Test Subaru Impreza WRX vs. STi: tak kterou?

Písmena WRX a STi znáte spíše jako souputníky. Tentokrát ale stojí proti sobě - jak si vede Impreza WRX 265 ve srovnání s verzí STi?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Exteriér, Interiér a vnitřní prostor
  2. Motor WRX posílil, ovladatelnost patří k lepším, Třirkát diferenciál a stabilizace
  3. Milovníci okresek, U „pumpy” nezazáří
  4. Závěr aneb Pro koho WRX a pro koho STi?, Ceny, Technické parametry
  5. Kompletní fotogalerie obou vozů

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Modrá a zlatá. To jsou esence, jež šest hvězdiček v oválu přidává do koktejlu, který řidiče vytrhává ze šedé reality a útočí na veškeré smysly takovou razancí, že jen těžko vysvětluje, proč v neděli ráno musí časně stávat… Pokud vám předchozí věty přijdou být poněkud pomatené, buďte jen rádi. Nepatříte totiž mezi závislé řidiče na japonské droze, která si dokázala podmanit mnoho jedinců po celém světě.

Toužíte-li po velmi rychlém automobilu, který vás vždy dopraví na místo určení bez ohledu na roční období a dokáže svými schopnostmi prohnat o mnoho silnější soupeře na technické trati a ukázat záda za snížené adheze, nemáte příliš na výběr. Můžete sáhnout například po vrcholné verzi Imprezy STi. Problém nastává v okamžiku, kdy váš rozpočet čítá maximálně s částkou jeden milion korun. Ale i pro ty známe řešení - Impreza WRX 265. S touto verzí se hravě vlezete do stanového limitu a ještě zbude v rodinném rozpočtu slušná rezerva.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Vyvstává tedy otázka, zda šetřit na vrchol v podobě STíčka, nebo se spokojit s o něco méně ostrou verzí WRX 265 a oželit šest rychlostních stupňů, dvojici výfuků, zábavný systém s velkým LCD a volič jízdních režimů SI-DRIVE? V dnešním testu se to pokusíme rozlousknout.

V něm se tak vždy zaměříme prvotně na modernizované WRXko, které Subaru po roce na trhu upravilo podle připomínek samotných řidičů. Impreza WRX modelového roku 2008 totiž děsila některé jedince (stejně jako mě) přílišnými náklony. Tomu je však konec. Automobilka připravila pro modelový rok 2009 Imprezu WRX 265,  která nejenže má tužší pružiny, silnější stabilizátory a silentbloky z vrcholného STi, ale také ji narostl výkon o slibných 35 koní. To vše se pak pokusíme srovnat právě s čistokrevným STi.

Změny v modelovém roce 2009 u modelu WRX 265:
- vyšší výkon (+26 kW),
- řízení dostalo tlumící ventil,
- přitvrzené odpružení - silentbloky z STi, tužší pružiny, zesílení stabilizátorů,
- větší zadní spoiler,
- 17“ palcová litá kola ve speciální barvě,
- přední sedadla s vyšitým červeným logem WRX a dvojitým obšitím,
- větší křídlo na pátých dveřích
.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Impreza WRX 265

Od sedanu k hatchbacku

Model Impreza byl ještě před pár lety synonymem pro rychlé sedany, což vzalo za své s příchodem třetí generace. V Subaru vědí, že pětidveřové karoserie jsou alespoň v prakticky smýšlející Evropě žádaným artiklem a právě místním zákazníkům vyšli vstříc. Mezigeneračně se změnou karoserie bohužel vymizela i bezrámová konstrukce oken dveří, kterou jsem na vozech Subaru tak obdivoval.

Současná generace je oproti své předchůdkyni (se samostatným kufrem) také o pět centimetrů kratší, přičemž se prodloužil rozvor o znatelných 10 centimetrů. Díky tomu posádka profituje z dostatečného avšak ne nadbytečného prostoru. Na druhou stranu se majitelé musí smířit s menším objemem zavazadlového prostoru, který je vykoupen konstrukcí složitější zadní nápravy.

Podíváme-li se ale ke konkurenci, zjistíme, že například Golf s pohonem všech kol pojme zavazadel ještě méně. „Kufr“ Imprezy vyniká pravidelným tvarem a je dobře přístupný. Díky výše položenému dnu vzniká po sklopení opěradel zadních sedadel rovná ložná plocha, podlážka pak pod sebou ukrývá dojezdovou rezervu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Pro srovnání vzhled verze STi

Interiér WRX proti STi strádá

Subaru staví jednoduché a přehledné interiéry, ve kterých dbá především na jejich funkčnost i při velmi hrubém zacházení. V automobilce sami dobře vědí, že není důležitý měkčený povrch palubní desky tak, jako intuitivní ovládání potřebných ovladačů. Ano, tušíte správně, snažím si sám před sebou částečně omluvit strohý a šedý interiér WRX, který může připomínat automobilovou produkci před deseti lety. Alespoň, že volant je možné nastavovat v podélném i kolmém směru.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Interiér Imprezy WRX 265

Po stránce ergonomie ale nemohu WRXku nic vytknout, vše je na svém místě. Řadící páka padne skvěle do rukou, stejně jako páka ruční brzdy. STi ve verzi Top se oproti WRXku může pochlubit bohatějším interiérem, když horní část středového panelu uzavírá rozměrné LCD zobrazující informace palubního počítače, navigace či audiosoustavy. STi má navíc ve standardu výborná sedadla Recaro, a to zejména ve smyslu jejich bočního vedení. Rozdíl v pořizovací ceně je zde prostě znát.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
A pro srovnání vnitřek „eSTéíčka”
Následující kapitola
Subaru Legacy 1.994
Rok výroby: 2008
Stav: 137 135 km
Cena: 165 000 Kč
Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 61 387 km
Cena: 830 000 Kč
Audi A4 1.968
Rok výroby: 2008
Stav: 194 877 km
Cena: 123 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků