všechny tři kola na ledu, tj. s nulovou adhezí tak se za to jediné vytáhnete ... Třeba audi má aktivní zadní diferenciál, ale nejsem si jistý jestli se dokáže vytáhout jediným LIBOVONÝM kolem tak jako Subaru ... to je ta symetričnost ... nezáleží která náprava, potažno kolo u VTD, nemá trakci .... porostě vyjedete tím co trakci má ... to je ta symetričnost ..

xxx
2. ledna • 22:29

Tzn. že žádná náprava není při rozdělování momentu není nijak zvýhodněna nebo omezena
?!?!
jako nedavny dlouholety subarista tvrdim, ze to neni pravda
se situaci, ze budou vsechna tri kola na ledu taky nesouhlasim, mozna tak ze kdyz budou tri kola na ledu :-D

Pilot
2. ledna • 23:10

... ze situace třech kol na ledu a jen jediné s trakcí, se dokážete vyhrabat jedine s VTD ... které umí přidělit moment na jediné kolo ... Klasické "Continuous AWD" to neumí ... nicméně není rozdíl pokud budete jen předkem, nebo zadkem bez trakce ... tak vyjedete ... a to je ta symetrie kterou mám namysli ... s jinými pohony 4×4 by jste nevyjel ... viz první video ...

MLASKAC
3. ledna • 1:27

Jediné pravdivé je PR je že subaru poctivý pohon vydržel nejdéle. Audi jde do kopru s aktivním diferenciálem honosně nazývaným sportovním. Ano systém se v 80 procentech chová lépe než quatro IV a V generace ale v těch zbývajících 20 propadá. To co popisujete jako lahůdku a finesu Subaru měl můj 10 let starý Jeep ve své quadra drive II také a v extrémních případech byl rozdíl sakra znát (quattro to skutečně strčilo do kapsy). Marketing Subaru ale už netlačí do světa informaci že u levnějších modelů (viz video z legacy) si o tomto podvozku můžete pouze zdát. Výskyt čistého VTD mezi prodanými auty není nijak markantní.

Ano subo dá většinu konkurence v extrémních případech do kapsy, nicméně jako člověk s dlouhodobou (byť ná závodní) zkušeností nevidím pro běžné situaci tento rozdíl jako nijak extrémní. Na běžné hory a dálnice téměř bez vyjímky postačí quattro,qdII, SymAWD stejně dobře a v rozumných rychlostech všechny MODERNÍ připojitelné systémy bez ztráty kytičky. Pokud už dojde na lámání chleba je to vždy chyba řidiče (přecenění), např hluboký sníh nebo čistý led. Forester označovaný za pracanta, no budiž. Většina SUV resp OFF má od výroby nebo dodatečně montované uzávěrky všech diferáků a Vámi popisovanou situaci to pohodlně řeší. LOCK všech uzávěrek je právě pro krátkodobé pomalé vyřešení nějaké extremní situace. narozdíl od VTD je ovšem v terénu plně čitelné. Jak se auto chová při plně zamknutých uzávěrkách nenahradí žádná aktivní nebo připojitelný systém. Váhy vozidel a točivé momenty jsou tak veliké že proti tvrdým uzávěrkám to nemá šanci. Myslím že subaru je opustilo tak před 6ti lety a to ještě jen u vybraných modelů. Nejsem technik ale nechápu co je na tom tak složitého, ano chápu že differenciál stařičkého jeepa wj je asi konstrukčně jednoduší než v nejnovější A8/R8 (včetně aktivního) ale i tak tento segment aut postupně mizí (bohužel).

Pilot
3. ledna • 8:10

... vpodstatě se vším souhlasím .. :)Jen nechápu, proč tolik povyku ... žádné PR netlačím a ani jej vpodstatě neznám, vskutku jsem vlatně nikdy nečetl žádné propagační materiály Subaru .. Prostě jsem se jen zamyslel na významem "symetrický" ....

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Dr.S
3. ledna • 13:59

myslím, že k tomu symetrical AWD je ještě potřeba i samosvorný diferencial vzadu ev. i ve předu. A to určitě nemá každé subaru!! Ja mám WRX a to má zadní samosvor. STI má myslím i přední. Bez toho jsou tři kola na ledu uplně stejné jako ve škodovce (které by mohlo pomoct nejaké přibržďování protáčejíciho se kola) - nehne se to a budou prokluzovat.

Pilot
3. ledna • 15:06

Né tak s VTD ... Mrkni na toto video: youtu.be ... Ano .. VTD má stejný systém jako STi ...

Pilot
3. ledna • 15:07

.. VTD ovšem jen s automatem ... v STi manuál ..

Dr.S
4. ledna • 10:22

to je sice pěkné video ale proč tam najednou namísto Forestra dali Legacy 2,5 GT Limited. Predpokládám že to bude tím že forester XT NEMA samosvorné diferencialy ani ve predu a asi ani v vzadu => to je video ktere musi dokazat ze symetrical AWD je ze vsech nejlepsi. Stejne se nenachazi ve vsech subaru stejny system AWD, tech systemu je nekolik a kazdy by v tomto testu dopadl jinak. (viskozni spojka, VTD, DCCD) - www.subaruclub.cz ...

Pilot
4. ledna • 21:52

.. no máš pravdu .. není v tom žádna magie ..Samozřejmě to video propaguje Subaru a proto že ten Forester nemá VTD tak by dopadl stejně jako ten Passat ... nicmeně jen to jen velmi uzký test .. takže výhoda mezinápravové otevřeného diferáku s vizkozkou se tady smazává ... byť v reálu je to úplně něco jiného .. Ano Legacy má VTD proto testem jako jediné projde ... a je to logické. Např. Audi na svém propagačním videu zase na tu sjezdovku nedalo Subaru .. proč snad netřeba vysvětlovat.youtu.be ...

ASF
4. ledna • 12:34

Nechapem co myslis tym najednou tam dali LEGACY GT.
Ved ten FORESTER fungoval, tak ako fungovalo aj LEGACY. Len rozdiel je, ze Forester uzamkol vsetko naraz / viac urceny do terenu/ a LEGACY regulovalo rozdelenie vykonu / viac urcene na cesty /. Za to ostatny tam bol na hambu. Zvlast tem VW. Ak by tam dali akekolkvek SUBO. tak kazde by fungovalo.
ANO SAWD je najlepsi, ked sa porovnavaju osobne auta a dokonca ma lepsi system ako mnohe terenne sa tvariace auta. Samozrejme ze ma niekolko pohonov a to je podstata SUBO, ze pre kazde zameranie auta da iny system, ale na rozdiel od Haldexu a jemu podobne syst. je kazdy u SUBO funkcny, aj ked VTD je na z nich najlepsi.

Dr.S
4. ledna • 17:03

No asi proto najednou, protoze nejdrive kdyz potrebovali ukazat ze Forester vyjede kdyz ma 2 kola na ledu tak to zvladnul bez problemu ( stejne jako VW) ale pak kdyz ukazovali ze ma trakci jen jedno jedine kolo tak Forester by zustal viset stejne (mozna hure) jako VW jelikoz neumi uzavrit zadny diferencial na naprave => protaceli by se mu kola stejne jako VW kdyz to dali na predek. Legacy predpokladam (nevim to, nemam info o tomto typu) ze ma nejakym zpusobem uzaviratelny diferencial ve predu i v zadu ( a samozrejme VTD nebo mezinapravovou viskozni spojku)

ASF
4. ledna • 23:20

Forester ma uzavierku vzadu, kazdy, kazdy model s mechanickou prevodovkou. A ma aj medzi napravovu uzavierku s mechanickou prevodovkou. Krasne to vidiet ako to funguje na tom videu, tak nechapem o com tu tocite. V terene je to to najlepsie co moze byt.
VW za to funguje tak ako sa to nema, ked ma tahat predok tak ide zadok a naopak, kasne to tam vidiet.
Jaj ved to nema zmysel tu nieco vysvetlovat, treba ist na zraz,kupit si Subo, ist k predajcovi na testovanie, alebo si pozriet funkcny prierez a pochopite ze je to funkcne na rozdiel napriklad toho natoceneho VW.
www.youtube.com ...
www.youtube.com ...
www.youtube.com ...
www.youtube.com ...

Pilot
4. ledna • 21:55

To Dr.S .. u VTD je u mezinapraváku pouřita lamelová spojka která je řízená hydraulicky u STi elektomagneticky ...

ASF
4. ledna • 9:03

STi je aj s automatom.

Pilot
2. ledna • 21:33

moc hezky je to vidět třeba zde ...youtu.be ...

Flavio
2. ledna • 22:06

Já se pozastavuji nad tím, že Subaristi, kteří se sami považují za technicky erudované, jsou schopni, takovým způsobem, obhajovat symetričnost Symmetrical AWD. Jde vidět, že marketing Subaru se, rozhodně, neminul účinkem.

Zelí
3. ledna • 8:00

Subaristi jsou něco jako fanatická sekta. Marketing spojený s fanatismem. Před cca 5 lety oficiální stanovisko subaru k elektronicky řízeným podvozkům byl takový, že oni nic takového nepoužívají, protože jejich ryze mechanický systém je naprosto dokonalý a řeší všechny situace bez potřeby elektronických systémů včetně esp !!!!!
Normáně myslící šlověk si ťukal na čelo, fanatičtí příznivci ryčeli štěstím, že dostali potvrzení z nejvyšších míst, že opravdu nic lepšího není.
Po několika letech jejich bůh obrátí kabát naruby a subaristi bez jakéhokoliv zapochybování opět ryčí štěstím, že jim elektronika řídí trakci na jednotlivá kola, což je novinka seriově aplikovaná 15 let.
Tady jakákoli racionální diskuze postrádá smysl.

ASF
4. ledna • 8:19

Ked ma SUBARU taky zly system, tak ako to tu opisujes, tak peco nove AUDI zacalo kopirovat system pohonu od SUBARU. Ano zakladne SUBARU s benzinom a mechanick. prevodov. pouziva ciste mechanicky pricip, bez LSDcka vzadu. Turbo a Outback, Forester s benzinom, dieselom a mechanick.prevodov. pouziva vzadu LSDcko. Benzinove automaty maju VTDcko od verzie 2008 aj s ESP. Variatorova ma system podobny automatu. A verzia STi ma uzavierky vsade.
Kazdy pohon je montovany podla zamerania auta. Predsa na cestne auto pre beznu jazdu s mechanickou prevodovkou je predsa zbytocne davat komletne uzavierky ako to ma STi,
Pri verzii manuala atmosfera a s ESP je aj nadalej mechanicky system a nezasahuje do pohonu ako pri verzii s VTD. Pri STi tiez nezasahuje ESP do diferakov.
A to najdolezitejsie oproti konkurencii....SUBARU neprenasa vykon cez spojky ako Haldex, Torsen a ine akoze pohony, preto je tem system tak spolahlivy a citatelny.
Dalo by sa o tom pisat aj diplomovka a ja tak by tomu 95 % citatelov nerozumelo. To treba vidiet v prierezoch, na vykresoch, po rozobrati v servise, po skutocnych nakladoch na udrzbu a osobnom odskusani za beznej ako aj testovacej prevadzky.
SUBARU je poctiva 4 kolka a ziadna ina automobilka sa na nu nechyta.
Inak AUDI uz nechce pouzivat Torsen, lebo ten vlastni Japonska Toyota a ta ma podiel v SUBARU. To len na okraj.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Matt
8. října • 10:32

Odbočím od témy. Subaru fandím, ale nevlastním. Skôr by ma zaujímalo, či by vedel niekto porovnať jazdné vlastnosti Legacy vs Honda Accord. Odhliadnúc od FWD a AWD, motory dosť odlišné, VTECy sa vytáčajú vyššie a prevodovky majú športové, čo pri novinárskych testoch u SUbaru nie je celkom. Ako to je v skutočnosti ?

Flavio
4. ledna • 10:55

Pleteš páté, přes deváté. Způsobem jakým si to napsal, ukazuje, že tomu také sám moc nerozumíš.

ASF
4. ledna • 12:08

Zmier sa stym, spadas pod tych 95 %.

Flavio
4. ledna • 13:36

Jakým způsobem přišels na to, že Audi okopírovalo systém pohonu Subaru? Nápravové LSD, mimo STI, dnes nemá už žádné Subaru. Alespoň, ne ty, které se prodávají u nás. VTD systém mají pouze STI, Legacy 2.5GT a Outback 3.6R. A to jsou všechno, z pohledu celkových prodejů, marginální motorizace. Drtivá většina Subaru, co jezdí po našich silnicích, má 5MT nebo 6MT (boxer diesel) s mezinápravovým diferenciálem a viskózní spojkou nebo ve spojení se 4AT nebo s CVT mezinápravovou spojku.
Continuous AWD je systém bez jakékoli inteligence, Active AWD je principiálně, tolik zatracovaný, Haldex. S VTD se Subaru zase inspirovalo u Mitsubishi S-AWC, ale ještě se nedopracovalo k S-AYC. Chápu, že jsi nadšený fanda Subaru, ale když se na to podíváš poněkud z nadhledu, tak Subaru, zas tak ničím výjimečné není.

ASF
4. ledna • 14:26

LSD ma WRX,Outback s manualom /benzin aj nafta/, Legacy GT,Forester urcite s Turbom / s ostatnymi motorizaciami neviem , ale asi aj tam /.
VTD maju len automat aj 4 aj 5 AT. A u novej prevodovky CVT je tiez VTD.
STi ma LSD aj v predu.
Mitsubishi a inspiracia. No nesledujem tuto znacku detajlne, staci obcasne porovnanie s EVO a STi a Outlander s Foresterom a hned viem co je lepsie.
To AUDI, pozri si novu 5 a 8 a porovnaj si ako je konstrukcne urobene rozdelenie medzi predok a zadok. A pozri si starsie verzie pohonu AUDI a potom to porovnaj zo SUBARU.
Ano mechanicke AWD nema ziadnu podporu elekroniky a pre cestne auto je to skor vyhoda ako nevyhoda a je to lepsi system ako Haldex.
A Subaru je vynimocne svojim boxerom,symetriou,redukciou,CVT,podvozkom co vie perfektne zehlit nerovnosti a zaroven byt sportovym ,riadenim co este vie podat informacie o stave natocenia kolies/ dnes uz pomali vzacnost / , vysokou spolahlivostou a modelom STi.

Flavio
4. ledna • 16:12

Ohledně LSD a VTD, dej sem nějaký odkaz, kde Subaru oficiálně uvádí, něco jiného.Ohledně Audi, ti nerozumím. Audi používá k přenosu momentu mezi nápravami Torsen, který nemá žádné lamelové spojky. Součástí Symmetrical AWD je naopak vždy lamelová spojka.

ASF
4. ledna • 19:44

Další výhodou boxerů je jejich krátká stavba. Pokud je motor při symetrickém řešení poháněcí soustavy 4x4 nutné umístit podélně, pak boxer méně zatěžuje příď a nevynutí si tak dlouhý přední převis. Subaru má hnací sou- stavu principiálně stejnou jako vozy Audi od A4 výše. Čili motor, spojka, půl převodovky a pak až hnací hřídele k předním kolům. Výrobce z Ingolstadtu neváhá do mohutného předního převisu umístit vidlicový desetiválec, to pak div že zadní kola ještě vůbec zůstávají na zemi, o agilitě při změnách směru nemůže být vinou obrovského momentu setrvačnosti kolem svislé osy řeč. Podstatně příznivější rozložení hmot uSubaru je dáno také specifickým přizpůsobením konstrukce převodovky, kdy přední diferenciál, z něhož ční poháněcí klouby přední nápravy, má své místo zcela vpředu, což znamená žádoucí posunutí přední nápravy. Podobně řešené převodovky mají po vzoru Subaru i některé nové vozy Audi (A5,A8).Stálý pohon všech kol bývá čím dál častěji řešen připojováním zad-ní nápravy prostřednictvím spojky, dnes většinou lamelové elektronicky ovládané. Výrobci se předhánějí v důmyslnosti algoritmů, kterými ty newtonmetry na zadní nápravu posílají. Například moderní systémy mají takzvanou instantní trakci, tedy že s připojením zadního pohonu nečekají až na prokluz předních kol, ale aktivují jej preventivně třeba při prudké akcelraci. Často někde čteme, že tyto spojky jsou schopné na zadní nápravu přenést až 100 procent točivého momentu. Ano, ale pouze v situaci, kdy jsou přední kola na ledě a zadní na suchém asfaltu. Prostě spojka u Subaru sama výkon nerozděluje, nanejvýš spojí přední kola se zadními a tah jednotlivých náprav pak záleží na povrchu pod nimi. Na adhezním povrchu musí být rozepnuta, sepnuta totiž nutí přední i zadní kola točit se stejně rychle a dochází k namáhání hnací soustavy parazitními momenty. Proto spojky zlepšují pouze trakci, nikoliv jiné složky jízdních vlastností vozidel. Nepřinesou například vyrovnané silové poměry na kolech při půjezdu zatáčkou, takže trvale poháněná kola obvykle přenášejí nižší vodicí sílu a dříve začínají klouzat k vnějšímu okraji zatáčky. I při jízdě čistou stopou má proto trvalá čtyřkolka s mezinápravovým diferenciálem výhodu, natož při náročnějších technikách ovládání vozidla. Spojka u současné- ho passatu či octavie nikdy nemůže roztočit zadní kola rychleji a vyvolat tak samotnou akcí pohonu (například přidáním plynu) řízený smyk. Mezinápravové spojky / Audi / také přenášejí výkon motoru třením, takže mají zákonitě omezenou životnost, silně závisející na používání. V extrému je lze zničit i při jediném uvíznutí vozidla následovaném opakovanými pokusy o vyjetí.
Subaru není torsen !!!
Ani mezinápravový diferenciál není naprostou zárukou spolehlivosti. Šnekové ústrojí citlivé na rozdíl momentů (třeba torsen známý z vozů Audi Quattro) též pracuje s třením, takže při náročném použití dochází k jeho rychlejšímu opotřebení. Proto Subaru používá princip založený výhradně na odvalování ozubení – planetový mezinápravový diferenciál. Ten však na rozdíl od torsenu nemá žádnou samosvornost, čili výkon rozděluje rovnoměrně na obě nápravy jen do chvíle, než některá z nich ztratí přilnavost a roztočí se dvojnásobnou rychlostí za současné ztráty tahu na té druhé. V roli uzavíracího zařízení je u vozů Subaru nejčastěji použita již zmíněná viskózní spojka, která běžné rozdíly v otáčkách náprav (jízda zatáčkou) dovolí, ale výraznější prokluz způsobí její zahřátí a sevření. Spojka
zde nepřenáší výkon motoru, pouze uzavírá diferenciál,

Flavio
4. ledna • 20:19

Ty nemáš vlastní názor, že musíš citovat Martina Vaculíka?!

ASF
4. ledna • 21:50

Nie, len nemam chut tu nieco opisovat, ked to nema vyznam.
Som vlastnikom uz 3 Subaru a po skusenostiach v mojom okoli to ani nema vyznam, rovnako ako u APPLE bookov a APPLE iPhonu je to vlastne to iste, sme zaslepene ovce marketingom.

emmacore
5. ledna • 0:27

:-)

Flavio
5. ledna • 0:18

Až budeš mít více zkušeností, tak možná jednou poznáš, že nic není, tak černo-bílé, jak to vidíš teď. Až jednou uvidíš, na svém Subaru, chyby, které bezpochyby má, a které nyní nevidíš, budeš šťastnější.

ASF
5. ledna • 0:48

Ja netvrdim ze SUBO nema chyby.Ma, ale radsej tie chyby co ma podla mna ako nemecke,francuzke nepodarky. A skusenosti s autami / Subaru tam patri /mam viac ako dost.

suuun
10. ledna • 7:55

Presne tak, po zkusenostech se skodovkou, peugeotem, vw, audinou a citroenu uz nechci nic jinyho nez subaru.

suuun
10. ledna • 7:54

Presne tak, po zkusenostech se skodovkou, peugeotem, vw, audinou a citroenu uz nechci nic jinyho nez subaru.

suuun
10. ledna • 7:54

Presne tak, po zkusenostech se skodovkou, peugeotem, vw, audinou a citroenu uz nechci nic jinyho nez subaru.

tom
4. ledna • 15:08

bacha at vam nepraskne zilka..... :-D

Pilot
3. ledna • 8:16

Nic proti ale fanatic jsi spíše ty ...Jak už jsem psal níže, tak jsem v životě nečetl jedinou agitku od Subaru. Nevím prostě mě to nezajímá ... Jen jsem se zamyslel nad významem "symetrický" a někteří se z toho málem nepose... :)Každopidně pokročilý systém se bez eletroniky neobejde. Co tvdíš o té modle, tak nevím, boha subaru neuctívám, ale možná že někteří ano ...
Bez el. a bez zámků by to šlo snad jedině s viskozkama u každého kola, ale to asi nebude to právé ořechové ....

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Zelí
3. ledna • 16:25

Samostatné a svobodné myšlení je na 100% OK.
Jinak ty viskozky jsou právě slabým místem a berličkou subaru.
Ještě k tomu výrazu symetrický - marketingový výraz symetrický používal subaru i v době kdy neměl k dispozici žádný elektronický systém a o symetrickém (jak ty argumentuješ) rozdělování výkonu na všechna kola nebo jenom na nápravy si mohl nechat jenom zdát. Symetrický znamenalo geometricky symetrické řešení, což v podání subaru znamenalo i vytvoření druhé výfukové koncovky z jedné výfukové roury pod autem - jenom, aby to vypadalo jako symetricky.

Pilot
3. ledna • 19:28

jj .. v podstatě souhlas ..Jen proč by i mechanické rozdělení momentu pomocí mezinapravového diferenciálu s viskozkou bez elektroniky nemohlo být z daného pohledu symetrické?
Jednoduše chovaní přední i zadní napravy je symetrické, rozuměj stejné, neboť rozdělení momentu se děje stejným způsobem ...

magyar
2. ledna • 23:39

Flavio, bez akýchkoľvek pohnútok by som rád vedel, či ste schopný prijať skutočnosť, že to fakt (a tak ako to marketing predáva) funguje u Subaru? ;-)

Pilot
2. ledna • 22:59

hm .. Vím že jsem to nenapsal uplně nejlépe, a možná to někomu nemusí být uplně jasné ... Podívej se na níže přiložené video. Je to systém SH-AWD od Hondy. Je to podobné jako u Audi co jsem zmiňoval. Pohonná soustava umí aktivně regulovat míru točivého momentu pro přední a zadní nápravu a na zadní nápravě dokonce pro jednotlivá kola ... nicméně pro přední napravu, respektive pro jednotlivá její kola už to neplatí. Tzn. že to v míněném smyslu není symetrické, neboť zadek neumí to stejné jako předek.A jak jsem řekl, to jak to autor vysvětlil je správné. Hlavní myšlenka symetrie je symetricky roložena pohonná soustava auta včetně motoru, podél podélne osy vedené středem auta. Také za to lze považovat do nedávna bezvýhradné rozložení 50:50 mezi nápravy. Což u modelů s VTD neplatí .. tam je to tuším 36:64.Nicméně, ona tolik vyzdvihovaná Subaru Symetrie má ještě jeden né uplně zřejmý aspekt, a to nikoli náhodný.A to ten který jsem uvedl, a který zapadá do celkové myšlenky a koncepce Symmetrical AWD.
Tzn. že pro modely bez VTD není rozdíl v distribuci momentu mezi nápravy. Žádna není upřednostněna, žádná není vůči druhé nijak znevýhodněna.. čili moment je mezi nimi distribuován symetricky .. což jak jsem řekl např. pro Haldex neplatí ... byť je to 50:50 (podle adheze)Stejné logika platí i pro VTD.
Jestliže VTD umí rozdělovat moment dle potřeby na jednotlivá kola, tak to tak činí pro všechny kola bez rozdílu ... jinými slovy - symetricky ....
Třeba SH-AWD ve videu níže to umí jen pro kola zadní nápravy .. takže nelze říci že symetricky ..Je to v podstatě můj pohled .. jistá má dedukce, ke které jsem došel, když jsem se začal o systémy pohonu 4×4 zabývat podrobněji .. a musím říci, že mne toto docela překvapilo, jak až hodně symetricky to Subaru vlastně myslí. Pro někoho je to 50:50. Pro někoho je to layout ustojí ... ale osobně mám zato že je to ještě trochu víc, a myslím že se nepletu ....
Zde je to video:
youtu.be ...

Flavio
2. ledna • 23:19

No, v tvém případě se nejedná o dedukci, ale o intuici. Začíná to už spojením CR-V a SH-AWD a v podstatě, co věta, to perla.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Pilot
3. ledna • 0:33

... CR-V a SH-AWD ... ? .. ty videa tu jsou dva ... Co krom toho je špatně?
Abych si nahodou něco nemyslel ....

Pilot
3. ledna • 0:43

.. to druhé video je vloženo špatně ..Teď by to mělo být OK: youtu.be ...

fff
2. ledna • 18:04

prirovnavat akekolvek Subaru (aj uplne oholeny lowcost) k Skodovke povazujem za nemiestnu urazku pre Subaru ...

Roman
2. ledna • 21:03

Octavii Scout? to akoze porovnavate s tou oplastovanou Oktavkou?:)

tom
2. ledna • 21:11

heh..... A proc ne... haldex pro 90% situaci a ridicu staci a navic oktavka i lip vypada jak exterier tak interier ;-):-P

tom
2. ledna • 18:43

:-D a co nabizi Subo tak uzasnyho ??? pohon 4x4 ruznych systemu uz ma kde kdo... designem zrovna u imprezy a kycovitym interierem se chlubit nemuze...
omezena nabidka motoru a kobinaci s AT... mno... nevim
me se treba outback moc libi, ale po zvazeni pro a proti a po svezeni jsme skoncili u neceho jineho
skodovka to neni, ale ani ta si v komplexnim srovnani nevedla o nic hure....

ASF
2. ledna • 19:03

Kradkodobe zvezenie este nic neprezradi o kvalitach SUBARU a taky pohon aky maju v SUBO neponuka nikto iny, nikto. Omedzena ponuka motorov, pcha blbost ktoru vycitaju neznalci automobilov. Kazde auto potrebuje urcity typ motora. Napriklad da niekto do auta motor 1,1 a potom 2.0 turbo no nieje to blbost. Jeden motor je podimenzovany a druhy ma tyky vykon, ze nestiha podvozok. SUBARU dava do svojich aut motory primerane pre jazdu.
Interier je vec pohladu. Ja sa nepozeram na to ako to vyzera, ale s akym pocitom vystupujem po jazde s auta a u SUBARU to bol vzdy len usmev. Pri inych aut si len sadnem a nic to so mnou nerobi, proste sa len veziem. A tam je potom dolezitejsi ten interier, aby aspon s niecim zaujal vodica. To u SUBARU netreba.
Ano u dieslu chyba automat a aj ten 4 automat uz mohli prestat robit, ale zas sa to odvdaci spolahlivostou, co ine auta / cest vynimkam / nedokazu dat.
Na ziskanie SUBARU treba viac casu ako par jazd. Na to treba niekolko zasnezenych ciest, naprsanych dialnic, alebo zopar jazd v niejakej zablatenej horskej ceste ku chate.

tom
2. ledna • 19:19

:-D chce to více nadhledu a méně fanatismu... jak jsem psal.. outback a se mi líbí.. ale že bych v autě týhle kategorie chtěl mít interier jak nastříkaný sříbřenkou z OBI... no fakt ne...
prostě se chci cítit dobře i vevnitř... zasnezenou cestu, horska cesta.... mame chalupu na rozhrani Jizerek a Krkonos a tohle vse zvladla s prehledem i jedna z prvnich OI 4x4
nepopiram, ze je muze byt v subu dobre svazeni, ale proste u me nevyhralo, navic tahle verze imprezy je snad jeste osklivejsi nez "normalni"
zdravi "neznalec automobilu" B-]

Max
30. března • 20:27

No neřekl bych, že každé auto se může Subaru rovnat, zvláště v pohonu všech kol a potažmo technickému provedení, symetrické AWD, nízko položené těžiště díky plochému boxeru a hliníkovým částem karoserií, atd..
A ohledně pohonu - tohle mluví za vše: www.youtube.com ...
A na netu je toho plno.. Podotýkám, že Subaru jsem neměl a nemám, ale tohle mě hodně zlomilo, natolik, že uvažuju o starším Forestru..

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Roman
7. února • 10:24

Tohle video znám.Dost mě překvapilo...Ale pravda je, že limity tohoto auta jsou dost za tím, co si člověk vzhledem k ceně dovolí.-)) A když se občas hecnu jsem překvapenje, že to dá.

Petr
2. ledna • 18:02

V clanku pisete, ze ma nadrz 60 litru a v tabulce uvadite 64, jak je to tedy?

Komenský
2. ledna • 15:29

uz me netrapte a pouzijte kontrolu pravopisu !

Míla
3. ledna • 19:45

Nadělej ze sebe trotla. Lyže jsou s "y", ližiny s "i" - od nejpovolanějších prirucka.ujc.cas.cz ...

yggdrasil
2. února • 18:33

Ližiny nejsou od slova lyže, nýbrž od slova líha. Častý omyl.

BM
3. ledna • 12:03

Ližiny s měkkým jsou správně, viz třeba twitter.com ...

Komenská
2. ledna • 16:51

Vyliž mi ...:-P

nzg
2. ledna • 14:55

... protože světlá výška zůstala na patnácti centimetrech. Že by odtud pocházelo označení XV (římsky patnáct)?nazev XV je hricka na crossway, X se cte v USA jako cross a prave tam uz Impreza XV par let jezdi.

Petr
2. ledna • 14:08

JE to moc pěkné auto, ale myslím si, že Scoutíkovi sluší více;-)
:-)

Otan
2. ledna • 18:07

Jenže šade scout v žádném případě na cestě neumí to ,co tato rezka,zejména pak v těchto měsících jsou subarka neporazitelná,konečně i sám novinář tuto skutečnost zmińuje i když mi přijde,že u nás se vždy musí proti genialitě subaru něco hledat,ale nakonec to nedopadlo tak špatně.Myslím že si to pár zákazníků pořídí a bude spokojeno....

Roman
7. února • 10:17

Mám outbacka už 5 let.Je to rok 99 a právě koukám po impreze pro ženu..
V zimě, za plískanice, v bouřce se to auto chová jako kámoš, který mě podrží, když něco přetáhnu.Je to dobře udělaná kára,která v plynu žere za 7l benzínu a u takhle starého auta není nic prorezlého, nic nevrže, v zimě startuje na první otočení.A měním jen běžné spotřební věci...A že nemá měkčené plasty??To je problém..Když do toho napálíš držkou při bouračce poznáš rozdíl?? .-))

KAREL
2. ledna • 13:14

NAPROSTO SOUHLASÍM Z TVRZENÍM ŽE JE TO AUTO FUNKČNÍ.NA CO MI BUDE,KDYŽ BUDE HEZKÉ A NA SILNICI BUDE PLAVAT JAK ZAOCEÁNSKÝ PARNÍK.PRO PŘÍKLAD TŘEBA FRANCOUZSKÁ AUTA.

Radek.
2. ledna • 21:34

Nauč se psát slušně a neřvi tady, Adolfe...

KAREL
3. ledna • 19:32

KDO TU ŘVE TY DUBE.ŘVEŠ TU AKORÁT TY.NAPSAL JSEM JEN CO JE PRAVDA.JEŠTĚ ŘEKNI ŽE NÉ.NEBO ŽE BY JSI MĚL NĚJAKÝHO FRANCOUZE.NEŘÍKÁM ŽE JSOU FRANCOUZSKÁ AUTA OŠKLIVÁ,ALE S JÍZDOU A TŘEBA ŘAZENÍM JE TO HORŠÍ.PRO PŘÍKLAD CITROEN C4 HEZKÝ AUTO,ALE Z JÍZDOU JE TO HORŠÍ.PARADOXEM JE,ŽE VYHRÁLY TITUL V RALLY,ALE VSÉRII UŽ TO SLÁVA NENI.SUBARU IMPREZA JE SUPER KÁRA,ALE VRALLY SE JÍ MOC NEDAŘÍ.A NEŘVI

Míla
3. ledna • 19:44

Neřvi. Taková ta klávesa s nápisem CapsLock ti v tom pomůže.

KAREL
3. ledna • 19:57

Vy jste všichni nějaký moc cimprlich ještě řekněte že jsem neměl pravdu.Je to o malých a velkých písmenkách a nebo o autech.Pokud je mi známo tak slovo NEŘVI souvisý se zvukem a ne z písmenkama

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
ITTI
30. ledna • 1:09

To souvisÝ je taky pecka:-D

ASF
2. ledna • 13:08

Nieje problem zvysit svetlu vysku u tejto Imrezky...a je po probleme...aj na 20 cm.

Doporučujeme

Články odjinud