Kapitoly článku:
- Takřka bez konkurence, Zrod legendy, Směrem k síle
- Testovaný vůz, Rizika, Na první pohled, Obyčejný zevnějšek
- Obyčejný interiér, Skromný zavazadelník, Za volantem je třeba si zvykat
- Skvělý motor, slušný podvozek, Ač neradi, vystupujeme, Názor z branže
- Stručné technické údaje, Stručné technické údaje
- Kompletní fotogalerie
Testovaný vůz
Námi zkoušený vůz neměl zrovna nejlepší reference. Postrádal servisní knížku a na tachometru nesl již pěknou porci kilometrů, tedy s ohledem na přeplňovaný motor. Vyroben byl na počátku roku 1996 a před pěti lety byl z Itálie přivezen na jih Moravy, kde jezdil až do nedávna. Celkově se jednalo o zachovaný vůz, ačkoli příď naznačovala starší a neopravované šťouchance. Možná i díky nim nefungovaly ostřikovače světlometů. Všechny povrchové díly karosérie však byly podle všeho původní.
Některý z předchozích majitelů vůz dodatečně osadil výfukovým traktem, který se v posledním tlumiči dělí a za vozem ústí do dvou dvojic vzhůru natočených koncovek Remus. Toto řešení nesporně vylepšilo zvuk vozu, na druhou stranu zádi příliš elegance nepřidalo, koncovky navíc výrazně přesahují přes zadní nárazník a stávají se tím při parkování dosti zranitelnými. Jinak byl vůz v původním stavu, zdůraznit je třeba přítomnost dvou sad litých kol.
Vůz: | Subaru Impreza 2,0 GT Combi |
Cena: | 109 000 Kč |
Rok výroby: | 1996 |
Stav tachometru: | 158 000 km |
Další záznamy: | Dovoz Itálie |
Servisní knížka: | Ne |
| |
Výbava | |
| |
Posilovač řízení: | Ano |
Airbagy: | 1x |
El. řízení podvozku: | ABS |
Centrální zamykání: | Ano |
El. ovládání oken: | Ano, 4x |
El. ovládání zrcátek: | Ano |
Výškově stavitelné sedadlo řidiče: | Ano, mech. |
Stavitelný volant: | Ano, výškově |
Zadní opěradla | Dělená, sklopná |
Tempomat: | Ne |
Klimatizace: | Ano, mech. |
Autorádio: | Ano, na CD |
Přední mlhová světla: | Ano |
Nárazníky v barvě vozu: | Ano |
Litá kola: | Ano, dvě sady |
Palubní počítač: | Ne |
Další výbava: | Ostřikovače světlometů |
Rizika
Stav vozu plně odpovídal počtu najetých kilometrů, nicméně se dle našeho názoru stále jedná o perspektivní ojetinu. Motor byl v té nejlepší kondici, světlý olej potvrzoval jeho nedávnou výměnu. Ani při vyloženě mrazivých startech se z něj neozývaly žádné pazvuky, taktéž dmychadlo nejevilo náznaky budoucích potíží. Běželo tiše a jeho reakce jsme hodnotili jako přiměřené. Rovněž převodné ústrojí bylo bez problémů, spojka (jinak poměrně problematické místo na podobných vozech) toho ještě najezdí hodně. Na tomto místě třeba připomenout, že převodné ústrojí včetně samosvorných diferenciálů uprostřed a vzadu a otevřerného diferenciálu na přední nápravě patří mezi „čtyřkolkami“ k těm nejodolnějším.
Klapání při razantní akceleraci v rejdu naznačovalo dosluhující homokinetický kloub na levém předním kole, investovat bude zřejmě třeba také do stabilizátorů, ale především do brzd. Jejich účinek nebyl totiž nijak oslnivý, při intenzivním brždění navíc vůz jevil tendenci táhnout vlevo (což je z řady ohledů tou nejhorší variantou...). Kromě ostřikovačů světlometů nefungovaly vratný mechanizmus rolety nad zavazadlovým prostorem a klimatizace.
Nákup podobného vozu s sebou přináší řadu rizik. Kupující totiž většinou neví, jak se k vozu předchozí majitelé chovali, protože turbomotor lze laxním přístupem odrovnat během několika desítek tisíc kilometrů. Nákup Imprezy 2,0 GT je tak často sázkou do loterie, kde se hraje o peníze o to vyšší, že díly na vozy Subaru patří mezi dosti drahé. Proto je třeba nákup podobného vozu velmi dobře promyslet, námi testovaný vůz by však po týdenním soužití a výše uvedeném soupisu nedostatků naše požehnání nakonec dostal.
Na první pohled
Zřejmě nikoho nepopudíme tvrzením, že tato Impreza vypadá na první pohled dosti obyčejně. Plochy jsou zaoblené a bez nápadu, snad až na záď vozu, která působí možná alespoň trochu kontroverzním dojmem. Na první pohled je přitom znát, že cílem konstruktérů nebylo z Imprezy kombi vyvinout stěhovací vůz, ale jen zlepšit využitelnost jejího zavazadelníku. Těžko by však méně zasvěcený řidič poznal, jaký tento omšelý kombík skrývá výkonový potenciál. Nebýt dodatečně instalovaných koncovek výfuku a původních otvorů v kapotě, vypozoroval by jej skutečně málokdo. K mimikrům patří i dveřní kliky a zpětná zrcátka, jež si vystačí s černým, nelakovaným plastovým povrchem, typickým pro levnější auta.
Záď vozu je ozvláštněna dvěma decentními spoilery umístěnými nad a pod zadním oknem. Vstupní otvor do zavazadelníku je na výšku omezen nárazníkem, do šířky pak horizontálně orientovanými sdruženými reflektory. Zadní mlhovka naštěstí nalezla místo v levé lampě, na dodatečně instalované jednotky řady asijských vozů v zadním nárazníku je totiž řada z nás vysloveně alergická. Prahy a spodní část zadního spoileru jsou obloženy černým plastem.
Obyčejný zevnějšek
Kromě jednoduchých zaoblenin se karosérie Imprezy kombi vyznačuje velkou zasklenou plochou a nízko uloženou spodní hranou oken, jež zlepšují výhled okolo vozu. Příď se podobá dobovým Corollám a dalším vozům asijské produkce, agresivně však působí spoiler s rozměrnými vstupy vzduchu k chladiči a brzdám, jenž nese velké kruhové mlhovky. Skutečnou pohromou byly hlavní reflektory, které v páru úzkých parabol hostí potkávací a dálková světla. Jejich účinek byl v obou módech katastrofální, a to jak co do intenzity, tak co do rozvržení paprsků. Kromě toho byly tyto světlomety výše zmíněnou drobnou nehodou poškozeny natolik, že je nebylo možno optimálně seřídit.
„Kaplička“ na kapotě vede vzduch k chladiči stlačovaného vzduchu, postranní mřížky jsou však zaslepeny. Čelní sklo je velké a dosti skloněné, boky karosérie postrádají otěrové lišty. Bezrámová dveřní okna doléhají přímo na měkká těsnění na karosérii. Negativní vlastnost tohoto řešení se projevovala v okolí řidičových dveří. Používáním zdeformované těsnění v blízkosti vnějšího zpětného zrcátka mělo za následek intenzivní aerodynamický hluk při rychlostech nad 80 km/h.
Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.
Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.
Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ